Inlägg från: Anonym (Ont i tån) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ont i tån)

Vad har hänt med min dotters tå?

Hej, 

Min dotter har så ont i tån att hon inte kan sova, vi ska såklart gå till hälsocentralen.

Men är det någon här som vet vad ringen runt botten på tån kan bero på?

• Svar på tråden Vad har hänt med min dotters tå?
  • Anonym (Ont i tån)

Hon är 9 år, hon vaknade vid 4 tiden av att det gjorde så ont att hon inte kan sova. Hon hade lite ont i går kväll när hon la sig också men då fanns där ingen ring, hon har sedan sovit i min säng så det är ingen snodd som orsakat märket.

jag tänkte igår att hon kanske hade början till nageltrång eller något. Men jag tycker liksom inte nageln är så böjd som den är när folk har nageltrång. 

Hon har inte haft någon fästing i hela sitt liv vad vi vet i alla fall. Men jag ska be läkaren hålla utkik efter borrelia om det kan vara det.

Det är såpass svullet att det pulserar i tån så hoppas verkligen vi får en tid. 

• Anonym (Ont i tån)
    Anonym (Joi) skrev 2024-12-16 06:09:27 följande:

Gummiband som suttit åt? 

Hur gammal är hon? 

Inget gummiband, hon sov hos mig och ringen fanns inte där igår vid 20.30 när hon la sig. Hon är 9 år
  • Anonym (Ont i tån)
    Anonym (Joi) skrev 2024-12-16 06:18:31 följande:

Kom på en sak. Min kompis fick skitont i ett finger en gång (också utan att ha slagit i eller liknande) och behövde omedelbar sjukhusvård eftersom det var en infektion som riskerade att sprida sig. Hon fick antibiotika intravenöst några dagar. Hon blev helt återställd. Ring 1177 eller akuten och be om råd. 

Oj, hoppas verkligen inte det är så. Men jag kanske ska ringa 1177. Tack för varningen

Hade din kompis som den röda ringen på fingret? 
  • Anonym (Ont i tån)
    Lynx123 skrev 2024-12-16 07:36:27 följande:

Hon har alldeles för långa naglar och jag skulle misstänka infektion. Hon behöver gå till läkare omgående innan det blir mycket värre.

Haha ja hon behöver klippa naglarna men vi har självmant också valt att ha långa naglar eftersom vi är en familj som lätt får nageltrång. 

Infektion får man lättare av för korta naglar än för långa.
  • Anonym (Ont i tån)
    Anonym (Ajaj) skrev 2024-12-16 07:05:07 följande:

Ser att naglarna är långa och har säkert kunnat bli trångt mot strumpor och skor. 

Tucker det ser ut som en infektion pga det. När hon har så ont så är det dags söka hjälp nu På stört.

Vi får lätt nageltrång i vår familj och en av lösningarna är att låta naglarna bli lite längre, på inrådan av läkare absolut inte klippa böjt eller för kort. Sen ska hon absolut klippa lite nu men inte på den tån som är infekterad den har ju om något den kortaste nageln.

Så jag tror inte som du att det beror på långa naglar, hon har också gott om utrymme i sina skor. Något vi är noga med.
  • Anonym (Ont i tån)
    Anonym (Joi) skrev 2024-12-16 06:28:30 följande:

Har din dotter andra symptom? Står ostadigt, förhöjd kroppstemperatur? 

hon mår bra i övrigt men vi har varit sjuka i några dagar innan (men hon är bättre nu och feberfri) 
Svar på tråden Vad har hänt med min dotters tå?