• Anonym (Nykär)

Vem är offer och förövare?

Om vi tänker ett nykärt par som är helt besatta av varandra. Dom vill inte slita sig från varandra en sekund. 

När dom ska sova ligger dom ihopslingrande med varandra, kysser varandra och ibland glider mannen i kvinnan för en stund. Dom sover, är halvvakna, har sex sovandes, vakna, halvvakna hela natten. 

Dom vill bara konstant vara nära på ett helt löjligt sätt. 

Med nuvarande lagstiftning skulle ju detta vara olagligt. Det är en rimlig lag, men jag tänker i en situation som denna. Vem är brottsoffer och vem är förövare. Man får inte ha sex med någon som inte är 100% medveten om vad den gör. I det här fallet har ingen av dom några större koll vad som händer. Vad är då förövare och brottsoffer? I praktiken skulle väl båda två kunna bli dömda, eller? 

• Svar på tråden Vem är offer och förövare?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 12:07:03 följande:

Jag har läst den här typen av domar. Då beskrivs det att paret brukar göra såhär, men en morgon vaknar kvinnan och frågar om hon drömt om sexet eller dom det verkligen hänt, men ändå uttrycker att det varit en härlig dröm. När hon inser att det har hänt på riktigt så har hon blivit obekväm och polisanmält för att kompisarna uppmuntrat till detta. 

Jag säger inte att det är fel att hon anmält eller att personen sedan blivit dömd. Men när man läst igenom den här typen av domar så har jag blivit fundersam. För den enda skillnaden är att dom diskuterat vad som hänt på morgonen och att kvinnan inte haft koll, men dom har sovit och haft sex precis som vanligt och kvinnan uttrycker att det är såhär dom alltid har haft det. 

Hon medger att hon kan upplevts i sömnen att hon velat men egentligen har sovit tyngre än mannen uppfattat. 

Så det jag blir fundersam över är om han hade kunnat anmäla henne för exakt samma sak då för att det finns en beskrivning på att dom har sex såhär men att hon vid detta tillfälle sovit lite djupare, men att hon levt ut i vad hon tror är en dröm men att det då händer. 

Så någon har alltså blivit fälld för detta? Inte en men flera?

Då får du komma med konkreta bevis, för jag tror dig inte. 
  • Anonym (Miss)

Jag har vart så kär många gånger men jag har aldrig haft sex sovande. Tror jag. ?shit, nu vet jag ju inte ens, nu blir jag osäker. Kanske lika bra att anmäla alla män för rejp för det kan ju ha hänt! 

• Anonym (Mupp)
    Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 12:07:03 följande:

Jag har läst den här typen av domar. Då beskrivs det att paret brukar göra såhär, men en morgon vaknar kvinnan och frågar om hon drömt om sexet eller dom det verkligen hänt, men ändå uttrycker att det varit en härlig dröm. När hon inser att det har hänt på riktigt så har hon blivit obekväm och polisanmält för att kompisarna uppmuntrat till detta. 

Jag säger inte att det är fel att hon anmält eller att personen sedan blivit dömd. Men när man läst igenom den här typen av domar så har jag blivit fundersam. För den enda skillnaden är att dom diskuterat vad som hänt på morgonen och att kvinnan inte haft koll, men dom har sovit och haft sex precis som vanligt och kvinnan uttrycker att det är såhär dom alltid har haft det. 

Hon medger att hon kan upplevts i sömnen att hon velat men egentligen har sovit tyngre än mannen uppfattat. 

Så det jag blir fundersam över är om han hade kunnat anmäla henne för exakt samma sak då för att det finns en beskrivning på att dom har sex såhär men att hon vid detta tillfälle sovit lite djupare, men att hon levt ut i vad hon tror är en dröm men att det då händer. 

Så han har våldtagit henne i sömnen, hon gillade det och egentligen vill hon inte anmäla men i alla domarna så står det att vännerna har övertygat henne.

Japp. 
  • Anonym (Elsa)

Juridiskt sätt kan dom anmäla varandra. Först till kvarn blir det väl som har fördelen på sin sida i detta. Den som är bittrast om det tar slut. Det kan va rätt bra och försöka göra motparten lite vaken på andra sätt innan man pang pressar sig på. Är bara fundera på

• Anonym (Nykär)
    Anonym (Sara) skrev 2024-12-16 12:56:50 följande:
    Så någon har alltså blivit fälld för detta? Inte en men flera?

Då får du komma med konkreta bevis, för jag tror dig inte. 
    Jag tänker inte hänga ut domar i respekt för dom inblandade 
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 13:44:44 följande:
    Jag tänker inte hänga ut domar i respekt för dom inblandade 
    Annade att du inte skulle komma med några domar.
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Igen) skrev 2024-12-16 13:46:01 följande:
    Annade att du inte skulle komma med några domar.
    Men då hänger jag ju ut personerna i domarna och även får en diskussion om hon blivit våldtagen eller inte. Det är inte okej, det är inga offentliga personer, det enda som hänt är att dom anmält en person. Däremot blir jag fundersam över dessa domar vem som är brottsoffer och förövare då detta verkar har varit en sak dom ägnat sig åt och det funkat 100 ggr innan. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 14:07:01 följande:
    Men då hänger jag ju ut personerna i domarna och även får en diskussion om hon blivit våldtagen eller inte. Det är inte okej, det är inga offentliga personer, det enda som hänt är att dom anmält en person. Däremot blir jag fundersam över dessa domar vem som är brottsoffer och förövare då detta verkar har varit en sak dom ägnat sig åt och det funkat 100 ggr innan. 
    Hur kommer det sig att du sett flera domar angående detta?

Om han blivit dömd så är han förövaren och hon offret. 

Men självklart ligger det mer bakom än det som du berättat i tråden. Du tror det är lätt att bli fälld för våldtäkt och att samma person kan ägna sig åt att anmäla killar för det utan att det upptäckts. 
  • Anonym (Elsa)
    Hon har väl blivit bitter i efterhand över nått kanske. Gjorde hon slut när hon insåg att hon blivit påsatt i sömnen och gick och anmälde ? Eller anmälde hon ett tag senare... Det spelar in väldigt mkt kan jag tycka. 
  • Anonym (Igen)
    Hur ser du utifrån det fall du hittat på i ditt första inlägg på BrB 1.Kap 2§?
Svar på tråden Vem är offer och förövare?