Inlägg från: Anonym (vardag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vardag)

Hur ofta leker ni med era barn på vardagar?

Anonym (?) skrev 2024-12-18 19:23:37 följande:
    Hur ofta leker ni med era barn på vardagar? Av ren nyfikenhet så undrar jag hur det ser ut ute i andra familjer. Hur mycket leker ni med era barn på vardagar? Och då menar jag leker, kurragömma, rollspel, inte nudda mark, kuddkrig, snöbollskrig, klättrar i träd, studsa på studsmattor, åker pulka, spelar spel mm.
    Nu har jag inte små barn som leker längre. Men som jag minns det så fanns det i perioder inte särskilt mycket tid över till att leka på vardagarna när de var små. De var trötta efter en dag på förskolan, ville nog inte leka så mycket heller.

Oftast var det bara att komma hem från förskolan, fixa/äta middag och sen ganska snart gå och lägga sig. På lediga dagar blev det såklart mer, ofta var det fokus på barnen på helgen medan vardagarna var mer fokus på rutiner och sysslor. 
  • Anonym (vardag)
    Anonym (?) skrev 2025-01-03 09:22:07 följande:

Men vad tragiskt, är det verkligen så idag att föräldrar inte har tid med sina barn? Varför skaffar ni barn då?
    vi har valt att vara hemma föräldrar för att få hela dagar med vår barn, en av oss jobbar natt men har  hel dagen att umgås med barnen. Innan jag går till jobbet när barnet lägger sig.
    jag älskar att leka, umgås, pyssla och bara vara med vårt barn På dagarna. Jag skulle aldrig sätta honom i en förskola 9-10 timmar om dagen - förstår inte varför man ska ha barn isåfall, om man inte har tid ork eller intresse för dem.

Vad menar du med tid för sina barn? Är leka den enda tiden ett barn behöver från sina föräldrar? Och det enda sättet att visa barnet intresse? Inte att barnet får mat, rena kläder, bad och dusch, nattning, ett hem att bo i?

Och vad menar du med "idag"? Tror du att föräldrar hade dygnet-runt-lek med barnen förr i tiden? Knappast. Även om kvinnorna oftast arbetade i hemmet så hade de fullt upp med sysslor och inte tid att leka kurragömma. Och rikare kvinnor hade barnjungfrur som tog hand om barnen. 

Nu är förskolan kanske inte längre vad den var förr så den är kanske mindre bra för barnen numera, men att föräldrar haft tid att leka med barn istället för att arbeta det har egentligen aldrig existerat. 

Och vem ska jobba dag då medan alla föräldrar jobbar natt enligt ditt recept på lyckat föräldraskap?
Svar på tråden Hur ofta leker ni med era barn på vardagar?