• Anonym (Jobb)

Hur svårt är det egentligen att få jobb???

Har en kompis som alltid är pank och lånar pengar om vi ska fika lr så. Hon säger att hon letar jobb, men hon får aldrig nåt. Hon har varit utan jobb i drygt ett halvår nu, innan pluggade hon lite olika fristående kurser så hon har aldrig egentligen haft nåt jobb alls eftersom hon började plugga direkt efter gymnasiet. Men de saker hon pluggat är inget som gör henne kvalificerad till nåt jobb, utan bara "strösaker" som hon bara läst för att hon tyckt det var kul, så hon får ju ta nåt helt okvalificerat jobb. Men jag börjar undra, är det verkligen så svårt att få jobb så att det är rimligt att man inte fått tag i något öht efter över ett halvår???

• Svar på tråden Hur svårt är det egentligen att få jobb???
  • Anonym (gett upp!)

Första mars har jag varit utan jobb i två år. Har 35 års erfarenhet i yrket som säljare.
    Söker en jävla massa olika jobb men - nä!
    Problemet - jag är 57!

• Anonym (Hanna)

Vad söker hon för jobb? Hur gammal är hon?

• Anonym (Jobb)
    Anonym (gett upp!) skrev 2024-12-19 19:16:30 följande:

Första mars har jag varit utan jobb i två år. Har 35 års erfarenhet i yrket som säljare.
    Söker en jävla massa olika jobb men - nä!
    Problemet - jag är 57!

Har du alltså även sökt städjobb, lagerarbetare, disk på restaurang, McD, ICA osv osv?
    Anonym (Hanna) skrev 2024-12-19 19:17:12 följande:

Typ såna som jag listar här ovanför. Hon är 22.
  • Anonym (Eli)

Jag lyckas inte hitta annat än vikariat men jag bor på en liten ort så det finns inte så mycket jobb. Det känns helt hopplöst. Är medelålders och kvinna.

• jaha2024
    Anonym (Jobb) skrev 2024-12-19 19:05:20 följande:
    Hur svårt är det egentligen att få jobb???

Har en kompis som alltid är pank och lånar pengar om vi ska fika lr så. Hon säger att hon letar jobb, men hon får aldrig nåt. Hon har varit utan jobb i drygt ett halvår nu, innan pluggade hon lite olika fristående kurser så hon har aldrig egentligen haft nåt jobb alls eftersom hon började plugga direkt efter gymnasiet. Men de saker hon pluggat är inget som gör henne kvalificerad till nåt jobb, utan bara "strösaker" som hon bara läst för att hon tyckt det var kul, så hon får ju ta nåt helt okvalificerat jobb. Men jag börjar undra, är det verkligen så svårt att få jobb så att det är rimligt att man inte fått tag i något öht efter över ett halvår???

sverige har bland den högsta arbetslösheten i europa och det är 44 stycken länder i europa.
  • Anonym (gett upp!)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-12-19 19:28:09 följande:
    Har du alltså även sökt städjobb, lagerarbetare, disk på restaurang, McD, ICA osv osv?
    Anonym (Hanna) skrev 2024-12-19 19:17:12 följande:

Typ såna som jag listar här ovanför. Hon är 22.
    Yepp, söker alla typer av jobb. Förutom åldern är mitt CV ett handikapp också.
    Min historik gör att jag blir ointressant för många typer av s.k "enklare" jobb.
    Misstänker att arbetsgivare känner att jag inte kommer att bli kvar om jag får något annat.
  • Jemp

Det är inte orimligt att det tar ett halvår att få jobb utan erfarenhet, nej. 

Sen har du ju ingen skyldighet att låna ut pengar för det. 

• Anonym (Jobb)
    Anonym (Eli) skrev 2024-12-19 19:40:25 följande:

Jag lyckas inte hitta annat än vikariat men jag bor på en liten ort så det finns inte så mycket jobb. Det känns helt hopplöst. Är medelålders och kvinna.

jaha2024 skrev 2024-12-19 20:07:06 följande:
    sverige har bland den högsta arbetslösheten i europa och det är 44 stycken länder i europa.
    Anonym (gett upp!) skrev 2024-12-19 21:08:47 följande:
    Yepp, söker alla typer av jobb. Förutom åldern är mitt CV ett handikapp också.
    Min historik gör att jag blir ointressant för många typer av s.k "enklare" jobb.
    Misstänker att arbetsgivare känner att jag inte kommer att bli kvar om jag får något annat.
    Jemp skrev 2024-12-19 21:12:58 följande:

Det är inte orimligt att det tar ett halvår att få jobb utan erfarenhet, nej. 

Sen har du ju ingen skyldighet att låna ut pengar för det. 

Tack så jättemycket för era svar - skittrist förstås, men samtidigt bra att få lite bättre koll, eftersom jag börjat bli rätt irriterad och trott att hon bara hittar på att hon söker jobb ... Nu känner jag mig taskig, men är ändå glad att jag frågade här innan jag konfronterade henne/visade min irritation för henne. Tack!

• Anonym (JB)

Vart bor ni?

Som 22-åring är det nog inte alls svårt att få jobb på snabbmatsrestaurang, Pressbyrån, ICA eller liknande. Jag var inte arbetslös i den åldern och då är jag från vischan. 
    I större städer är det omöjligt att vara arbetslös. 

• Anonym (H)
    Anonym (JB) skrev 2024-12-21 16:38:45 följande:

Vart bor ni?

Som 22-åring är det nog inte alls svårt att få jobb på snabbmatsrestaurang, Pressbyrån, ICA eller liknande. Jag var inte arbetslös i den åldern och då är jag från vischan. 
    I större städer är det omöjligt att vara arbetslös. 

Det är aldrig omöjligt att vara arbetslös. Är man på något sätt avvikande till utseende eller beteende är man genast i farozonen. Tex svårt socialt. Vilket jobb det än är så behöver man klara en arbetsintervju, man behöver ge ett intryck av att vara pålitlig och lätt att samarbeta med osv.
Svar på tråden Hur svårt är det egentligen att få jobb???