Anonym (IVF tankar) skrev 2024-12-12 22:11:15 följande:
Fint skrivit. Jag har nog landat efter att försökt få barn i 4 år på att vara enbarnsfamilj och njuter till stora delar av det. Och jag vet inte om jag är beredd efter de här tuffa fyra åren att gå in i IVF karusellen. Vi har det väldigt bra idag, mysigt och jag kan ge min son hundra procent uppmärksamhet. Samtidigt får vi mycket egen tid. Sista månaderna har jag funderat mycket om jag verkligen vill ha ett barn till, då jag är otroligt nöjd med vår situation. För två år sedan var jag helt inne på två barn. Och vad vi kämpat, men jag har kommit till det stadiet att jag accepterat och är nöjd och tacksam för att ha min son.
Kanske vi bara fortsätter som nu- å väntar på ett under. Annars nöja mig med det vi har.
Du har helt rätt att det tar mycket fokus, jag blev lite psykiskt knäpp ett tag, två veckor varje månad, vågade knappt lyfta min son, ville inte hoppa studsmatta osv, kunde inte vara fullt ut med honom- för jag tänkte på ifall jag var gravid och ville inte riskera missfall.
Det får bli som det blir.
Tack .
Ja hade vi inte gjort syskonförsöken så hade jag nog för evigt gått och grubblat på hur livet kunde ha blivit. Nu såhär lite i backspegeln så känner vi att vi gjorde det vi mäktade med, både mentalt + även ekonomiskt, som ju också tyvärr är en faktor i det hela. Vi gjorde det vi orkade och det är vi helt till freds med och saknar inget. Dottern som är en liten mini teenie nu säger ibland att hon är glad att hon inte har syskon för hon tycker vi har så lugnt och skönt och hon ser hur kompisar bråkar med sina syskon. Så har hon hittat fina substitut för syskon i nära vänner.
Så mitt råd är att föreställ dig 10 år fram i tiden. Känner du att du att du kan vara tillfreds med din lilla familj? Gjorde ni allt eller kommer du känna att ni kunde gjort mer? Där har du svaret
![{#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-flower.gif)
. På dina ord låter det som att du redan har svaret.