• Anonym (Nykär)

Vem är offer och förövare?

Om vi tänker ett nykärt par som är helt besatta av varandra. Dom vill inte slita sig från varandra en sekund. 

När dom ska sova ligger dom ihopslingrande med varandra, kysser varandra och ibland glider mannen i kvinnan för en stund. Dom sover, är halvvakna, har sex sovandes, vakna, halvvakna hela natten. 

Dom vill bara konstant vara nära på ett helt löjligt sätt. 

Med nuvarande lagstiftning skulle ju detta vara olagligt. Det är en rimlig lag, men jag tänker i en situation som denna. Vem är brottsoffer och vem är förövare. Man får inte ha sex med någon som inte är 100% medveten om vad den gör. I det här fallet har ingen av dom några större koll vad som händer. Vad är då förövare och brottsoffer? I praktiken skulle väl båda två kunna bli dömda, eller? 

• Svar på tråden Vem är offer och förövare?
  • Anonym (Nej)

Nej, det är inte olagligt om det finns ett uttalat samtycke till detta.

• Anonym (Sara)

Så du tror att par ger samtycke till varandra innan de börjar hångla?

Är man i en relation då tar man initiativ och vill inte den andre så säger den person nej.  Sedan slutar det där. 

Varför tror du att detta par har sex utan samtycke, för att de inte frågar varje gång? 

• Anonym (Nykär)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-16 09:14:11 följande:

Nej, det är inte olagligt om det finns ett uttalat samtycke till detta.

Man kan inte ge ett samtycke när man halvsover. Om någon av parterna vaknar upp helt på morgonen och inte uppfattat precis vad som hänt så kan man anmäla personen för oaktsam våldtäkt. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 09:19:50 följande:
    Man kan inte ge ett samtycke när man halvsover. Om någon av parterna vaknar upp helt på morgonen och inte uppfattat precis vad som hänt så kan man anmäla personen för oaktsam våldtäkt. 
    Man kan ge samtycke på förhand. Men ja, tekniskt sett kan man så klart alltid anmäla en person, och det även om det funnits samtycke.
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Sara) skrev 2024-12-16 09:16:10 följande:

Så du tror att par ger samtycke till varandra innan de börjar hångla?

Är man i en relation då tar man initiativ och vill inte den andre så säger den person nej.  Sedan slutar det där. 

Varför tror du att detta par har sex utan samtycke, för att de inte frågar varje gång? 

Det handlar om att dom har sex när dom halsover och kramas, glider in och ut i varandra under hela natten där både är halvsovande. Somnar en sekund senare och är vakna någon minut senare igen men inte exakt vet vad som händer. Vaknar man efter detta upp på morgonen och inte minns exakt vad som hänt så kan man anmäla den andra, för man får inte ha sex med någon som sover.

Samma sak med par som säger, väck mig genom att ha sex med mig. Samtycke är en färskvara, du kan inte samtycka till att ha sex om 5 timmar när du inte är i medvetande. Om den visar sig att personen vaknar upp och är livrädd, inte minns att den sagt detta på kvällen och hamnar i ett fryst läge av skräck så är det inte samtycke. 
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-16 09:20:52 följande:
    Man kan ge samtycke på förhand. Men ja, tekniskt sett kan man så klart alltid anmäla en person, och det även om det funnits samtycke.
    Men du kan ju inte ge samtycke när någon sover. Samtycke är ju hela tiden något som händer i stunden sekund för sekund. Du kan samtycka till sex och sedan ångra dig mitt i akten och då måste den andra vara uppmärksam på signalerna. 

Detta kan ju självklart se olika ut. Men vi säger några som är i ett förhållande och så börjar dom ha sex, allt är mysigt men sedan tar mannen tag i kvinnans hals och tar strypgrepp på henne och trycker åt, hon blir livrädd och tänker att han blivit galen och vågar inte säga ifrån eller göra motstånd. Hon bara fryser. Då har han inte längre samtycke fast han sekunden innan hade detta.

Samma sak om ni har sex och går från ett halvvaket tillstånd till ett sovande tillstånd och att detta pendlar från några minuter till den andra. Det går inte att ge samtycke då. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 09:23:59 följande:
    Det handlar om att dom har sex när dom halsover och kramas, glider in och ut i varandra under hela natten där både är halvsovande. Somnar en sekund senare och är vakna någon minut senare igen men inte exakt vet vad som händer. Vaknar man efter detta upp på morgonen och inte minns exakt vad som hänt så kan man anmäla den andra, för man får inte ha sex med någon som sover.

Samma sak med par som säger, väck mig genom att ha sex med mig. Samtycke är en färskvara, du kan inte samtycka till att ha sex om 5 timmar när du inte är i medvetande. Om den visar sig att personen vaknar upp och är livrädd, inte minns att den sagt detta på kvällen och hamnar i ett fryst läge av skräck så är det inte samtycke. 

Fast jag tror inte att man beter sig så när man sover. Det är väldigt ovanligt att inte vakna när man har sex. Och vadå glida in i varandra? Låter väldigt påhittat. 

Dessutom, om man resonerar som du gör, då bör man definitivt inte ha sex med sovande personer. 

• Anonym (Nykär)
    Anonym (Sara) skrev 2024-12-16 10:05:32 följande:

Fast jag tror inte att man beter sig så när man sover. Det är väldigt ovanligt att inte vakna när man har sex. Och vadå glida in i varandra? Låter väldigt påhittat. 

Dessutom, om man resonerar som du gör, då bör man definitivt inte ha sex med sovande personer. 

Du har aldrig varit med om något liknande menar du? 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Nykär) skrev 2024-12-16 10:06:37 följande:
    Du har aldrig varit med om något liknande menar du? 
    Nej, men jag tror ändå inte att det är vanligt att bete sig så.

De flesta sover när de sover och har sex när de är vakna. 
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Sara) skrev 2024-12-16 11:11:32 följande:
    Nej, men jag tror ändå inte att det är vanligt att bete sig så.

De flesta sover när de sover och har sex när de är vakna. 
    Det jag pratar om är nyförälskade par som under några månader inte vill vara utan varandra och som gör såhär? rätt vanligt bland just nyförälskade helt enkelt att ha massor av sex i början men efter kanske 3-6 månader går det så att säga över?. 
Svar på tråden Vem är offer och förövare?