Inlägg från: enfunderandeman |Visa alla inlägg
  • enfunderandeman

Vet inte längre vad jag vill

Core skrev 2024-12-10 21:38:14 följande:
    Tröttsam kommentar? Så att bli mamma för en kvinna för att få ett nytt syfte är något från 1950? Jag som man fick ett syfte i livet när jag blev pappa, är det mer fräscht och okej? Barn har varit människans drivkraft sedan första mannen tog ett steg på jorden, det var inte bara en trend på femtiotalet.

Läser du liknande trådar från män är det inte sällan samma tips där, skaffa familj. Eller gör det inte, men det är en väg att gå hur skitnödig man än är kring det.
     Det hon syftar på är nog att män ofta kommer just ofta med denna kommentaren. Du hör aldrig en man säga, utbilda dig. Gå en kurs i självförsvar, eller helt enkelt gör det som gör dig lycklig. 

Utan det handlar alltid om barn och familj. Och ha, även jag som man kan tycka att det är ganska konservativt och utdaterat. Eftersom kvinnor oftast blev matade med detta sedan barnsben långt tillbaka i tiden. Att en kvinna har bara EN roll, och det är att föda barn. När det indirekt är att begränsa någon. När det finns så mycket val man kan göra i livet. Allt slutar inte med barn och familj.

Ja precis, men du är också man och inte kvinna. Det är kvinnan som föder och riskerar sitt liv i processen, att få förlossningsskador, förlossningsdepression., inkontinens. Jag fick bevittna detta med min syster. Och man inser hur lätt vi män tar på det där, och kan vara rätt själviska med att kvinnor ska föda barn. Utan förstå vad dom utsätter sig för.  Det ska vara ett fritt val. Ingenting som folk ska pracka på någon. 
  • enfunderandeman
    Anonym (H) skrev 2024-12-10 20:04:15 följande:

Jag är kvinna, har universitetsutbildning och ett jobb jag är nöjd med. Har rest en del osv. Och jag har två barn. Och det är barnen och rollen som mamma som är det bästa och mest meningsfulla i mitt liv. Men har respekt för att alla är olika. 

Vad kul höra, du ville uppenbarligen bli mamma och det är fint. Och att du förstår att människor är olika med.

Man ska inte klandra människor för olika val i livet, det kan dessutom finnas orsaker bakom. Nu säger jag inte det till dig uppenbarligen. Utan I anslutning till dom i tråden som bara ser EN väg i livet.
Svar på tråden Vet inte längre vad jag vill