Inlägg från: Anonym (Bedragerskan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bedragerskan)

Jag har varit otrogen

Det här kommer skaka om löven i träden. Jag söker på inget vis sympati eller ens medhåll för vad jag gjort. Vill ni moralisera och kasta pekpinnar på mig, knock yourselves out.

Jag är en kvinna. Gift sedan en herrans massa år, början på 00-talet. Jag älskar min man. Det gör jag.

Jag har varit otrogen. Jag reser en del i min tjänst både inrikes och utrikes. Detta hände på en av mina utrikes resor för ett par månader sedan.

Vi "sågs" på dansgolvet på ett event som vi båda var en del av. Utbytte några ord när vi svalkade av oss. Vi sågs senare igen i hotellbaren och fastande för varandra direkt. Efter att baren stängt slog vi följe och det slutade med att jag följde med honom till hans rum. Jag kontemplerade mycket med mig själv om att från det att jag sa ja till hans invit att följa med till hans rum att det är fel av alla anledningar, ändå fattade jag det beslut jag gjorde.

Jag gjorde fel. Man är inte otrogen. Så varför? 

För mig, det som gjorde att jag tillätt mig själv att gå över alla gränser och bedra min man var att jag för första gången på länge tyckte om mig själv. Den jag var och hur jag var. En del av mig jag saknat och längtat efter. Det handlade aldrig om sexet i sig eller honom. Det handlade om mig. Superegoistiskt, absolut. Jag tyckte om mig själv och jag vill ha tillbaka den delen av mig. 

Det ställer ju mycket på sin spets i mitt äktenskap, eller hur? Många frågor som varför kan jag inte vara mig själv med min man. 

Han vet inget och jag vet inte om jag kommer att berätta. Det enda jag vet är att mycket i vårt äktenskap har utvecklats till det bättre, och det beror på att jag vågat ta upp känsliga ämnen, öppna upp om vad som pågår inom mig men också tvingat honom att prata. För våra uppenbara problem är inte bara mina, de är våra och vi bär båda ett ansvar till att vårt äktenskap är vad det är idag. Jag bär fullt och eget ansvar för min otrohet.

Men jag tror tyvärr att det har varit en nyckel till att vi har en positiv utveckling. Kanske kommer allt gå åt helvete ändå men jag hoppas vi håller ut. 

Skulle jag köpa min mans resonemang om han var otrogen i detta nu, jag tror ärligt att jag skulle det, om det var en engångsgrej. Lätt att säga nu såklart, när det väl (kanske) händer kommer mitt ego att få sig en törn av sällan skådat slag.

Någon som kan relatera eller våga resonera?

• Svar på tråden Jag har varit otrogen
  • Anonym (Bedragerskan)
    Tecum skrev 2024-12-17 17:35:26 följande:

Har inte varit otrogen så jag kan inte relatera till den delen.
    Men det låter väldigt konstigt att du tyckte om dig själv när du var otrogen, det borde väl vara tvärtom? Då är det lätt att ta det som förevändning nästa gång du träffar någon intressant. "Jag vil tycka om mig själv igen".

Men visst kan en otrohet skaka om och få personen att ta tag i sitt äktenskap. Men ska det verkligen behövas? Vad hindrade dig och varför tyckte du inte om dig själv då?

Svårt att förklara men ska göra mitt yttersta, det handlade om vem jag kunde vara i hans sällskap, vi kunde lika gärna bara ha snackat hela natten. Vårt äktenskap, relation har liksom varit upp och ner och vi har förändrats med åren som gått, vilket är naturligt tänker jag. Vi har tyvärr inte växt samman utan håller oss lite på behörigt avstånd. Jag har mer och mer krupit in i mitt skal och är en annan version av mig. Jag och min man kan inte prata om allt, för han vill inte prata om annat än hans intressen, jobb, politik och vad vi ska äta. Jag kan inte prata om mina drömmar eller önskningar i livet eller om vad jag känner. 

Kvällen/natten med den andre mannen överrumplade mig helt. Från det att vi började prata. Jag är väldigt överraskad över att jag tillätt saker och ting ske utan att sätta stopp. 

Jag anser heller inte att det ska krävas en otrohet för att man ska förstå och inse saker, det är sorgligt.

Jag tycker inte om de facto att jag bedragit min man, det är en del av mig som jag inte är överens med och det är mitt kors att bära.

Tack för din reflektion/input.

• Anonym (Bedragerskan)
    Teresse7 skrev 2024-12-17 18:27:36 följande:
    Kanske kände du dig sedd för första gången på länge och fick någons fulla fokus ?

Absolut kände jag mig sedd. Det var en fantastisk känsla att någon var intresserad i mer än mina prestationer eller politiska åskådning. Kändes oerhört befriande att någon var nyfiken och intresserad av vem jag är.

Den kvällen kände jag mig friare än jag gjort på väldigt länge. Kände i princip ingen där, några få kollegor från kontor från andra länder. Jag älskar att dansa och kan kände mig fri på dansgolvet. Det var där vi la märke till varandra för första gången, för vi var en hel hög främlingar som dansade loss och hade kul. 
    Något som är mer ovanligt när man närmar sig ett halvt sekel. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (jury) skrev 2024-12-17 18:56:27 följande:
    Kanske lite utspekulerat att här våga ta upp känsliga ämnen, öppna upp om vad som pågår och tvinga honom till att prata ut, men inte våga nämna något omkring anledningen till denna iver till denna selektiva öppenhet.

Din man blir ju närmast dubbelt manipulerad genom att du dels varit otrogen och dels använder ditt snedsteg som en motiverande faktor till att sätta igång lite parterapi. Han anar ju inget om varför du håller på som du gör och tror så att du har en annan agenda än den du faktiskt har. Tycker faktiskt det vore bättre att du avstod från detta hyckleri och bara höll en låg profil i stället.

Håller inte med om att han blir dubbelt manipulerad. Förstår att från mina inlägg att man kan tolka det så.

Jag vill inte gå i försvar eller heller kasta min man under bussen, jag vet ju att jag bär ett visst ansvar för kommunikationen i vår relation men tyvärr när mina känslor kommer på tal blir det obekvämt och locket ska läggas på. Sex kan vi inte ens prata om, det är obekvämt, inte för mig utan min man. Så jag gav upp och höll igen allt som jag har inom.
    Parterapi, skulle kanske inte gå så långt att kalla det som sker för parterapi men han föreslog parterapi jag sa ja men på villkoret att då håller vi inte igen, allt ska vädras, och då var han inte så sugen längre. Mitt snedsteg, absolut en motiverande faktor. Ser inte det som ett problem. 

Ja jag har en agenda och måhända att det är hyckleri. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Tecum skrev 2024-12-17 19:15:29 följande:
    Tack för din förklaring, det är skönt med personer som reflekterar och inte bara slår fast dogmer. Och bra att du ser din del i att ert äktenskap hackar.

Men tror du att du krupit ur ditt skal för gott och att du och din man kan fortsätta tala om sådant ni undvikit förr? Eller är det bara tillfälligt?

Jag tycker inte, till skillnad från andra, att du behöver berätta om din otrohet om det bara var en engångsföreteelse. Men nu har du gjort det en gång och det var en positiv upplevelse. tror du det blir lättare att göra om det? I synnerhet om äktenskapet faller tillbaka i gamla banor? Har du funderat på separation?

Tanken på separation har absolut funnits där i all eftertänksamhet. Även innan. Jag jobbar på att kliva ur mitt skal och det går i rätt riktning. Otroheten var högst tillfällig, har inga planer eller tankar på att göra det igen, för då tänker jag att det är dags att kasta in handduken. Jag har heller inte haft kontakt med mannen sedan jag kom hem efter resan. 

Att vi jobbar på vår relation hoppas jag innerligt att det inte är tillfälligt. Jag kan bara ta ansvar för min del i äktenskapet och förändra det jag kan och det är jag villig att göra. Vad min andra hälft gör och tar ansvar för, det är upp till honom och inget jag kan kontrollera. 

Faller det tillbaka i gamla banor/vanor, då är det nog dags att ge upp för det finns inga snedsteg i världen som kan ställa det till rätta. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Teresse7 skrev 2024-12-17 19:21:01 följande:
    Jag tycker faktiskt (för en gångs skull) inte att du ska berätta detta. Jag är emot otrohet, men detta tycker jag du ska behålla för dig själv. Bara du inte gör om det så är denna händelse nog bättre just som en hemlighet
    Jag är generellt emot otrohet jag med. Jag skulle bli förkrossad om min man skulle vara otrogen. Tror också att jag skulle förstå om det gick till på det viset som jag. En främling, en kväll, med samtycke givetvis. Skulle det vara flirta hårt med en kollega eller vän som man har kontakt med för att agera på tycke/känslor som uppstår, då skulle det kanske vara väldigt svårt att ta sig igenom. Självklart är det "lätt" för mig att säga nu. 
  • Anonym (Bedragerskan)
    Zamboni skrev 2024-12-17 20:09:03 följande:

Oj vad jag känner igen mig! Min story är rätt lika TS, med skillnaden att jag är man. Hade klarat av småbarnsåren, var allmänt nöjd i förhållandet till min sambo och livet bestod till mångt och mycket av samförstånd och planering. Vi reste i jobbet båda 2 och jag i synnerhet och mycket utomlands.

Hos en av mina kunder i Schweiz jobbade en kontaktperson, en kvinna i samma ålder som jag och vi hade haft en normal men bra arbetsrelation i flera år. För första gången så beslutade vi att gå ut och äta tillsammans när jag var på besök hos hennes företag. Under och efter middagen hade vi en väldigt givande konversation om livet, relationer och arbete.

Efter middagen gick vi till hotellbaren på mitt hotell, jag vet inte hur vi hamnade där egentligen. Men kommunikationen fortsatte, blev djupare och djupare och slutade med att vi gemensamt tog hissen upp till mitt rum.

Det är enda gången jag varit otrogen, och det tog ett tag att bena ut vad jag egentligen kände och tyckte därefter. Jag fick försöka vara min egen terapeut eftersom jag inte hade någon att bekänna snedsprånget till.

Jag kom fram till att jag antagligen hade försakat min egen identitet så pass länge, levt i småbarnsbubblan och allt fix att få ihop vardagen att jag glömt bort att vara "Mig"! Ungefär samma slutsats kom den andra parten fram till när vi någon månad senare träffades i yrkeslivet. Vi var eniga om att det var en engångsföreteelse men också en slags ögonöppnare samt att ingen av oss egentligen varken ångrat oss eller haft samvetskval....

Märkligt....

Tack för att du delar med dig. 

Tappat min identitet har jag definitivt gjort och det är en sorg att komma på det och när man inser det och så ska man försöka hitta sig själv i röran av allt man skapat. Jag har identifierat att JAG är som bortblåst av att driva Familjen AB med allt vad det innebär. Jag har varit mamma i första hand, kollega i andra och sedan fru och jag själv...ja hon ligger/låg begraven under vardagslivet och bestyr. Kanske att fru kommer på andra plats egentligen men ungefär. Våra barn är stora, ett utfluget och ett hemmavarande som inte fullt så beroende av oss eller ens intresserad av att hänga med oss föräldrar och det har skapats ett slags vakuum. Vi ska återfinna oss själva. Jag har pratat med min bättre hälft om att jag känner mig vilse och vet inte vem JAG är längre. Vi kom överens om att vi skulle ha roligt och hitta på kul saker med och utan varandra, utan varandra var viktigt för oss båda för att vara oss själva. Min man verkar inte lida av identitetskris som jag då han är sitt jobb, jag är inte mitt jobb, det är ett nödvändigt ont och något jag tycker om och är bra på men säger egentligen väldigt lite om vem jag är. Nåja, kan göra långt utlägg/inlägg om det här. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Zamboni skrev 2024-12-17 20:39:49 följande:
    Just så!

Vi separerade dock efter att barnen passerat tonåren, vi satte oss ned en dag och kom gemensamt fram till att vi gjort ett bra jobb ihop men också att vi båda försakat "oss" alldeles för länge och att vi båda skaffat vanor och värderingar som inte korrelerade med vår relation. Vi är goda vänner men umgås inte längre mer än undantagsvis, hon har en ny relation men jag har varit singel i 11 år nu.

Fint att ni kan vara vänner.

Jag och en väninna hade ett samtal om just separation, eftersom vi båda till och från har upplevt skakiga tider i våra äktenskap och jag tror att jag (OM) vi separerar aldrig kommer flytta ihop med någon eller satsa på en seriös relation eftersom jag trivs väldigt bra i mitt eget sällskap. Märkligt att tänka på separation. Just nu är jag hundra procent besluten att det ska fungera.

• Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (Skilt snedsteg) skrev 2024-12-17 21:30:56 följande:

Ur ett annat perspektiv så ska jag komma med ett litet pekfinger.  Jag har själv varit otrogen till att börja ed och det är därför jag berättar det jag gör...

Ja självklart har detta varit en nödvändig ögonöppnare för dig men det är dock väldigt lätt att halka vidare i diket som "nyfrälst" och använda otroheten som en vidare charad i ett fortsatt liv med dold agenda bara du känner till. Det är väldigt farligt lätt att fortsätta använda otroheten som en ful väg att få som man vill. Du har passerat alla gränser och i och med har även moralen förändrats. 

Hänger du med i hur jag tänker?

Jag vet att man efter en tid blir fartblind av det inträffade och i synnerhet när han inte vet något och du därmed slipper konsekvenserna av vad du gjort.  

Jag hamnade där efter nåt år och insåg att jag inte gillade mig själv och det jag började inse. Jag tappade bort mig igen längs vägen och blev en annan person,  en människa som tänjer på gränserna , töjer på både moral och sanning . Jag behövde inte heller ta konsekvenserna.  Han fick inget veta han heller. Jag gled på en räkmacka och dikterade villkor och blev en förskräcklig människa . Nånstans i mitt undermedvetna lastade jag honom för min otrohet och "hämnades" med mitt beteende . Trots att jag utåt sett precis som du försökte ta ansvar för min otrohet... 

Det tog givetvis slut. Det kraschade utan att jag kunde styra det och utan att jag själv insåg det.  Med all rätt kallade han mig fula saker ,berättade att jag måste tappat det nånstans och hur kunde jag vara så iskall . ... 

Nästan två år efter min otrohet kom alltså konsekvenserna ikapp mig... fortfarande utan att han visste något..  

Så tänk på att verkligheten kan komma ifatt dig oerhört brutalt flera år senare oavsett ur nyfrälst och nykär du än må känna dig idag.... 

Hänger med i hur du tänker och tror mig förstå vad du menar. Jag är väldigt medveten om att jag står här just nu utan konsekvenserna av mitt handlade. Och det slår mig då och då att det kanske kommer. 

Får ta en längre funderare på vad du delat med dig av. Lätt att ställa sig i försvarsställning och tycka en massa, som spontant skulle jag vilja säga att jag inte dikterat några villkor, men det kanske jag har. Tack för din pekpinne.

• Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (jury) skrev 2024-12-17 21:47:56 följande:
    Skulle nog råda dig att ge upp och separera redan nu. Så behöver du inte berätta något och kan komma ut av äktenskapet med äran i behåll. Gör du inte det kommer du snabbt förlora kontrollen över situationen och kan inte undgå att få skurkrollen när det senare kraschar.
    Jag har en fråga till dig, vad är det du tänker att jag ska förlora kontrollen över?

(uppriktigt nyfiken)
  • Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (Vilhelmina) skrev 2024-12-18 16:54:00 följande:

Tycker inte att du ska säga något. Men hoppas att ni använde kondom, så att din man inte får veta sanningen på ett obehagligt sätt. 

Det vore ju mindre trevligt. Ska man vara otrogen får man ju ändå ta visst ansvar. Ironiskt nog. Men ja, det gjorde vi.
  • Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (jury) skrev 2024-12-18 18:51:50 följande:
    Ditt förhållande till din man naturligtvis.

Just nu är du ju herre på täppan genom att du haft en rätt så banal ONS på en jobbresa men lyckats vända det till något positivt. Dels ser du själva snedsteget som ett slags självförverkligande, dels får det inga konsekvenser för dig men däremot för din man som du ger i uppdrag att förbättra sig själv genom ditt iscensatta terapiprojekt.

Krävs väl ingen större fantasi att föreställa sig vad som kommer att hända när din mans förbättringar uteblir och det blir dags för nästa jobbresa. Du har ju bara fått belöningar men inga negativa konsekvenser.

Men också utan kommande snedsteg verkar det rätt kört iom. att du verkar totalt förvirrad omkring vad du egentligen vlll. Ena stunden vill du satsa 100% på nuvarande förhållande med en förbättrad version av din man, stunden spekulerar omkring separation med vänninor och drömmer om ett liv som singel.

Därför tycker jag det är bättre att du gör slut nu, istället för om några år när resultatet ändå blir det samma.

Ser mig definitivt inte som herre på täppan eftersom jag trampat väldigt snett i äktenskapet. Självförverkligande, nja, sanning med modifikation men lätt att man kan tänka så då just den här händelsen ställt mycket på sin spets. 

Jag har inga krav på min mans förbättringar eftersom det ligger utom min kontroll. Den enda personen jag kan och är intresserad av att förbättra/förändra är mig själv. Och det är det enda jag tänker ska ske. Jag ser i det här läget endast mina egna tillkortakommanden och hur jag själv tappat bort mig egen person bortom fru, mor och kollega. Min egen individualitet har gått i träda och jag bär ensam ansvar för det. 

Jag har kanske inte få några negativa konsekvenser annat än mitt dåliga samvete över sveket till personen jag älskar. Jag antar att den enda riktiga konsekvensen som räknas är att jag faktiskt berättar och tar vad som ges eller inte ges. 

Jag tycker mig inte vara förvirrad, kanske är jag det utan att inse det men jag känner mig något mer klarsynt än vad jag varit på länge, och ja, det är sjukt trist att det krävdes en natt i en annan mans famn.

Jag drömmer inte om ett liv som singel, då hade jag varit singel. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (K) skrev 2024-12-18 23:27:36 följande:

Alternativt  berätta för din man, vilket jag uppfattade som ett alternativ du inte bestämt dig för i första inlägget.
    Att börja arbeta på sitt förhållande, kanske med äktenskapsrådgivning är meningslöst om det finns lögner och mörkande.
    Men du verkar så nöjd så det kommer inte att hända.

Nöjd? Jag är inte nöjd med mitt eget handlande öht. 
    Förutom otroheten så ser jag mina egna tillkortakommanden i vårt äktenskap och de är de enda jag kan förändra och göra något åt. För närvarande är det också det enda jag kommer jobba med. 

Min man har tackat nej till rådgivning INNAN min otrohet, för han är inte redo att vädra. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (Mm) skrev 2024-12-20 19:03:57 följande:

För mig är det väldigt tydligt att relationen inte ger dig vad du behöver och det handlar inte om något du kan fixa själv. Det är för stora bitar du saknar om du hamnar på den nivån att du tar en en tredje part i ett förhållande utan att vara överens om det. Något som saknas är framför allt respekten mot din man. På det sättet du beskriver honom får du honom att låta som jättetråkig, ointressant och ointresserad men hyfsad partner j familjen AB. Varför vill du vara med en man du känner så för? Av pliktkänsla? Trygghet? 

Oavsett om du berättar för honom eller inte visar, i mina ögon, både din handling och ditt sätt att prata om honom att du inte har respekt för honom och ert förhållande. Då finns det mycket sällan någon återvändo. Och respekten för dig själv? Att nöja dig i ett förhållande där du inte känner dig sedd, kan vara dig själv eller få leva fullt ut? 

Ibland växer man ifrån varann och behöver öppna upp för nya kapitel i sitt liv. Det är inte mer dramatiskt än så även om en separation såklart inte är något enkelt och lättvindigt för de flesta. 

Jag tror alla människor man interagerar med i livet har en funktion och en mening, men under olika lång tid. Det kan vara en timme, en natt, ett år eller tjugo. Men för mig låter det som att tiden för dig och och din man kanske runnit ut för att fortsätta ha den funktionen i varandras liv. Den här mannen som du var otrogen med kanske skulle ha funktionen att du skulle se att det är så.

Jag har ställt mig frågan om jag tappat respekten för min man. Kan varken svara ja eller nej, men jag kan förstå att det kan upplevas i det jag skriver och mina handling att så är fallet.

Helt sant att man växer ifrån varandra i bland och jag tror faktiskt att det har hänt, för inte ha vi växt ihop. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Tecum skrev 2024-12-21 16:21:06 följande:
    Jag upplever tvärtom att det finns en väldig oförsonlighet mot otrohet på FL även om det inte har hänt något fysiskt. Dock är man (läs kvinnor) betydligt mer nyanserade när det gäller kvinnlig otrohet.

Så vad är det för sidor du läst, är de liknande FL eller är det serösa terapeuter/psykologer som skrivit? För moraltanter och folk som dömer snabbt finns överallt och jag tolkar din erfarenhet som att man är ännu mer dömande och okunniga i andra länder. 

Jag vill på inget sätt att mina handlingar ska försvaras. Jag från mitt eget perspektiv försöker hitta ett försvar eller har försökt att hitta ett försvar till varför, eller egentligen förstå varför jag gjorde det jag gjorde och allt det kan låta som ett försvar. 

Det jag gjorde var fel. Och jag vet att när jag berättar så kommer jag få stå tills svars för det. Frågan för mig är, ska jag berätta nu under julledigheten eller vänta tills i alla fall julfirandet är över. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (blä) skrev 2024-12-21 22:21:39 följande:
    Ja, håller med!
    Det är uppenbart vilka som själv är otrogna eller funderar på det. Dessa försvarar eller rättfärdigar för fulla muggar.

Ligger säkert en hel del i det du säger, att de som står upp och försvarar otrohet är i majoritet kanske de som är otrogna eller funderar på att vara det. 

Det är lätt för mig att säga i det här läget som jag befinner mig i att jag hade förstått om min man gjort ett snedsteg som liknar mitt. Med en totalt främmande människa. Självklart hade jag blivit upprörd och haft tusen frågor och levt ut alla möjliga känslor av ett såra/stött ego. Känna att man inte räcker till osv. Allt det där.

Jag hade förstått det om han förklarat det för mig så som jag resonerar kring mitt varför, hur kunde det ske.

Jag har gjort fel. Jag har svikit min man och jag vet att jag inte skulle fått det här godkänt på förhand. Inga dagar i veckan skulle han säga ja till det.

Därför tänker jag att han borde få veta, för att ta ett beslut hur han vill ställa sig till det hela. Om han ser det som jag gör eller att jag får packa mina väskor och dra åt helvete. 

• Anonym (Bedragerskan)
    Anonym (Vanligt) skrev 2024-12-22 12:44:03 följande:
    Du har gjort en felaktig handling.
    Men självfallet ska du inte göra ännu en felaktig handling, genom att förstöra julen för nära och kära, och kanske för dig själv.
    Inget förändras i sak, inget kan bli sämre, av att du väntar.

Genom att du väntar får du också lite mer distans, hinner fundera och bearbeta lite, och kan fatta klokare beslut.

Vad kommer att bli bättre av att du berättar?

Mitt råd är tveklöst att inte berätta.
    Enda anledningen att berätta är om detta på ett tydligt sätt, rent praktiskt och rent konstruktivt, skulle kunna förbättra något i verkligheten.

Att berätta för att döva sitt eget dåliga samvete och enbart baserat på känslor, är alltid ett mycket dåligt beslut.
    Vill naturligtvis inte förstöra julen. Inget gott kommer komma ur det. 

Att berätta handlar inte om att döva mitt samvete utan att jag tänker att han förtjänar att veta. Förtjäna. Märkligt ord i sammanhanget.

Men jag hör ju att jag kanske ska fundera en sväng till. 
  • Anonym (Bedragerskan)

Gudars skymning, här har det varit livat. Personligen är jag alltid för diskussion och vända ut och in på saker när det gäller samtalsämnet. Lite trist när det spårar en smula och man börjar angripa en person. Otrohet är ju ett ämne som väcker känslor minst sagt. 

Tanken är fri och åsikten likaså. Alla är vi olika starka på att uttrycka oss i skrift och när man är anonym bakom en skärm är det allt för enkelt att idiotförklara åsikter man inte håller med om eller börja väga uttryck på guldvåg. 

Den bästa diskussionen har man kanske just när man kan vara nyfiken och öppen för andras perspektiv och ställa frågor om man inte förstår hur en människa kan tycka på ett eller annat sätt. 

När man diskuterar känsliga och heta ämnen är det lätt att man "tar till ton" och angriper avsändaren. Ibland känner an så starkt för sin egen poäng att man måste få alla ombord i sin poängskuta.

Svar på tråden Jag har varit otrogen