• Anonym (Sebastian)

Fungerar ett förhållande där man är för olika?

Jag är en man på 42år, ser bra ut, driver eget företag och är högutbildad.

Jag är en ganska lugn person, dricker aldrig, festar aldrig och vill gärna ha barn.

Min fästmö är 35 år, men hon festar och dricker alldeles för mycket. Flera söndagar har gått åt till att hon är bakfull hela dagen. En lördag kom hon inte hem, och jag blev orolig och ringde henne. Hon kom hem dagen efter och sa att hon hade däckat på en fest.

Hennes vänner tycker att vi är för olika. Tydligen är jag för tråkig, för organiserad och gillar ordning, medan hon är raka motsatsen. Det är dessutom jag som står för hela ekonomin i hemmet och boendet.

Vi försöker få barn, men det går inte så bra, och det har påverkat vår relation väldigt mycket. 

Tror ni att en sådan relation kan hålla ? en där den ena älskar att festa, gå ut och dricka, medan den andra är mer lugn och familjeorienterad?

• Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?
  • Anonym (Tallbarr)

Det kommer inte hålla . Jag ser inte bara att ni är olika utan även att hon verkar omogen . Hon festar som om hon vore singel. Verkligen inte bra heller om hon försöker bli gravid. 
    Hur ska hon klara av att släppa sitt festande som mamma sen? Alla blir inte automatiskt ansvarstagande vuxen bara för att dom får barn. 

Att du ens vill ha barn i denna sits känner jag mig starkt tveksam till. 

• molly50

Jag håller med ovanstående om att hon verkar omogen.
    Och jag tycker du ska fundera på om det verkligen är en bra idé att skaffa barn med henne.
    Min exsambo var lite som henne. Han skulle ut och festa varje helg,även om vi knappt hade råd.
    Jag var den som skötte ekonomin och kände mig redo för barn. Men inte med honom.
    Det tog senare slut. Inte bara av den orsaken att han var så omogen och så ofta ville festa utan även av andra orsaker.
    Så ta dig en ordentlig funderare på hur du vill gå vidare med det här,är mitt råd.

• Anonym (Man53)

Det kan funka även om man är olika 
    men det du skriver så känns det inte ok å va ute å supa som en tonåring , alko varning 

kan man inte prata i ett förhållande så är det dö fött. 
    ställa krav på varann hur man vill leva 
    ömsesidig respekt 

finns inte det , så bara lägg ner 

• Anonym (Nej)

Inte i ert fall, nej. Man kan vara väldigt olika, men de viktiga sakerna måste ändå vara på samma plats och ni är i olika faser i livet. Hon lever ut något slags förvuxet tonårsliv och du är en normal vuxen, redo för familjelivet.

• Dexter dot com

Men hur kan du ens tänka tanken att skaffa barn med någon som festar så hårt att hon däckar och inte kan sköta sin ekonomi? Vill du verkligen att hon ska ansvara för erat barn 50% om ni separerar? Hon verkar ju inte klara av att ta hand om sig själv, än mindre ett barn.

• Anonym (d)

Blir nog svårt att få detta att lyckas i längden.

Jag gillar också att dricka, dock inte att supa och springa på krogen. Skulle dock tycka att det var stentrist med en nykterist till partner.
    Skulle inte tycka att det var speciellt mysigt att dricka vin i min ensamhet medans partner dricker cola.

Vadd ts utseende har med saken att göra är dock en gåta.

• Anonym (Boston)

Du verkar vara rena drömkillen enligt mig. Kasta inte bort ditt liv på henne. Jag hade gjort vad som helst för att få en sån kille. Olika falla ödets lotter.. du är värd nåt mycket bättre. Slösa inte bort ditt liv och din tid. Åren går..

• Hjelm

Även om vi låtsas att det skulle hålla - hade du velat att hon blev mamma till ditt barn? Hon kan ju inte ens ta hand om sig själv.

Supa så att man däckar och inte tar sig hem och är råbakis varje helg, det kan man möjligtvis komma undan med när man är 18-20 men inte 35 - ännu mindre så om man försöker bli gravid! Och du försörjer henne dessutom, skriver du?

Man kan absolut vara ganska olika och få relationen att fungera, men här brister det ju i väldigt grundläggande saker.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Förlåt om jag låter hård TS, men vad ser du hos henne?

Hon måste inte vara som du. Man måste inte vara högutbildad, man kan dricka (måttligt), kanske festa ibland.  Men din fästmö beter sig som en omogen tonåring. Man super inte tills man däckar om man är 35 år och försöker få barn.

Och varför står du för hela ekonomin? Har hon ingen inkomst? 

Vill du gärna ha barn bör du göra slut och försöka hitta en lämpligare partner. I din ålder skulle jag rekommendera en kvinna som är runt 10 år yngre än du, så att ni har gott om tid att lära känna varandra och bilda familj. Du har ju fler år på dig, men åren rinner iväg för dig också. 

• Kvinna7

Hon "lever livet" och du står för notan. Kommer inte fungera i längden. Dra åt svångremmen eller gör slut. 

Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?