Är simskola värt det eller är det bättre att försöka lära barnet själv?
Jag skulle inte ha klarat av att själv lära mitt barn att simma. Eller ja, han skulle säkert ha lärt sig nångång, men eftersom vi tillbringar så mycket tid vid havet så var det viktigt för säkerheten att han lärde sig så tidigt det gick. När vi var och badade själva så ville han alltid bara leka och klänga på mig, och det var stört omöjligt att få till någon simträning. Han var också frusen och det gick inte att ha honom många minuter i vattnet åt gången, ens under varmaste sommaren. När han äntligen började simma var det hundsim. För oss var simskola absolut nödvändigt, och han tog också till slut simborgarmärket efter några terminer, när han var 6 år.
I din sits hade jag nog provat själv först, för simskolor är dyrt. Är barnet motiverat och mottaglig för att öva att simma med dig, så gör det själv. Blir det inget när ni går och badar, eller om ni har svårt att komma iväg dså ofta och regelbundet som behövs, så är det nog bättre med simskola. Eller vänta och låt barnet lära sig simma i vanliga skolan senare.