Inlägg från: Anonym (Djurvän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-14 13:50:08 följande:
    Hur länge har du ätit veganskt? 
    Järn värdet lär bli det första att synas när det sjunker men för B12 kan det ta ÅR innan det brakar åt helvete. 
    Det finns de som blir så dåliga av b-12 brist att de blir sjukskrivna för att de inte klarar av att arbeta. Och att återhämta sig från b-12 brist kan ta lång tid. 

Om du tar kosttillskott för att inte få brist på bland annat b-12 och järn då äter du inte den mat som våra kroppar är skapade för att äta. 

Vegetarian sedan ca 26 år, Sedan fasade jag gradvis ut mejeriprodukter. I runda tal var jag igång med det för ungefärligen 10 år sedan. Jag har tagit tillskott just vad gäller B12.

Vad menar du med "skapade för att äta"? menar du i s f att någon suttit vid ett ritbord och bestämt att man inte ska äta kosttillskott?

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-01-14 13:58:52 följande:
    För mig tog det 17 år innan allt brakade samman, mina järnvärden låg i botten, jag blev deprimerad, tappade håret, fick kala fläckar i skallen till följd av grav järnbrist. Alla symtom försvann ett kort tag efter att jag började äta kött, fågel och fisk. Numera dricker jag också mjölk varje dag och alla mina värden är på en stabil nivå. 

Blir därför så jävla förbannad på outbildade veganer som påstår att alla mår bra av en vegansk diet vilket jag själv vet är rent jävla skitsnack.  Särskilt också när ens egna utsagor blir antingen helt ignorerade eller ifrågasatta, som om man vore nån idiot som inte fattar nåt.

Jag har inte ens sagt detta. Jag säger inget om just dig specifikt. Däremot sade jag helt stillsamt i startinlägget att jag ser vego som mer djurvänligt.

Sen åter igen-du missförstod mig innan- jag äter inte mjölkchoklad.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-15 12:31:33 följande:
    Jag anser att man ska äta den mat som man är skapad för att äta och äter man en kost som gör att man får ta kosttillskott för att kompensera bortfall av viss näring då äter man fel typ av mat.

Du har valt din väg och jag väljer min

Exakt vad menar du med ordet "skapad"?

Exakt varför skulle det vara fel att äta något som du inte kallar att man är "skapad till att äta"-vad du nu menar med det.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-15 12:43:44 följande:
    Du skriver att få veganer har järnbrist. Vi köttätare har inte heller så ofta järnbrist.

En brunbjörn vill nog inte vara vegan och vi får aldrig veta. 

Du som vegan får ha dina åsikter o tråden får vi köttätare försvara att vi äter kött. Du har argument efter argument hur bra det är att vara vegan. Jag säger inte att det är dåligt att vara vegan men fakta kvarstår att det inte passar alla. Detta är det första man får upp om googlar: 
    Risken för undernäring är därför en stor nackdel med den veganska kosten. Därför är denna diet inte lämplig för alla människor. Både barn och gravida bör inte äta veganskt.

Jag skrev faktiskt  inte att "få" veganer har järnbrist. Det finns säkert åtskilliga som blivit veganer som tonåringar och inte nog läst på näringsläran. DÄREMOT skrev jag att det finns MÅNGA som inte har järnbrist.

Jag har aldrig sagt att en brunbjörn "vill " vara vegan.

Naturligtvis kan man vara undernärd som vegan,. Det kan man även som vegetarian eller som blandkostare med mer eller mindre animaliskt inslag.

Jag har inte sagt att veganskt är lämpligt för alla människor. Jag önskade i startinlägget att tala ur deras perspektiv som får betala priset för animalierna-djuren som dödas. (Själv började jag när jag slutat äta kött & fisk inte som vegan alls - utan som laktovegetarian.

Det måste vara tillåtet att ha hjärta även för de djuren, för både de miljarder landdjur och biljoner vattendjur som dödas. Det måste vara tillåtet att ha medkänsla med dem också¨.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Kattmamma) skrev 2025-01-15 13:01:09 följande:
    Jag tänker på ur-människan och hon var nog allätare?! Våra kroppar och tänder passar för blandad kost! 
    Våra kroppar fungerar också för att äta vegetariskt eller veganskt. Som jag ser det finns det ingenting som säger att det du kallar "urmänniskan" alltid åt en optimal kost sett i individperspektivet. Det enda som krävs för att arten skall överleva är att tillräckligt många blir tillräckligt gamla för att tillräckligt många skall hinna fortplanta sig och säkra avkommans överlevnad och fortplantning. Det innebär inte att alla individer har ätit optimalt just i ett individperspektiv,
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-14 13:59:24 följande:
    Rent konkret: för att vi ska kunna ha ett bra immunförsvar och leva ett friskt liv.

Spannmål, framför allt vete då det är mest modifierat, ger oss inflammationer i kroppen som i slutändan leder till läckande tarm. Vi har ätit spannmål en kort tid under vår utveckling och kroppen kan inte hantera det fullt ut. Men människokroppen är så otroligt fantastisk att den kämpar in i det sista. 
    Andra livsmedel som ställer till med mycket bekymmer för oss är ultraprocessade, mejerier från ko, växtbaserade oljor då de innehåller otroligt mycket omega 6 (raps har en mindre dålig balans mellan omega 6 och 3 men inte bra nog. Olivolja är bättre), socker.

Sen har vi lektiner som i för stor mängd också är skadliga för oss. Det är en anledning till att vi ska äta närproducerat så att frukt och grönt inte har plockats i omoget tillstånd och fraktats till närmaste butik. Då har frukten/grönsaken inte mognat som den ska och lektin halten är fortfarande hög. 

Jag skulle kunna fortsätta i en evighet men jag har roligare saker för mig. 

Och btw, ett hb värde säger absolut inget om du har järnbrist eller inte. Man ska ta ferritin värdet. När man får järnbrist då sjunker ferritinet först. När hb värdet väl börjar sjunka har man gått med järnbrist ett tag. 

Eftersom jag i stora drag förespråkar veganskt  mer än vegetariskt förespråkar jag inte mejeriprodukter, (Jag säger dock inte generellt att veganskt är bäst för alla individuellt).

Påstår du att alla veganer har dålig hälsa? Förnekar du att veganer KAN må bra?

Jag tyckte mig märka bättre blodflöde i samband med att jag blev vegan och jag vill INTE gå tillbaka.

Sedan skrev jag startinlägget, inte alls om hälsofrågor, utan utifrån deras perspektiv som får betala det yttersta priset för animalierna - nämligen djuren som dödas pga kött-/mjölk-/ägg-produktion och fiske med mera.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-01-14 13:58:52 följande:
    För mig tog det 17 år innan allt brakade samman, mina järnvärden låg i botten, jag blev deprimerad, tappade håret, fick kala fläckar i skallen till följd av grav järnbrist. Alla symtom försvann ett kort tag efter att jag började äta kött, fågel och fisk. Numera dricker jag också mjölk varje dag och alla mina värden är på en stabil nivå. 

Blir därför så jävla förbannad på outbildade veganer som påstår att alla mår bra av en vegansk diet vilket jag själv vet är rent jävla skitsnack.  Särskilt också när ens egna utsagor blir antingen helt ignorerade eller ifrågasatta, som om man vore nån idiot som inte fattar nåt.

Tillägg till mitt svar till dig för en stund sen:

Jag har aldrig sagt att alla mår bäst av veganskt. Däremot har jag tolkat dig som att du anser att  alla mår dåligt av det, och det håller jag inte med om Jag personligen har sett åtskilliga exempel på veganer som mår bra.

Inte heller var det just om att må bra eller dåligt startinlägget handlade, utan det var bara djurrättsinlägg - på tema djuretik. Det måste vara tillåtet att skriva om medkänsla med dem som får betala priset- att sörja deras öde vilket jag gör

Jag tycker inte det är bra med svordomar på nätet och håller du inte själv med om att du har den hårdaste tonen i tråden?

(Sen som sagt inom parentes missuppfattade du ett replikskifte jag hade med en annan person längre bak i tråden. Jag äter inte mejeriprodukter, inte heller mjölkchoklad)

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (wienerschnitzel) skrev 2025-01-15 13:31:16 följande:
    Människan är skapt för att äta blandkost. Punkt.

Att veganer kan överleva länge nog för att fortplanta sig är inte ett bevis på att vegan-kost är "rätt".

Vad menar du mer precist med ordet "skapt"?

Jag har inte sagt att jag kan bevisa något alls. Mitt startinlägg var ett djuretikinlägg. Det handlade inte om mående.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-15 18:13:27 följande:
    Dålig blodcirkulation drabbar väl mest rökare, diabetiker och överviktiga.
    Den kan vara mer eller mindre bra eller mindre dålig. Det finns inte bara 2 lägen, utan det är  en lång glidande skala. Svaret på det är för personligt.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-15 15:03:24 följande:
    Bättre blodflöde?
    Hur märkte du det?
    För personligt för att svara utförligt
Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet