• Aliona

IVF för syskon eller lägga pengarna på första barnet

Vad innebär egentligen det där? Om ni läggee pengarna på IVF så kommer ni inte ha råd med ordentliga vinterkläder till ert barn eller kunna göra några altiviteter med barnet på många år? Eller innebär det att ni inte har pengar att investera i aktier som barnet ska få när hen fyller 18? 

Det är ju helt avgörande för hur ni ska tänka. Om barnet har sina geundläggande behov tillfredsställda och kan leva gott - kör på med IVF. Går det så går det. Oavsett så behöver barn trygga och närvarande föräldrar mer än ett bankkonto. Men om IVF kommer sätta er i ekonomisk stress, som inte sällan går ut över familjelivet och barnets teygghet, då är det viktigare att prioritera det existerande barnet än ett ev syskon som blir eller inte blir. 

• Aliona
    Anonym (IVF tankar) skrev 2024-12-11 22:04:10 följande:

Jag tänker att ivf kostar ändå 50-80 000 beroende på hur många försök och utredning utöver det. 

Det är pengar som befintligt barn skulle kunna använda till körkort, första bil osv. 

Vi har inte de pengarna nu.  Utan vi behöver ta ett lån på 100 000 då för att känna oss trygga. Och skulle jag veta att det blev ett barn- ja då hade jag som sagt inte tvekat. Men att genom gå denna process och sedan om det inte blir, så kommer det nog kännas rätt sorgligt att behöva betala 1-2000 kronor i månaden under 10-15 år och hela tiden påminnas...
    Svårt 

Förstår att det är jättesvårt. Hur känns det för er om ni tänker att det inte blir fler barn? Skulle det vara ok? Skulle ni kunna vara till freds med att ni stannar vid det barn ni har nu? 

Jag tänker att det ibland är bättre att se till vad man har och inte till vad man inte har. Att koncentrera sig på här och nu, vilket i ert fall betyder det barn ni har. Andra gånger kanske man behöver göra allt som står i er makt för att kunna acceptera att det inte blev som ni ville, dvs i ert fall satsa allt ni har på ett barn till, så att ni åtminstone vet att ni gjorde allt. 

Vad känns bäst för er? 

Svar på tråden IVF för syskon eller lägga pengarna på första barnet