• Anonym (Far)

När ger man upp?

Jag och den mamman separerade när barnet var på väg. Jag fick inte träffa min son förrän han var runt ett år gammal, eftersom umgänge förhindrades och jag var tvungen att ta saken till Tingsrätten. Det blev en lång process, och i början fick jag bara en timme i veckan med umgängesstöd eftersom mamman inte gick med på något annat.

Efter några månader, när rapporterna från umgängena varit positiva, begärde jag en utökning. Trots detta motsatte sig mamman all form av utökning med motiveringen att sonen inte har tillräcklig anknytning till mig. Jag fick ytterligare en timme i månaden, men med fortsatt umgängesstöd, och detta ska pågå i ett halvår.

Jag försöker förstå hur det kan få vara så här. Mamman har från början hindrat mig från att träffa mitt barn och framställt mig som hotfull och farlig, trots att det inte finns några som helst belägg för det. Jag har aldrig gjort något annat än att försöka bygga en relation till mitt barn.

Mamman flyttade också direkt efter att jag startade en juridisk process om umgänge och delad vårdnad. Detta har resulterat i att jag nu har en lång restid och höga kostnader för att kunna delta i umgängena.

Är det bara jag, eller borde inte barn ha rätt till båda sina föräldrar?
    Är det meningen att man som far bara ska ge upp? Det hela verkar hopplöst.

• Svar på tråden När ger man upp?
  • Anonym (ALDRIG)

Nä'r ger man upp?

Som far säger jag: 
    ALDRIG

Som barn som vuxit upp så:
    ALDRIG

• Anonym (Toker)

Släpp saken, att hon flyttat kan du ju inte göra så mycket åt.

Skaffa en ny unge med någon annan tjej så har du löst problemet.

• Anonym (Far)
    Anonym (ALDRIG) skrev 2024-12-19 15:39:29 följande:

Nä'r ger man upp?

Som far säger jag: 
    ALDRIG

Som barn som vuxit upp så:
    ALDRIG

Jag har inga planer på att ge upp, men jag undrar hur det ens ska vara möjligt att fortsätta om situationen fortsätter på detta sätt. Jag spenderar redan pengar jag inte har på juridisk hjälp, och processen verkar bli både lång och kostsam. Det känns särskilt svårt om mamman får behålla ensam vårdnad vilket verkar troligt på grund av att jag inte får en ärlig chans att bygga en ordentlig relation med min son.
  • Anonym (Molly)

Myntet har två sidor och eftersom vi inte vet moderns sida av problemet är det svårt att ta någons parti.
    Visst finns det kvinnor som verkligen är ego och hindrar umgänge men tror ändå att majoriteten av föräldrarna VILL att båda har samma rätt till umgänge, inte hindra detta.
    Har du rent mjöl i påsen och inte är allt det modern anklagar dig för så ska du kämpa vidare för umgänget.
    Finns det något befogat kring anklagelserna mot dig så får du jobba på dig själv och visa vad du går för. 

• Hermis123

Du vet att du har rätt att få en del av kostnaden för resorna av mamman ? 

Hon måste se till att ditt barn får umgås med dig och är skyldig att bidra till kostnaden.

• Anonym (Far)
    Hermis123 skrev 2024-12-19 19:26:58 följande:

Du vet att du har rätt att få en del av kostnaden för resorna av mamman ? 

Hon måste se till att ditt barn får umgås med dig och är skyldig att bidra till kostnaden.

Och när mamman inte har någon inkomst?
  • Hermis123
    Anonym (Far) skrev 2024-12-19 19:42:27 följande:
    Och när mamman inte har någon inkomst?
    Vet inte! 
    Men du borda googla upp, kräv gemensam vårdnad eller varannan helg umgänge! Stäm henne för ungängessabotage!
    Ge inte upp! Barn som alieneras från sina fördrar löper större risk för depression, sämre utbildning Osv!
    Der finns till och med statistik som visar på att den största risken för att hamna i fängelse är att växa utan sina pappa, det är större risk att du hamnad i fängelse om du växer utan din pappa än att du är drogberoende!
    Stå på dig! 
  • Anonym (Far)
    Hermis123 skrev 2024-12-19 19:51:58 följande:
    Vet inte! 
    Men du borda googla upp, kräv gemensam vårdnad eller varannan helg umgänge! Stäm henne för ungängessabotage!
    Ge inte upp! Barn som alieneras från sina fördrar löper större risk för depression, sämre utbildning Osv!
    Der finns till och med statistik som visar på att den största risken för att hamna i fängelse är att växa utan sina pappa, det är större risk att du hamnad i fängelse om du växer utan din pappa än att du är drogberoende!
    Stå på dig! 
    Jag gör redan allt jag kan ? begär gemensam vårdnad, ordentligt umgänge och påtalar att det handlar om umgängessabotage. Vi har ännu inte haft huvudförhandling, och hittills verkar de gå på en försiktighetsprincip.

Det känns väldigt märkligt att de inte vill utöka umgänget mer, särskilt när det inte finns något som gör mig olämplig. Jag har en stabil vardag, fast jobb, en ordnad bostad och är ostraffad. Mamman riktar anklagelser mot mig som helt bygger på hennes egna känslor och påståenden ? utan att det finns några belägg eller försök att bevisa dem inför rätten.

Jag har svårt att förstå hur systemet kan fungera så här, där barn berövas en relation med sin far bara för att mamman motsätter sig det. Ja, det är möjligt att jag i slutändan får utökat umgänge eller gemensam vårdnad. Men då har jag redan förlorat flera viktiga år av mitt barns liv, och det kommer att användas emot mig av mamman.
  • Hermis123
    Anonym (Far) skrev 2024-12-20 00:43:23 följande:
    Jag gör redan allt jag kan ? begär gemensam vårdnad, ordentligt umgänge och påtalar att det handlar om umgängessabotage. Vi har ännu inte haft huvudförhandling, och hittills verkar de gå på en försiktighetsprincip.

Det känns väldigt märkligt att de inte vill utöka umgänget mer, särskilt när det inte finns något som gör mig olämplig. Jag har en stabil vardag, fast jobb, en ordnad bostad och är ostraffad. Mamman riktar anklagelser mot mig som helt bygger på hennes egna känslor och påståenden ? utan att det finns några belägg eller försök att bevisa dem inför rätten.

Jag har svårt att förstå hur systemet kan fungera så här, där barn berövas en relation med sin far bara för att mamman motsätter sig det. Ja, det är möjligt att jag i slutändan får utökat umgänge eller gemensam vårdnad. Men då har jag redan förlorat flera viktiga år av mitt barns liv, och det kommer att användas emot mig av mamman.
    Men om hon anklagar dig får du göra det tillbaka! 
    Eftersom det verkar vara hon som har psykiska besvär!
Svar på tråden När ger man upp?