Inlägg från: Anonym (Djurvän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Tow2Mater skrev 2025-01-04 18:25:50 följande:

Vad tycker du TS om labbodlat kött? Själv tycker jag det är en bra ide som borde drivas vidare.

Det är en intressant idé och OM man inte behöver föda upp och döda några dur för att få fram näringsmediet till odlingen ser jag positivt då på sån forskning.

De 2 sakerna tror jag kan vara ett +. Dock tror jag att jag hörd/läste någonstans att man kan använda komponenter från kalvblod (och då "faller " det i mina ögon, som icke vegetariskt, men om man har  vegetabiliskt näringsmedium är jag för sån forskning och framtida producerande.)

Dock är ju detta mycket likt produkter från faktiska djur, och kan tänkas ha liknande fysiologiska effekter, Och jag tycker mig ha upplevt ett bättre blodflöde i den perioden jag blev vegan, och undrar om jag hade gjort det om jag ätit mycket av odlat kött.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (M) skrev 2025-01-05 10:52:23 följande:
    Jo fast att uppfödda djur inte är naturligt känner jag blir ett ganska irrelevant argument eftersom det mesta i människans sätt att leva idag är mer eller mindre onaturligt. Med den logiken bör vi heller inte ha någon produktion alls, inga städer m.m. m.m.

och hur ser du på husdjur? Jag menar hund och katt är ju karnivorer de bör ju få äta kött, det är ju det naturliga för dem och vad deras kroppar är gjorda för. 

Jo jag vet att man jobbar på att skapa konstgödsel som är gjort utan fossila bränslen, hur det går vet jag inte, eller hur hållbart det faktiskt är om man går in djupare på det. Har inte orkat fördjupa mig i frågan. Men vi har ju det faktum att det krävs mer än kväve, fosfor och kalium (som dessa gödselmedel normalt innehåller) för en hälsosam jord. Man har ju visat att mångfalden av mikroorganismer i jord som är odlad ekologisk är större, generellt är jorden friskare och därmed också växterna man odlar. Inte för att jag tycker att alla borde odla ekologiskt, men jordhälsan är ju viktigt för långsiktig hållbarhet, och det som visar bäst resultat bör vi fortsätta med. 

Jag håller helt med om att vi på sikt borde satsa på att minska befolkningen och blir ärligt talat frustrerad på politikerna som försöker få det till någon slags kris att vi föder "för få" barn. Det, precis som när Sverige försöker hävda sig globalt som duktiga i miljöfrågor, bör man ju göra detsamma i denna frågan. Det bör vara något att satsa på och göra till något positivt. Självklart inte i för hög takt, men skulle vi inte ta in människor från andra länder skulle Sveriges befolkning minska, men knappast så drastiskt att det skulle bli en kris. 

Nja jag är inte emot kosttillskott som så, mer det faktum att en helt vegansk kost skulle kräva en helt annan medvetenhet från gemene man om vad man äter för att få i sig det som krävs. Jag tror inte det är något alla klarar, eller heller har råd med. Mjölk och ägg exempelvis är ju jättebra och förhållandevis billiga i förhållande till näringstäthet, enkla råvaror. Det finns ju inte riktigt samma motsvarighet i vegansk kost. 

Jag sa inte att det bara var det vi odlar i Sverige, utan att det är vad vi är självförsörjande på. Och självklart finns det vegetabiliska proteinkällor vi kan odla här i Sverige, baljväxter. Som är jämförelsevis svårodlade och begränsade. Sen om det nu skulle bli en kris i ett sådant scenario där vi bara äter veganskt, så kan vi ju inte bara gå tillbaka till animalier eftersom vi då inte skulle ha någon sådan produktion i landet.  

Absolut jag tycker inte heller du ska sluta med vad du tycker om och vad du själv står för. Man kan tycka olika utan att anse att den andre måste ändra sig ;) det är ju bara positivt att du hittat något du mår bra av. Sen som sagt ser vi olika på det hela. Jag är inte emot en större del vegetariskt i kosten, men att gå över till det helt tror jag inte på.

Tack själv! Jag tycker det är ett intressant ämne för diskussion, och det är roligt med diskussioner där man kan dela sina olika tankar och åsikter utan pajkastning. Man vet aldrig vad man kan lära sig eller få för insikter 😄

Du missförstod mig. Det var inget argument på det sättet, och jag strävar inte efter "naturlighet", men till de som tycker det är så naturligt med djuruppfödning sa jag att uppfödda djur inte ingår i något naturligt ekosystem. Det var bara en kort replik om den saken.

Vad gäller carnivora husdjur, speciellt katter, tänker jag så här: Även i ett veganskt samhälle kan det tänkas att en viss begränsad skyddsjakt anses nödvändig, och om människor inte äter från då dödade djur kan där finnas en nisch för carnivora husdjur. Jag har dock inte själv något carnivort husdjur, och det är inte säkert att man behöver föda upp lika många av dem i en avlägsen framtid som det är nu.

Även kretsloppens funktion tror jag man kan förbättra med tiden vad gäller handelsgödsel och vilka komponenter som ingår.

I Sverige har olika grupper olika mycket nativitet. Jag är nationalist vill bevara Sveriges nationella identitet och skulle gärna se lite fler barn bland etniska svenskar, och färre bland en del andra grupper. globalt är jag för en minskad nativitet. Det finns vissa länder där det föds i genomsnitt ca 6 barn per kvinna. T.ex Somalia har nästan 10-dubblat sin befolkning sen 1950.Där behövs insatser och hjälp till ekonomisk utveckling och familjeplanering som jag tror.

Det är sant att en del inte har nog kunskaper i näringslära -tex personer som blev veganer i sina brinnande tonår utan att läsa på först. Jag började först relativt länge som laktovegetarian när jag skippade kött/fisk. Jag tog inte direkt steget till vegan, och jag var cirka 35 när jag slutade med kött/fisk.

Olika proteingrödor är olika svårt/lätt odlade. Gogreen använder tex svenska råvaror. Bara en sån sak som solrosor som ger solrosfrön är tex relativt lättodlade, samt olika typer av nötter. och linser av sorten "Flora" som går relativt bra på nordligare breddgrader. Kriser får man jobba emot i världen, och jag väljer att verka för mer vegetabiliebaserat före "prepping".

"Måste och måste"-jag gör inte detta bara för mig själv, utan med djurrätt och andra perspektiv i sikte arbetar jag absolut för fler vegetarianer/veganer i Sverige. Jag var SJÄLV en inbiten animaliekonsument, t.o.m. frossare, och jag är tacksam över dem som inspirerade mig att börja med vegetabiliebaserat i stället, att ta steget ut ur "köttsamhället". Men jag är inte för något yttre tvång. Jag vill inspirera till andra tankar och andra värderingar än de jag hade tidigare som omnivor. Det ger jag inte upp.

Instämmer i ditt perspektiv om pajkastning! Glad

• Anonym (Djurvän)
    Tow2Mater skrev 2025-01-05 15:37:10 följande:
    Oavsett, om det skulle kunna få köttätare att minska dödandet av djur borde du ju vara positiv till det tycker man.
    Om det blir en minskning i absoluta tal ser jag positivt på sådant.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-07 13:39:46 följande:

Varför finns det ingen tråd som handlar om vegetarianer eller veganer, som inte också innehåller försök till påverkan att få andra att förstå vad dom tycker sig ha förstått och sluta äta kött?

TS inlägg är mer som ett reklaminlägg för vegetarianer än underlag för en diskussion i ämnet.

Du har fel. Det är ju inte reklam för oss som individer, som du påstår. Det ÄR ett inlägg om själva ämnet som sådant. Sedan finns det både veganer och vegetarianer som inte deltar i någon debatt också.

Anledningen till min vinkel i startinlägget är ju att detta faktiskt är ett debattforum-dvs till för att åsikter skall kunna brytas mot varandra.

Jag har trots allt också en positiv vinkel i startinlägget. Jag skrev ju att det finns mycket gott och spännande att pröva som är vegetabiliebaserat, Dessutom finns också trådar som tar upp konkreta positiva saker som tex att dela mattips och även recept.

Men här ville jag också tala för dem som inte kan tala för sig själva. DET är en av anledningarna- att de som får betala det yttersta priset för animalier inte kan tala för sig själva.

Det måste vara tillåtet att ha en åsikt och att uttrycka den också. Det måsta vara tillåtet att visa hjärta för dem som får betala ett mycket högt pris.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-01-11 15:17:09 följande:
    Så lägg ner din tröttsamma propaganda och försök till skuldbeläggande då. Varken antivego eller vegomani är en särskilt önskvärd attityd att framhålla. Kan du inte hålla din egen livsstil för dig själv och sluta pådyvla andra den? 

Aldrig att jag som allätare skulle ge mig på veganer och försöka övertala dem till att äta mer kött. Jag inser och respekterar att folk har olika kroppar och näringsbehov. Försök att komma till samma insikt du så behöver du inte mötas av så mycket ilska. Det är din egen envisa inskränkthet som gör att folk i tråden blir irriterade.

Dessutom så bidrar du själv till kornas "förslavning" genom att indirekt dricka deras bröstmjölk som finns i nästan all mjölkchoklad. 

Detta handlar INTE om min livsstil i sig, utan skälet är att jag vill tala för dem som får betala det yttersta priset, nämligen djuren, som inte kan tala för sig själva. Det finns alltså offer

Sedan har ju du en argare ton än jag i denna debatt + att du visst har framhållit hur fruktansvärt hemskt det är att inte äta animalier. Skulle man tro dina ord borde jag "ha varit död flera gånger om nu".

Jag ÄTER INTE MJÖLCHOKLAD. Det jag nämnde var att jag någon enstaka gång per år äter en liten bit toblerone när jag blir bjuden. En LITEN BIT PÅ ETT ÅR. 

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-11 22:42:29 följande:
    Jag kommer inte att sluta äta kött för det. 
    Jag tänkte förra tt ajg är den siste i hela världen som blir vego
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-11 15:58:46 följande:

Det finns en studie om vöxter där man har undersökt om grönsaker märker/förstår om de håller på att bli uppätna. Och gissa vad? En grönsak verkar uppfatta att den håller på att bli mat. 
    Jag har inte läst hela studien än men om det stämmer då känner växter och då är de lina levande som kossan som veganer vägrar att äta för att man anser sig vara en djurvän. Om grönsaker känner då lever de men anses mindre värda än djur?

I SÅ FALL är väl vegetariskt eller veganskt alldeles utmärkt i och med att det går åt MASSOR av växter för att föda upp djur. Glad 

Sedan undrar jag förresten hur man skulle kunna fastställa det vetenskapligt. Ja växter kan "märka det " i den meningen att det sker vissa reaktioner, men om dessa är MEDVETNA är en helt annan fråga. Hur i allsin dar skulle man kunna fastställa det ,med säkerhet.

• Anonym (Djurvän)
    Occam skrev 2025-01-11 23:02:00 följande:
    Tack för din öppnhet om att du är rasist!

För det 1;a vore det en sidodiskussion och det vill jag inte lägg krutet på och skriva fler inlägg om i en tråd med annat ämne.

För det 2:a är det inte alls rasism att önska mindre demografiska förändringar i Sverige (och den demografiska förändringen i min stad är verkligen stor och det Sverige jag växte upp i förändras på många områden med stor nativitet i grupper med tänkande och kulturer som skiljer sig radikalt från det Sverige som fanns för bara en generation sedan. Det går inte friktionsfritt. Det är inte rasism att se problem med mycket hög nativitet i en värld där den mänskliga befolkningen mer än fördubblats under min livstid-från 3,5 miljarder till över 8 miljarder - på väg mot 9 miljarder. Miljö förstörs, Många arter förlorar sina habitat etc etc etc.

För det 3:e: Vad menar du med tack? Hur gör det ditt liv bättre?

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-12 09:38:25 följande:
    Jag har läst det. Jag var ironisk 
    Faktum kvarstår att det går åt en massa växter för att föda upp djur.
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Aldrig vegan) skrev 2025-01-12 15:54:35 följande:
    Djur äter djur också.....

Ja, och rovdjur har inget val. Däremot har vi val inte de har, Och det går som sagt åt massor av växter till att föda upp djur så vill du värna växter tycker jag vego är bra,

När jag var 15-20 tänkte jag att jag aldrig skulle bli vegetarian, men senare blev jag det. Då tänkte jag att  vegan var för radikalt - men sedan blev jag  det också.Glad

Men jag var själv väldigt anti-vego, och ens torkonsument av anoimalier - till och med frossare.

Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet