Anonym (Äggdonationsmamma) skrev 2024-12-12 08:24:00 följande:
Mamma till en idag 11 årig äggdonations tjej som gärna bidrar med ett annat perspektiv. Efter att vi fått vår efterlängtade dotter så hade vi en dröm om syskon till henne. Vi gjorde tre syskonförsök varav det sista slutade i en sen missed abortion. Där och då kände vi att det inte är värt att fortsätta. Det handlade främst inte om pengar utan om att hela karusellen tog för mycket fokus från vårat liv, vi vile vara här och nu med dottern. Inte ha tankarna på nästa försök och tappa bort hennes första år, för alla som är inne i IVF/äggdonationskarusellen vet ju vilken tid, kraft och energi det tar. En klok vän till mig sade att "glöm inte bort att njuta av det ni har och inte drömma om något mer som kanske inte blir". Det tog vi fast på och idag är vi alla helt tillfreds med vår lilla tresamhet
.
Därmed inte sagt att vårt beslut och tankar är rätt för andra
.
Fint skrivit. Jag har nog landat efter att försökt få barn i 4 år på att vara enbarnsfamilj och njuter till stora delar av det. Och jag vet inte om jag är beredd efter de här tuffa fyra åren att gå in i IVF karusellen. Vi har det väldigt bra idag, mysigt och jag kan ge min son hundra procent uppmärksamhet. Samtidigt får vi mycket egen tid. Sista månaderna har jag funderat mycket om jag verkligen vill ha ett barn till, då jag är otroligt nöjd med vår situation. För två år sedan var jag helt inne på två barn. Och vad vi kämpat, men jag har kommit till det stadiet att jag accepterat och är nöjd och tacksam för att ha min son.
Kanske vi bara fortsätter som nu- å väntar på ett under. Annars nöja mig med det vi har.
Du har helt rätt att det tar mycket fokus, jag blev lite psykiskt knäpp ett tag, två veckor varje månad, vågade knappt lyfta min son, ville inte hoppa studsmatta osv, kunde inte vara fullt ut med honom- för jag tänkte på ifall jag var gravid och ville inte riskera missfall.
Det får bli som det blir.