• Anonym (Sebastian)

Fungerar ett förhållande där man är för olika?

Jag är en man på 42år, ser bra ut, driver eget företag och är högutbildad.

Jag är en ganska lugn person, dricker aldrig, festar aldrig och vill gärna ha barn.

Min fästmö är 35 år, men hon festar och dricker alldeles för mycket. Flera söndagar har gått åt till att hon är bakfull hela dagen. En lördag kom hon inte hem, och jag blev orolig och ringde henne. Hon kom hem dagen efter och sa att hon hade däckat på en fest.

Hennes vänner tycker att vi är för olika. Tydligen är jag för tråkig, för organiserad och gillar ordning, medan hon är raka motsatsen. Det är dessutom jag som står för hela ekonomin i hemmet och boendet.

Vi försöker få barn, men det går inte så bra, och det har påverkat vår relation väldigt mycket. 

Tror ni att en sådan relation kan hålla ? en där den ena älskar att festa, gå ut och dricka, medan den andra är mer lugn och familjeorienterad?

• Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?
  • Anonym (Hjälp)

Hon måste vara helt makalöst vacker för annars är det svårt att förstå vad du ser i henne alls...

Du vill ha barn säger du och just nu är du redan ensamstående till en bortskämd och ansvarslös tonåring med misstänkta alkoholproblem. Inte riktigt vad du hade tänkt dig va?

• Lynx123

Vad tror du själv? Vill du ha en alkoholiserad mamma till dina barn? 

• Swedman

"Been there, done that".  Jag blev fängslad av hennes energi. Efter 10 år blev slitningarna för stora och jag ville skiljas.  Jag skulle i din situation satsa på en kvinna som har samma "livstempo". Det är mitt råd. 

• Anonym (d)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-17 06:51:20 följande:

Förlåt om jag låter hård TS, men vad ser du hos henne?

Hon måste inte vara som du. Man måste inte vara högutbildad, man kan dricka (måttligt), kanske festa ibland.  Men din fästmö beter sig som en omogen tonåring. Man super inte tills man däckar om man är 35 år och försöker få barn.

Och varför står du för hela ekonomin? Har hon ingen inkomst? 

Vill du gärna ha barn bör du göra slut och försöka hitta en lämpligare partner. I din ålder skulle jag rekommendera en kvinna som är runt 10 år yngre än du, så att ni har gott om tid att lära känna varandra och bilda familj. Du har ju fler år på dig, men åren rinner iväg för dig också. 

En 10 år yngre kvinna ska liksom vara intresserad också, av en äldre man.  Obestämd
  • Anonym (Osis)

Spontant nej. Ni kan vara kära men det känns inte som en bra match.
    Tänker prioriteringar kring familjelivet sen, jobb, festande på helger, hur ni ser på tid tillsammans jämfört med tid som hon kan vilja lägga på sina vänner och sitt umgänge. Barnuppfostran; vilken miljö man vill spegla för sina barn. 

• Anonym (Nää)

Att inte kunna hantera alkohol vid den åldern är en big No No. Troligen redan alkoholist så det kommer bara att bli värre. Släpp och gå vidare!

• Anonym (man51)

Nu framgår det inte av TS hur länge ni har varit ett par och sambos...

Men om jag  ska vara lite fördomsfull; 42 respektive 35, då kan jag tycka att familjebildning borde vara "klar" och tydligt avhandlat... Här låter det inte riktigt så... Och ni borde kanske ha landat lite mer i hur vill ni att er gemensamma relation skall se ut? Barn? Prioriteringar? Socialt umgänge?

Nu låter det som att ni går "runt-varandra" och din sambo lever sitt liv, vilket dessutom verkar vara ganska skiljt från hur du lever ditt.

Ser ingen anledning till att spela ut "alko-kortet", men det är ju vanligt här på FL och när det skall diskuteras alkohol och "festande". Det finns ju "42 och 35åringar" som går på parmiddagar var-och-varannan helg etc och där det konsumeras en hel del alkohol. Dvs, alkohol kan man dricka utan att man går på "lokal" och/eller "festar"...

Oavsett när?hur? det dricks... försvinner var-och-varannan helg till att återhämta sig från fredag, lördag. Så är det ju inte så kul... och kommer ju inte funka när det finns barn med i bilden som skall tas hand om, aktiveras etc.

Det känns inte som att ni vill samma helt enkelt... 

• Fjäril kär

Det låter inte som att hon vill ha barn . Hennes beteende säger klarrt och tydligt att hon inte är.mogen för barn och inte vill ha några heller.

Att supa sig full var och varannan helg så man blir bakis blir man inte gravid av. Och vet du verkligen vad hon gör dessa helger ?  Hon låter både oansvarig och opålitlig.  

Och även om du ts låter mogen och redo för familj så låter du dessutom väldigt naiv om du tycker ni har ett bra förhållande.  

• Hjelm
    Anonym (man51) skrev 2024-12-17 08:38:41 följande:

Ser ingen anledning till att spela ut "alko-kortet", men det är ju vanligt här på FL och när det skall diskuteras alkohol och "festande". Det finns ju "42 och 35åringar" som går på parmiddagar var-och-varannan helg etc och där det konsumeras en hel del alkohol. Dvs, alkohol kan man dricka utan att man går på "lokal" och/eller "festar"...

Fast supa sig medvetslös och inte kunna ta sig hem, regelbundet bli så bakfull att man ligger utslagen en hel dag och konsumera alkohol i såna mängder samtidigt som man hoppas på att bli gravid, ÄR missbruksvarning så det skriker om det. Det är inte jämförbart med att dricka måttligt och kontrollerat under en parmiddag.
  • Anonym (Osis)
    Fjäril kär skrev 2024-12-17 09:31:54 följande:

Det låter inte som att hon vill ha barn . Hennes beteende säger klarrt och tydligt att hon inte är.mogen för barn och inte vill ha några heller.

Att supa sig full var och varannan helg så man blir bakis blir man inte gravid av. Och vet du verkligen vad hon gör dessa helger ?  Hon låter både oansvarig och opålitlig.  

Och även om du ts låter mogen och redo för familj så låter du dessutom väldigt naiv om du tycker ni har ett bra förhållande.  

Jag tror inte det heller.
    Hon kanske "tror att hon vill". Men när hon sitter där sen med ett litet barn och förstår rent intellektuellt att hon nu och x antal år framöver inte kommer kunna leva sitt liv såsom hon vill, måste prioritera barnet mm men spontant "inte vill"... det blir inte kul. Det är inte alla som kan hantera den sortens uppvaknande och jag skulle verkligen inte vilja stå bredvid....
Svar på tråden Fungerar ett förhållande där man är för olika?