Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Kan min tonåring ha autism?

Han har drag av både autism och adhd, men drag är inte detsamma som att uppfylla kriterierna för en diagnos.

Vad är personlighetsdrag och vad är npf? När är svårigheterna så stora att det blir en funktionsnedsättning? Vi har alla styrkor och svagheter. Alla har inte lika lätt för skolan. Alla har inte lika lätt för det sociala. Alla är olika aktiva. Spontant känns det inte som att din son är eller har varit så avvikande att han borde utredas. Vad säger han själv?

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-17 21:15:34 följande:

Ja jag tycker han har drag av båda också. Skolan borde väl ha uppmärksammat detta har jag ju tänkt. 
    Har fått problem med motivation, börjat skolka och strunta i att studera. Det krävs mycket från oss föräldrar för att han ska sköta skolan någorlunda. Väldigt slö generellt och varit sån i många år. Vill bara göra sånt han själv gillar. 

Skoltrötthet är vanligt hos tonåringar. Att han har varit så i många år, är i sig inget säkert tecken på npf. Även barn vill helst göra sådant de gillar. Vissa har svårare med motivationen än andra. Vi ser det hos våra barn, även om de hittills har klarat sig bra, dock inte utan att vi trycker på när det gäller vissa saker. De är inte tonåringar än, men snart.

I skolan sköter de sig. Hemma varierar det. Också en klassiker. Barn är som latast, trotsigast eller jobbigast där de känner sig tryggast.

Att er son har börjar skolka och strunta i skolan är däremot inte bra. Hur gammal är han? Går han i högstadiet eller gymnasiet? Tillsammans med det andra du berättar om honom, kan det absolut vara så att han behöver professionellt stöd, inte bara från er föräldrar. Samt eventuellt utredning.
Svar på tråden Kan min tonåring ha autism?