Kan min tonåring ha autism?
?språkstörning som liten
?överaktiv som liten
?alltid haft svårt att koncentrera sig
?gjorde ett totalt personlighetsbyte vid ca 8 års ålder och blev väldigt lugn och introvert
?undvek under en period som liten ögonkontakt men lärde sig när vi sa till, blev inget större problem av det
?hade som liten stora problem med att utföra vissa saker han inte ville, utbrott vid läxor, aktiviteter osv
?ljuskänslig men inte lika illa nu som förut
?ogillar sociala sammanhang om det inte är personer han känner
?ganska mimikfattig och monoton samtalsröst
?låg energi nu som tonåring
?vill sällan hitta på något med andra om det inte är hans vänner
?väldigt rak och kan uppfattas som stöddig fast han inte menar det
?kunde leka väldigt länge med en speciell leksak som barn och var fixerad vid detta
?har aldrig velat ha någon aktivitet, först försökte vi trots det men det blev så tungt inför varje gång så vi gav upp
När jag staplar upp det såhär så tycker jag att där är många punkter som tyder på något, samtidigt har han alltid varit högfungerande trots detta och klarat skolan om än med väldigt mycket push från oss, speciellt senaste åren. Har även haft en hel del vänner trots detta och även någon flickvän.
Kan också när han är bekväm med folk bete sig helt normalt eller runt mig som han är van vid. Dock kan andra släktingar och så tycka han är lite annorlunda.
Samtidigt kan jag känna att skola/förskola borde väl ha reagerat om det var någon misstanke om diagnos?
Är man väldigt introvert och har lite svårt socialt/släng av social fobi kanske det ter sig såhär?
Har ett syskon med överenergi han också så det stärker ändå mina misstankar om att vi har lite slängar av något i familjen. Samtidigt vet jag att man i vården tycker det finns en överdiagnostik på tex adhd?tankar?