Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-14 13:59:24 följande:
Rent konkret: för att vi ska kunna ha ett bra immunförsvar och leva ett friskt liv.
Spannmål, framför allt vete då det är mest modifierat, ger oss inflammationer i kroppen som i slutändan leder till läckande tarm. Vi har ätit spannmål en kort tid under vår utveckling och kroppen kan inte hantera det fullt ut. Men människokroppen är så otroligt fantastisk att den kämpar in i det sista.
Andra livsmedel som ställer till med mycket bekymmer för oss är ultraprocessade, mejerier från ko, växtbaserade oljor då de innehåller otroligt mycket omega 6 (raps har en mindre dålig balans mellan omega 6 och 3 men inte bra nog. Olivolja är bättre), socker.
Sen har vi lektiner som i för stor mängd också är skadliga för oss. Det är en anledning till att vi ska äta närproducerat så att frukt och grönt inte har plockats i omoget tillstånd och fraktats till närmaste butik. Då har frukten/grönsaken inte mognat som den ska och lektin halten är fortfarande hög.
Jag skulle kunna fortsätta i en evighet men jag har roligare saker för mig.
Och btw, ett hb värde säger absolut inget om du har järnbrist eller inte. Man ska ta ferritin värdet. När man får järnbrist då sjunker ferritinet först. När hb värdet väl börjar sjunka har man gått med järnbrist ett tag.
Eftersom jag i stora drag förespråkar veganskt mer än vegetariskt förespråkar jag inte mejeriprodukter, (Jag säger dock inte generellt att veganskt är bäst för alla individuellt).
Påstår du att alla veganer har dålig hälsa? Förnekar du att veganer KAN må bra?
Jag tyckte mig märka bättre blodflöde i samband med att jag blev vegan och jag vill INTE gå tillbaka.
Sedan skrev jag startinlägget, inte alls om hälsofrågor, utan utifrån deras perspektiv som får betala det yttersta priset för animalierna - nämligen djuren som dödas pga kött-/mjölk-/ägg-produktion och fiske med mera.