• Anonym (Sotis)

Särbo ska på julbord och jag känner mig illa till mods

Hej allihopa! 

Jag vet att jag kommer bli påhoppad denna tråden och bli kallad för elak, galning, svartsjuk, oattraktiv etc men har bara ett behov av att skriva av mig och kanske är det någon som känner igen sig. 

Ja jag vet att jag agerar på tok fel i mitt tänkande men min särbo ska på julbord idag med jobbet. Han är egen företagare och har 10 stycken anställda. 
    Dom ska slå på stort och infinna sig på ety julbord i en stor lokal/hotell som även har artister nu i juletid som uppträder på lördagar. 
    Detta julbord är 40 minuter från stan och han säger att han ska köra bil tur & retur och halva gänget åker med honom. 

Varför jag känner mig illa till mods här nu innan julbordet börjar är att:

1. Senaste veckan när vi har träffats under några tillfällen känner jag att han vart lite mer sval mot mig. Inte gett så mycket av sig själv eller till mig via bekräftelse osv, utan mest jag som sett till att vi ska ha det extra mysigt/trevligt. 

2. Varför från ingenstans ska dom ha julbord med jobbet 40 min från stan? 

3. Och FRAMFÖRALLT, Varför ska min särbo som i princip mest är glad i alkohol utav det gänget och som betalar för allt köra bil tur och retur? Han som brukar ta tillfället i akt och verkligen partaja till det när det är sådana här tillställningar. Nej han är ingen alkoholist men spottar verkligen inte i glaset. 

4. Jag kan inte undgå att störa mig på att han ska sitta och vila ögonen på en utav hans anställda hela kvällen som är utan tvekan typ stans enligt många snyggaste/vackraste kvinna som även arbetar som modell utanför jobbet. 
    Visst, nu har hon jobbat där tom flera år innan vi träffades han och jag och vi har vart ett par i 4 år nu. Denna kvinna har även man men ändå....ja jag blir svartsjuk. 

5. Jag har allmänt bara en skavande känsla i min kropp att inte ha kontroll på varför han ska köra bil till varje pris och inte dricka, varför dom ska vara flera mil bort i en annan stad och det i samband med att jag känner i vår relation och kontakt till varandra att jag är den som är mest engagerad & varma personen för tillfället. Och toppen på det då att denna vrål attraktiva kvinna ska sitta där i detta lilla gäng och ha kul med honom. 

Usch vad jobbigt.
    Och nej jag kan inte med att säga att detta är jobbigt till honom för då skulle jag framstå som needy och svartsjuk och det är det VÄRSTA han vet. 
    Han själv är ganska lugn när jag är ute på mitt håll, vad han visar utåt sett iaf. 

Hur ska jag tänka? Vill bara det ska bli ny dag...

• Svar på tråden Särbo ska på julbord och jag känner mig illa till mods
  • Anonym (Snubbe)

Nånting pågår ju, lita på din intuition är mitt råd. Varje gång jag haft bubblande ilska och irritation mot någon utan att förstå varför så har det senare visat sig att personen ljuger för mig, går bakom ryggen osv. Varje gång, jag har grymt skarp intuition men det tog många år att förstå och lita på den istället för lögnerna som försökte förminska värdet av det jag kände. Allt finns i energin hos människan, du känner den så våga lita på den. Tror du otrohet pågår så gör det mest troligen det.

• Anders1970
    Anonym skrev 2024-12-14 13:47:59 följande:

Jag ser faktiskt inte ett enda problem i din lilla historia.

Möjligvis då med undantag av att du är svartsjuk, needy och krävande. JAg hade inte orkat med en sån partner en enda dag.

Håller 100% med 🤝

Om han kör är han nykter dvs om han är normal och det får vi utgå ifrån. Så han kommer vara "vid sina sinnes fulla bruk"

Även så som ansvarig o personal så är han troligt den ordningssamma.

Problemet ligger i din misstro, det är på din planhalva.
  • Fiona M
    Anonym (Snubbe) skrev 2024-12-14 17:24:31 följande:

Nånting pågår ju, lita på din intuition är mitt råd. Varje gång jag haft bubblande ilska och irritation mot någon utan att förstå varför så har det senare visat sig att personen ljuger för mig, går bakom ryggen osv. Varje gång, jag har grymt skarp intuition men det tog många år att förstå och lita på den istället för lögnerna som försökte förminska värdet av det jag kände. Allt finns i energin hos människan, du känner den så våga lita på den. Tror du otrohet pågår så gör det mest troligen det.

Kan höra till det sämsta råd jag läst på fl. Det säger en del.
  • Anonym (Julia)

1. Det hör till att cheferna tar smällen och ser till personalens bästa en sån dag. Det kan handla om att köra hem folk, ta ansvar för att alla hittar dit eller fixa förfest eller vad som helst. Supa får chefen göra en annan dag, och dessutom ska man inte skämsfylla sig som chef när man bjuder anställda. Det är tacky och du får inte samma respekt efteråt.

2. Om han nu faktiskt känner sig frestad av någon anställd så är det väl det  smartaste beslutet att vara nykter. För på fyllan hade han garanterat gjort bort sig om han är den typen.

3. Bokar man sent kanske det inte finns något tillräckligt bra eller prisvärt julbord i närheten, eller så har man fått tips om ett mysigt ställe en liten bit ut. Vi åkte en timme till vårt julbord för ett par år sen och det var ett av de bästa jag har varit på.

• Anonym (Herregud)

Herregud, håller vuxna människor på så här verkligen? 
    Har aldrig fattat det där med vuxna kvinnor som beter sig som det är kvar i högstadiet.  Har varit tillsammans med ett antal män. Men aldrig någonsin blivit svartsjuk. För mig är det ett redigt nedlag, dessutom skulle jag känna att jag sviker min partner. Och brister i min tilltro till honom. 

Du letar ju orsaker och motiv bakom allt. Han kanske helt enkelt bara vill ha lite kul och trevligt. Och då erbjuda sina kollegor detsamna.För ett bra samarbetet. Folk GÅR på julbord. Att sedan lokalen ligger 40 min bort. Är ju för att den råkar ligga där. De kanske är underhållningen han är ute efter. Logik.

Du har ett enormt problem i osäkerhet och svartsjuka. Det finns ingenting som kan fixa sådant. Utan du behöver gå i terapi.  Annars kommet du bli knäpp, på riktigt. Och förstöra alla dina förhållanden.

• Anonym (logistik?)

Håller i och för sig med TS om att upplägget omkring det julbordet som han har arrangerat verkar lite skumt. Hotell i annan stad fyra mil bort och han den annars festglade skall vara den som kör halva gänget i sin bil? Skulle kanske också bli lite paranoid och leta efter baktankar över att någon tycker det är en bra ide att arrangera en så udda logistik.

• Anonym (r)
    Anonym (logistik?) skrev 2024-12-14 18:56:26 följande:

Håller i och för sig med TS om att upplägget omkring det julbordet som han har arrangerat verkar lite skumt. Hotell i annan stad fyra mil bort och han den annars festglade skall vara den som kör halva gänget i sin bil? Skulle kanske också bli lite paranoid och leta efter baktankar över att någon tycker det är en bra ide att arrangera en så udda logistik.

Vad är konstigt i att unna sin anställda ett lite roligare julbord med framträdanden? Eller att inte tokfesta som chef med sina anställda på ett julbord utan köra? Man kan gilla att festa men det behöver inte passa in varje gång ett ställe serverar alkohol.
  • Fiona M
    Anonym (logistik?) skrev 2024-12-14 18:56:26 följande:

Vi har flera närliggande orter inom 4 mil som skulle kunna erbjuda bredd på julbord för vad man vill ha (eller om man bokat för sent för att få det man ville ha i hemstaden).
    Att chefen inte dricker skulle jag förutsätta. Hur oproffsigt annars? 
  • Anonym
    Fiona M skrev 2024-12-14 19:02:19 följande:
    Vi har flera närliggande orter inom 4 mil som skulle kunna erbjuda bredd på julbord för vad man vill ha (eller om man bokat för sent för att få det man ville ha i hemstaden).
    Att chefen inte dricker skulle jag förutsätta. Hur oproffsigt annars? 
    Min chef dricker alltid på våra julbord och andra fester.
    Tror att alla chefer jag haft har gjort det.

Inte så att de blir fulla, men lite lugnt så där med vin/öl till maten och en avec till kaffet samt någon drink under kvällen.

Skulle tycka att det var konstigare om de inte gjort det.
  • Fiona M
    Anonym skrev 2024-12-14 19:04:25 följande:
    Min chef dricker alltid på våra julbord och andra fester.
    Tror att alla chefer jag haft har gjort det.

Inte så att de blir fulla, men lite lugnt så där med vin/öl till maten och en avec till kaffet samt någon drink under kvällen.

Skulle tycka att det var konstigare om de inte gjort det.
    Ja, nåt till maten kanske men absolut inte onykter. 
Svar på tråden Särbo ska på julbord och jag känner mig illa till mods