• Anonym (M)

Måste sjukhusrocken lämnas tillbaka?

Om man åkte hem med den, måste man lämna tillbaka den?

• Svar på tråden Måste sjukhusrocken lämnas tillbaka?
  • Anonym (ttor)
    Anonym (M) skrev 2024-12-12 08:22:21 följande:
    Måste sjukhusrocken lämnas tillbaka?

Om man åkte hem med den, måste man lämna tillbaka den?

Ja och nej.

Givetvis kan sjukhusen inte ge bort alla sina kläder bara sådär. Men om du åkt hem i en rock och har svårt att få den tillbaka till sjukhuset så är det inte hela världen. Den kan efterskänkas till dig.

Vi fick ett par sjukhusfiltar som vår son hade på väg hem när han skadade sig när han var liten. Då sa de uttryckligen att vi kunde behålla dem. 

Både kläder och filtar kasseras ju efter ett tag, och man räknar nog med att en del kasseras genom att de kommer med en patient hem och sen inte kommer tillbaka. 
  • Anonym (ttor)
    Anonym (M2) skrev 2024-12-12 09:15:38 följande:
    Så ingen kunde komma med kläder till dig när du skulle hem? 

Var fanns dina vanliga kläder du hade när du åkte in?
    Alltså, alla har ju inte nån som kan komma och hämta sådär. Det är väl inga konstigheter?

Och man kan ju åka in akut i bara nattlinne, eller att kläderna klipps sönder om det är bråttom, eller en skadad patient. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (ttor) skrev 2024-12-12 10:44:20 följande:
    Alltså, alla har ju inte nån som kan komma och hämta sådär. Det är väl inga konstigheter?

Och man kan ju åka in akut i bara nattlinne, eller att kläderna klipps sönder om det är bråttom, eller en skadad patient. 
    Absolut inga konstigheter. Jag bara frågade hur det var i TS fall.

Fick intrycket att han åkte hem själv och då tycker jag det är konstigt att göra det i bara sjukhusrock. 
  • Anonym (ttor)
    Anonym (M2) skrev 2024-12-12 10:55:24 följande:
    Absolut inga konstigheter. Jag bara frågade hur det var i TS fall.

Fick intrycket att han åkte hem själv och då tycker jag det är konstigt att göra det i bara sjukhusrock. 
    Det borde väl vara möjligt att det skulle förekomma också? 
  • Anonym (Olympia)

Det förekommer dagligen att patienter åker hem som inte har några egna kläder.
    De kanske kom in i bara underkläder, kläderna var trasiga eller fick klippas upp, de var fulla av blod, kräkningar, urin, avföring o dyl.

Om ingen har möjlighet att komma med kläder får patienterna åka hem i sjukhusskjorta och sjukhusbyxor.
    Det händer ibland att patienter eller deras anhöriga kommer tillbaka med kläderna, men vi förväntar oss inte att ska få tillbaka dem.

• Anonym

Ja den ska lämnas tillbaka

• Anonym (B)
    Dexter dot com skrev 2024-12-12 08:29:55 följande:

Självklart ska den tillbaka! Fatta vilka kostnader för skattebetalarna om alla tog med sig sjukhusets kläder hem.

Tror att väldigt få vill ta de kläderna med sig hem. Hur många sjuklingar har inte allt ifrån bajsat och dött i dem
  • Anonym (ttor)
    Anonym (B) skrev 2024-12-12 11:54:13 följande:
    Tror att väldigt få vill ta de kläderna med sig hem. Hur många sjuklingar har inte allt ifrån bajsat och dött i dem
    Precis! Är ju inte så att man kommer att använda kläderna hemma sen direkt. 

Filtarna vi fick ta hem från sjukhuset när vår son blev skadad har vi använt när vi lastat i bilen, aldrig att jag skulle haft dem som mysfiltar i soffan. 
  • Anonym (Betty)

Haha men gud när jag började läsa tråden trodde jag att det handlade om en rock som läkaren har på sig. Alltså arbetskläderna för sjukhuspamersonal.

Jag undrade varför han inte bara kunde ta med den till jobbet nästa gång han jobbade eller var det liksom sista dan på den arbetsplatsen han hade åkt hem med arbetskläderna?

Jag hann undra ett tag innan poletten föll ner.

• Anonym (B)
    Anonym (Betty) skrev 2024-12-12 12:14:21 följande:

Haha men gud när jag började läsa tråden trodde jag att det handlade om en rock som läkaren har på sig. Alltså arbetskläderna för sjukhuspamersonal.

Jag undrade varför han inte bara kunde ta med den till jobbet nästa gång han jobbade eller var det liksom sista dan på den arbetsplatsen han hade åkt hem med arbetskläderna?

Jag hann undra ett tag innan poletten föll ner.

Hahaha 
  • Anonym (Regionanställd)

Självklart ska den lämnas tillbaka, det är ett lån och inte en gåva!

Det händer ganska ofta att våra patienter åker hem i sjukhusets kläder av olika anledningar, ex att deras egna blivit sönderklippta, att de var nakna (ja det händer) när de kom in med bara en filt runt sig, att deras kläder var väldigt blöta eller smutsiga och ingen anhörig kan ta dit rena kläder tills de ska åka hem osv.

Men vi skickar alltid med en speciell returpåse hem. Den lägger man kläderna i sen och lämnar in på valfri vårdinrättning (ex närmaste vårdcentral eller så) så skickas det därifrån på tvätt och sedan tillbaka ut i verksamheten igen.

• Anonym (M)
    Anonym (Regionanställd) skrev 2024-12-12 18:32:50 följande:

Självklart ska den lämnas tillbaka, det är ett lån och inte en gåva!

Det händer ganska ofta att våra patienter åker hem i sjukhusets kläder av olika anledningar, ex att deras egna blivit sönderklippta, att de var nakna (ja det händer) när de kom in med bara en filt runt sig, att deras kläder var väldigt blöta eller smutsiga och ingen anhörig kan ta dit rena kläder tills de ska åka hem osv.

Men vi skickar alltid med en speciell returpåse hem. Den lägger man kläderna i sen och lämnar in på valfri vårdinrättning (ex närmaste vårdcentral eller så) så skickas det därifrån på tvätt och sedan tillbaka ut i verksamheten igen.

Vi fick inget sånt och finns inget enkelt sätt att lämna tillbaka.
  • dacosta

LOL säger nån att de har ett sjukhusbesök framför sig lägger jag in en fucking BESTÄLLNING LOL ?TA SHORTSEN, BYXOR FÖR 40 KG, ALLA T-SHIRTS!? 

DET ÄR 100% BOMULL MANNEN LOL

• Anonym (Regionanställd)
    Anonym (M) skrev 2024-12-12 18:36:45 följande:
    Så det finns ingen vårdinrättning som du besöker så småningom? Inget sjukhus eller vårdcentral osv? Det behöver ju inte lämnas tillbaka direkt utan nästa gång du är där, även om det är om ett halvår. Det behövs säkert inte ens en speciell påse, bara lämna in det vartsomhelst så lämnas det till tvätt.
  • Anonym (Tinto)

Sjukhusrocken är för mig den vita rocken som läkare har. Eller handlar det om sjukhusets kläder, som man använder när man är inlagd? I så fall tycker jag att de ska lämnas tillbaka eftersom personalen drabbas hårt av alla besparingar. 

• Anonym (skattebetalare)

Naturligtvis ska du lämna tillbaka den?  Vi tvingas betala otroligt höga skatter för sjukvården via inkomsten, och ja där ingår kläder som vi skattebetalare tillhandahåller.

Hur kommer det sig att du ens tvekar om en sån självklar fråga?

• Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-12-12 18:36:45 följande:
    Så om du inte vill göra dig ens lite besvär för att lämna tillbaka, varför diskutera det här?
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-12-12 19:40:52 följande:
    Så om du inte vill göra dig ens lite besvär för att lämna tillbaka, varför diskutera det här?
    Jag frågade om man måste lämna tillbaka den, inte om man kan.
  • Anonym (e)
    Anonym (M) skrev 2024-12-12 19:47:35 följande:
    Jag frågade om man måste lämna tillbaka den, inte om man kan.
    Givetvis kommer inte den underbemannade vården att jaga dig med blåslampa...
  • Anonym (M)
    Anonym (e) skrev 2024-12-12 19:50:25 följande:
    Givetvis kommer inte den underbemannade vården att jaga dig med blåslampa...
    Finns något som heter faktura.
Svar på tråden Måste sjukhusrocken lämnas tillbaka?