Inlägg från: Anonym (???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???)

Skälet till lågt barnafödande i Sverige

Anonym (Maja) skrev 2024-12-16 10:20:03 följande:

Nja, jag skulle säga att det är en fråga med många bottnar:

- Vi väntar längre med att skaffa barn, vilket statistiskt sett gör det svårare, och statistiskt sett gör att vi föder färre barn (får du första vid 25 har du gott om tid på dig att föda fler, får du första vid 35 har du kortare tid på dig).
    - Vi väntar längre med att skaffa barn eftersom både män och kvinnor studerar, lönearbetar, och gör karriär. Det tar tid
    - Det är dyrt att köpa ett hem och kraven för att få lån är hårda, samtidigt som det finns för få hyresrätter, så det tar tid innan den biten känns stabil nog för att skaffa barn.
    - Vi skräms av allt klimatdomedagssnack.
    - Vi skräms av krig och oroligheter.
    - Vi skräms av gängkriminalitet som rekryterar svenska ungdomar.
    - Vi har väldigt bra preventivmedel.
    - Vi ser hur många som skiljer sig och hur det påverkar barn.
    - Vi ser hur dålig miljön är i förskola och skola.
    - Vi skräms av skräckhistorier gällande underbemannade förlossningsavdelningar.

Och så vidare.

Jag tror alltså inte att ett könskrig ligger bakom.

Med allt detta sagt har jag fem barn tillsammans med en utländsk man (Australien). Fick första barnet vid 21, skrev kandidatexamen med en ammande bebis. Jättemysigt! Så dessa saker är inte avskräckande för alla; men väldigt många.

Ursäkta,  men är du verkligen en kvinna som skriver detta. Och inte en man. Går man igenom dina punkter. Är dom inte speciellt måna och rädd om kvinnan.

Alltså jag vet inte vilket lyx klinik du födde på. Men jag hade ett helvete. Och nej, det är inte överdrivet. Faktum är att förlossningsvården i Sverige blivit sämre ensligt undersökningar. Många har stängt. Och många tvingas åka 60-100 mil. En del tvingas föda i bilen. Många klinikerna har tvingats skära ner på personal och ibland finns det inte tillräckligt med barnmorskor. Pga av sparkrav och sämre förutsättningar. För vården överlag faktisk.För inte tala om förlossningsskador och depressioner. Som det tyvärr talas alldeles för lite om i samhället. För att det är så ska belagt. Du verkar inte så påläst om saker heller. 
Svar på tråden Skälet till lågt barnafödande i Sverige