Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Hur svårt är det egentligen att få jobb???

Anonym (JB) skrev 2024-12-21 16:38:45 följande:

Vart bor ni?

Som 22-åring är det nog inte alls svårt att få jobb på snabbmatsrestaurang, Pressbyrån, ICA eller liknande. Jag var inte arbetslös i den åldern och då är jag från vischan. 
    I större städer är det omöjligt att vara arbetslös. 

Det är aldrig omöjligt att vara arbetslös. Är man på något sätt avvikande till utseende eller beteende är man genast i farozonen. Tex svårt socialt. Vilket jobb det än är så behöver man klara en arbetsintervju, man behöver ge ett intryck av att vara pålitlig och lätt att samarbeta med osv.
  • Anonym (H)
    Anonym (JB) skrev 2024-12-21 18:24:10 följande:
    Då kan arbetsförmedlingen hjälpa. Jag har en släkting med diagnos och han har jobbat sen studenten, tack vare arbetsförmedlingen. Nystartsjobb några månader sen fortsatte han som vanlig anställd. 
    De vill ej hjälpa mig. De skickade mig till kommunen för daglig verksamhet. Trots att jag gått högskolekurser, är ambitiös och lär mig snabbt. Är helt värdelös på det sociala pga autism och ångest. Detta är ett väldigt stort problem när det gäller att skaffa ett jobb. Men får ingen hjälp.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma från Gbg) skrev 2024-12-23 13:23:46 följande:

Jag är medelålders, jobbar i industrin och dessutom mamma.
    Min erfarenhet är 
    Du får inget jobb,
    Du måste aktivt, positivt och kreativt skaffa dig ett jobb.
    På mitt jobb plockar vi in arbetskraft via bemanningsföretag, de som är bra får anställning hos oss, Några unga åker direkt in på kontoret för att få reda på att de inte är välkomna tillbaka då de tex inte kan passa tider, inte kan läsa eller följa en instruktion eller bara inte kan jobba utan lösnaglar eller keps.

Tror de flesta fattar att han måste söka jobb
  • Anonym (H)
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-12-23 14:10:22 följande:

Ja I dagens läge känns det som fullkomligt omöjligt.  Ett halvår är "ingenting" i min ålder men som 22 åring är det skumt.

Hur gammal är du
    från vilken ålder blir det svårare?
Svar på tråden Hur svårt är det egentligen att få jobb???