• Mentat

Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker

Mickezzz skrev 2024-12-23 12:24:11 följande:

Sverige är dock en av Europas största el exportörer trots det så gnälls det över att elen inte räcker till.
    Elen säljs såklart till högstbjudande och då utomlands till tex Tyskland som gärna köper våran billiga el, och att påstå att mp stängde kärnkratten är gång på gång motbevisad.
    Alla partier var med och stängde kärnkraften och några beslutade bolaget själva om pga driften bla var för dyr.

Denna regering med Ebba hade kunnat lösa elpriset för Sverige bara genom att skriva på ett papper, papper som gör om elzonerna.
    Allra sydligaste Sverige skulle få dyr el men hjälp med elpris stöd medans resten av Sverige hade fått ett Sverige pris likt elzon 2.
    Men det skapar inga rubriker eller obildades röster likt sd anhängarn.

År 2016 ingicks Energiöverenskommelsen mellan S, M, KD, MP och C, med målsättningen att elproduktionen ska vara 100 procent förnybar år 2040. Överenskommelsen innebar visserligen inget förbud mot kärnkraft efter år 2040 men togs ändå som en tydlig politisk signal.
    Nu har jag inte kollat årtalen men du menar troligen att man ändrade begreppet "förnybar" till "fossilfri", vilket inkluderar kärnkraft och är lika bra ur klimatsynvinkel.

Vi exporterar massvis av el. Vi har dock ingen nytta av att ha ett enormt överskott en blåsig oktoberdag när det är vindstilla och kallt i januari. Det är ju den effekten man får av att ha för stor andel vind i elsystemet: Man blir väderberoende. Det problemet löses definitivt INTE av att bygga mer vindkraft. Vindkraft är utomordentlig när den gör att man slipper elda så mycket kol men den situationen hade vi aldrig i Sverige.

Att definiera en radie om 1 km runt där elkabeln från Tyskland kommer i land såsom ett nytt elområde vore en intressant lösning men jag vet inte om den är möjlig med hänsyn till fördrag och liknande? Har du kollat?

Vad (sd)-nissarna sysslar med har jag ingen aning om. Alla som har en annan uppfattning än din är inte (sd)-supporters.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-23 11:57:22 följande:
    Intressant diskussion. Men nu har mina studenter kommit hem, så nu skall jag njuta av deras trevliga sällskap och skämma bort dem med god mat och klappar.
    Bra prioritering: Njut av julen!

Själv är jag nästan klar, granen kom nyss in i huset så jag och min ene grabb skall klä den i kväll, jag skall griljera skinkan sent i kväll och göra en Janssons i morgon, annars är jag klar! Glad
  • Mentat
    Låter förvisso intressant men om EU-lagstiftning lägger hinder i vägen är det kanske litet svårare än vad debattören påstår. Huruvida Busch har lyft frågan mot EU eller inte kan han rimligen inte veta något om så det känns märkligt att han uttalar sig så tvärsäkert
  • Mentat
    Anonym (Bössan) skrev 2024-12-23 16:51:23 följande:

Är man för en polariserande politik så bygger man in motsättningar också. Bidrar till skapandet av kriminalitet och otrygghet. Det går inte enbart att lösa genom att bara tillsätta poliser. (eller bara ge poliser mer pengar) man behöver tänka igenom hela kedjan. Sd som är ett av tidöpartierna låg som bekant bakom LVU trolleriet med deras trollfabrik. -för att öka en splittring, polarisering och gruppering. Hälla bensin på elden.

Polisen som exempel består nuförtiden av en en hel del pappersvändare. Polisyrket kanske inte ska vara ett akademikeryrk (visst jag drar i) utan faktiskt bestå av handfasta personer (från hela spektrumet, män, kvinnor, invandrare) Ger man bara mer pengar så kanske utbildningen blir längre, aningen fler pappersvändare, högre löner i tron att det ska lösa problemet.

Det här är ett problem som behöver kväsas innan det uppstår. Tydligen så är kriminalitet statushöjande, det är klart att det låter som ett bra val då man känner sig motarbetad av samhället i stort. Kan man se på retoriken att alla invandrare ska ut från landet, att alla problem som existerar är sk "importerade problem" skulle själv satsa på en yrkeskriminalitet om det är det enda sättet att få någon slags respekt och status i samhället då. Människan är ju ett flockdjur.

Då är det bra att polisen numera kan beslagta de kriminellas statussymboler. Man tog ju saker för över 10 milj bara första veckan efter att lagen började gälla nu i november.
  • Mentat
    Anonym (Frida) skrev 2024-12-23 17:07:07 följande:
    När får äldre billigare tandvård? Inte 2025 iallafall 
    Det ingick i budgetpropositionen för 2025 och skall börja gälla 1 jan 2026. Det här tog inte många sekunder att googla fram
  • Mentat
    Anonym (Bössan) skrev 2024-12-23 17:45:07 följande:
    Hur löser det situationen tror du? Status handlar om andra saker än ytan. Man behöver ju arbeta mer förebyggande, och då handlar det om att minska polarisering, presentera andra alternativ. Hela samhället är uppeldat, det drivs enbart åt ett håll och det är att kasta ut alla invandrare, vilket jag tror är en orimlig tanke. Tyskarna presenterade vad de kallade för den "slutgiltiga lösningen" Det föranleddes med ghetton innan dess, genom hatfylld propaganda så eldades det på tills orimliga saker ser rimliga ut. Det är klart att invandrarungdomar känner det. Kanske skaffar ett vapen som skydd och resten är historia.

Alla behöver arbeta för att minska den rådande polariseringen (inom alla instanser och för alla grupper) annars kommer samhället bli alltmer otryggt. Sd har fått alldeles för stor makt. Den sortens partier borde fungera som ett litet oponionsbildande missnöjesparti. Inte utöva makt genom trollfabriker.
    Suck. Allt förebådar inte 1930-talet och allt har inte med (sd) att göra. Ingen säger att det är någon slutgiltig lösning men det är ett verktyg i att slå mot de kriminella gängen, ett man inte hade tidigare. På så vis är det ett steg i rätt riktning i att bekämpa gängen.
  • Mentat
    Mickezzz skrev 2024-12-23 17:56:58 följande:
    Nja elzonerna i Sverige bestämmer vi i Sverige.

Det finns ju en myt om att EU har bestämt detta åt oss och det är faktiskt ganska många inom politiken som fortfarande tror det men det här är ett svenskt beslut. EU kan inte bestämma om Sveriges ska ha elområden eller inte utan det bestämmer Sverige själva och det har väldigt stor påverkan på priset säger, Per Tryding till P4
    I så fall låter det ju som en framkomlig väg. Det vore definitivt bra!
  • Mentat
    Mickezzz skrev 2024-12-23 19:37:48 följande:
    Japp bara för Ebba att skriva under, men det skapar inga diskussioner och en väldigt stor del av Sverige tror att mo och s har förstört elen i Sverige vilket ger kd mfl röster.

Tänk bara om alla kunde vara lika källkritiska hela året som man är 1:a april ;).
    Nja, ja och nej. Att slopa elområdena skulle ge säkert jämnare priser över landet men att man lade ner kärnkraftverken i södra Sverige har ändå gett stora problem med effektbrist i söder. (mp) bildades runt motståndet mot kärnkraften och blev förstås lyckliga över det. Elkonsumenterna, inte så mycket...
  • Mentat
    Anonym (Gråben) skrev 2025-01-03 15:25:56 följande:
    Du kanske inte har upptäckt att vårt parlamentariska system förändrades när Alliansen bildades.  I Alliansen bildade man en mur där alla ingående partier band upp varandra som de tre musketörerna. en för alla, alla för en.  Detta innebar att överenskommelser över blockgränserna i stort sett omöjliggjordes. Något som fortfarande i viss mån gäller.

Blockpolitiken  är något som knappast gynnar småpartier.  

Detta är inget försvar utan en förklaring till varför ingen regering sedan Allians-regeringen kunnat regera fullt ut, mandatfördelningen i riksdagen har inte tillåtit detta. Med andra ord röstar man inte på förslagen som sådana utan mot regeringen. Det är inte mycket annorlunda idag. 

Att Socialdemokraterna skulle ha misslyckats mer än vad Moderatregeringar gjort har jag svårt att se.  Båda  lyckas blockera varandra ganska effektivt, tycker jag. Något som Sverige inte vinner på.
    När Alliansen inte fick majoritet 2010 spekulerades det i att man hade kunnat göra upp med (s) om ett samarabete. "Glöm det" var Löfvens kategoriska svar.

En effekt av detta var så småningom Tidösamarbetet, insikten av att man måste kunna samarbeta med vem som helst om man tycker något så när lika i olika frågor.
  • Mentat
    Anonym (Gråben) skrev 2025-01-03 16:31:57 följande:
    Det kanske inte framgår men som jag ser det är båda blocken lika goda kålsupare.  Det är de relativt största partierna som sätter agendan i sina block.  Små partier äts upp av de större och väljarnas vilja blir inte representerad. 

Man kanske kan se ett demokratiproblem i detta ?.
    Det framgick definitivt inte, nej. Men att det största partiet i en koalition också har störst inflytande ser jag inte riktigt som ett demokratiskt problem, snarare tvärtom.
  • Mentat
    Anonym (några) skrev 2025-01-08 12:58:17 följande:

Och något den nuvarande regeringen gör bra:

Nu börjar bygget av den första nya reaktorn i Sverige på 40 år!

.

.
    Det hade aldrig hänt med Miljöpartiet och Centerpartiet vid makten

Utmärkt! Bygget måste komma igång ordentligt så att inte (mp) kan stoppa det om de kommer till makten igen. Jag skulle ju gärna se att man börjar bygga åtminstone en till stor reaktor också.
  • Mentat
    felix le chat skrev 2025-01-08 15:40:46 följande:
    Ja för tusan, dit med grävskopor och beställ betongen till gjutning av plattan
    omgående.
    Fast både Oskarshamns och Ringhals' kärnkraftverk ligger ju bägge i elområde 3 ser jag. Vi behöver produktion i elområde 4 också. Kanske dags att återuppliva idén om ett kärnkraftverk vid Gökalv i Blekinge?
  • Mentat
    Anonym (Gråben) skrev 2025-01-08 18:17:49 följande:

Frågar mig bara. Vem ska betala?  Om staten = vi skattebetalare ska stå för notan så kommer kostnaden för energin att skjuta i höjden. Är vi beredda att betala vad det kostar?Förvånad

I slutändan är det alltid vi som betalar vare sig det är via skatten eller via skyhöga elräkningar. Att elsystemet fungerar borde vara grundläggande infrastruktur och då har jag inget problem med att staten betalar via våra skatter. Ökad elproduktion i söder borde ge stabilare elpriser och ger definitivt ett mera robust elsystem när man minskar väderberoendet.
  • Mentat
    Anonym (några) skrev 2025-01-09 08:13:58 följande:
    Detta är en testreaktor för att utvärdera en ny teknik från KTH - konceptet kallas  SEALER. 

Den kommer inte att producera el till nätet (tror jag) och bland annat ABB, Uniper och Fortum står bakom konstruktionen

Den börjar byggas om några veckor så det är långt innan MP eventuellt är tillbaka vid makten men självklart kan de stoppa den ändå om de vill genom lagändringar- Det är ju högerns lagändringar som gjort det möjligt att börja bygga nya reaktorer till att börja med.

Det politiskt viktiga med denna reaktor är att den:

- Bryter tabut kring att bygga en ny reaktor - nu gör vi det

-Slår hål på vänsterns argument om att "ingen vill betala för det" - jo ABB, Uniper och Fortum ville visst det.

Och inget av detta hade förstås hänt med en regering där C eller MP haft någonting att säga till om
    Ja, just därför som jag lade till att jag skulle vilja se spaden i marken för minst en stor reaktor också.
Svar på tråden Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker