• Anonym (Carro)

Vet inte längre vad jag vill

För varje dag jag blir äldre blir jag mindre och mindre säker på vad jag vill, jag känner mig mer och mer maktlös, rädd och ifrågasättande. 

När man tog studenten kändes det som att alla dörrar hade öppnats, när man började på universitetet såg man framemot studentlivet, när man skaffade jobb såg man framemot pengarna, flexibliteten och jag iaf var så himla glad över att jag nu kunde sluta förhålla mig till csn pengarna, och faktiskt köpa en valfri dryck på Espresso House istället för att leta efter gratis kaffe.

Vad nu? Vad är nästa steg? Att bli rikare? Att resa mer? Jag känner mig utomordentligt trött. Tar på mig nya uppdrag som volontär eller kanske kattvakt bara för att känna något. 

Jag är inte deprimerad, kan inte heller säga utbränd, men jag vet inte vad det är jag längtar efter. 

Varför förväntar jag mig att något speciellt ska hända i livet? Som att det räcker inte att bara vara tacksam för där man är. 

• Svar på tråden Vet inte längre vad jag vill
  • Anonym (Man)

Du vill hitta en roll som ger ditt liv en större mening. Bli mamma?

• Anonym (Får fundera)

Om du har studerat på universitet så har du väl en bra utbildning till att börja med. Har du hittat ett yrke inom det du utbildat dig till?

Vad längtar du efter?  Om du tänker på vad du vill ha. Vad vill du ha utav livet?

• Anonym (Får fundera)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-10 18:32:04 följande:

Du vill hitta en roll som ger ditt liv en större mening. Bli mamma?

Väldigt tröttsam kommentar, som bara kan komma ifrån en man. Låt mig gissa, kvinnors uppgift är att vara söta, snälla, aldrig säga emot. Vars enda riktiga uppgift är att föda barn. Hallå, 1950 ringde och vill ha tillbaka sin kvinnosyn 

Nu är det inget fel på att vilja bli mamma eller ha barn. Men det är bara så jävla typiskt att det här är det enda kvinnor får höra. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Får fundera) skrev 2024-12-10 18:41:10 följande:
     Väldigt tröttsam kommentar, som bara kan komma ifrån en man. Låt mig gissa, kvinnors uppgift är att vara söta, snälla, aldrig säga emot. Vars enda riktiga uppgift är att föda barn. Hallå, 1950 ringde och vill ha tillbaka sin kvinnosyn 

Nu är det inget fel på att vilja bli mamma eller ha barn. Men det är bara så jävla typiskt att det här är det enda kvinnor får höra. 
    Det är en bedrift att kunna läsa in så mycket negativt i en enda simpel kommentar. När blev det dåligt att vara mamma? För mig är det en fin roll.
  • Anonym (H)

Jag är kvinna, har universitetsutbildning och ett jobb jag är nöjd med. Har rest en del osv. Och jag har två barn. Och det är barnen och rollen som mamma som är det bästa och mest meningsfulla i mitt liv. Men har respekt för att alla är olika. 

• Anonym (d)

Håller med. Bortförklaringen hjälpte inte utan bara att ge rådet till en ung tjej...Utan att veta om denne vill eller faktiskt kan. Löjligt.
  • Core

Tröttsam kommentar? Så att bli mamma för en kvinna för att få ett nytt syfte är något från 1950? Jag som man fick ett syfte i livet när jag blev pappa, är det mer fräscht och okej? Barn har varit människans drivkraft sedan första mannen tog ett steg på jorden, det var inte bara en trend på femtiotalet.

Läser du liknande trådar från män är det inte sällan samma tips där, skaffa familj. Eller gör det inte, men det är en väg att gå hur skitnödig man än är kring det.
  • enfunderandeman
    Core skrev 2024-12-10 21:38:14 följande:
    Tröttsam kommentar? Så att bli mamma för en kvinna för att få ett nytt syfte är något från 1950? Jag som man fick ett syfte i livet när jag blev pappa, är det mer fräscht och okej? Barn har varit människans drivkraft sedan första mannen tog ett steg på jorden, det var inte bara en trend på femtiotalet.

Läser du liknande trådar från män är det inte sällan samma tips där, skaffa familj. Eller gör det inte, men det är en väg att gå hur skitnödig man än är kring det.
     Det hon syftar på är nog att män ofta kommer just ofta med denna kommentaren. Du hör aldrig en man säga, utbilda dig. Gå en kurs i självförsvar, eller helt enkelt gör det som gör dig lycklig. 

Utan det handlar alltid om barn och familj. Och ha, även jag som man kan tycka att det är ganska konservativt och utdaterat. Eftersom kvinnor oftast blev matade med detta sedan barnsben långt tillbaka i tiden. Att en kvinna har bara EN roll, och det är att föda barn. När det indirekt är att begränsa någon. När det finns så mycket val man kan göra i livet. Allt slutar inte med barn och familj.

Ja precis, men du är också man och inte kvinna. Det är kvinnan som föder och riskerar sitt liv i processen, att få förlossningsskador, förlossningsdepression., inkontinens. Jag fick bevittna detta med min syster. Och man inser hur lätt vi män tar på det där, och kan vara rätt själviska med att kvinnor ska föda barn. Utan förstå vad dom utsätter sig för.  Det ska vara ett fritt val. Ingenting som folk ska pracka på någon. 
  • enfunderandeman
    Anonym (H) skrev 2024-12-10 20:04:15 följande:

Jag är kvinna, har universitetsutbildning och ett jobb jag är nöjd med. Har rest en del osv. Och jag har två barn. Och det är barnen och rollen som mamma som är det bästa och mest meningsfulla i mitt liv. Men har respekt för att alla är olika. 

Vad kul höra, du ville uppenbarligen bli mamma och det är fint. Och att du förstår att människor är olika med.

Man ska inte klandra människor för olika val i livet, det kan dessutom finnas orsaker bakom. Nu säger jag inte det till dig uppenbarligen. Utan I anslutning till dom i tråden som bara ser EN väg i livet.
  • Anonym (H)
    enfunderandeman skrev 2024-12-10 23:41:31 följande:
     Vad kul höra, du ville uppenbarligen bli mamma och det är fint. Och att du förstår att människor är olika med.

Man ska inte klandra människor för olika val i livet, det kan dessutom finnas orsaker bakom. Nu säger jag inte det till dig uppenbarligen. Utan I anslutning till dom i tråden som bara ser EN väg i livet.
    Nej, man behöver inte bli förälder. Men ts skriver att hon känner att en del i tillvaron är meningslöst men att hon finner volontärarbete och kattvakt som sådant hon kan göra för att eventuellt känna något. Och ja, det är ju ett spår. Att göra meningsfulla saker för andra människor ger många människor en tillfredsställelse. Att släppa sitt ego och ge till andra, fokusera på andras behov. Gäller både män och kvinnor. Man behöver inte föda barn för att uppnå den känslan. 
  • Core
    enfunderandeman skrev 2024-12-10 23:37:07 följande:
     Det hon syftar på är nog att män ofta kommer just ofta med denna kommentaren. Du hör aldrig en man säga, utbilda dig. Gå en kurs i självförsvar, eller helt enkelt gör det som gör dig lycklig. 

Utan det handlar alltid om barn och familj. Och ha, även jag som man kan tycka att det är ganska konservativt och utdaterat. Eftersom kvinnor oftast blev matade med detta sedan barnsben långt tillbaka i tiden. Att en kvinna har bara EN roll, och det är att föda barn. När det indirekt är att begränsa någon. När det finns så mycket val man kan göra i livet. Allt slutar inte med barn och familj.

Ja precis, men du är också man och inte kvinna. Det är kvinnan som föder och riskerar sitt liv i processen, att få förlossningsskador, förlossningsdepression., inkontinens. Jag fick bevittna detta med min syster. Och man inser hur lätt vi män tar på det där, och kan vara rätt själviska med att kvinnor ska föda barn. Utan förstå vad dom utsätter sig för.  Det ska vara ett fritt val. Ingenting som folk ska pracka på någon. 
    Skriv utbilda dig till en kvinna i en sån här tråd och se vad du möter. Skriv att hon ska ta en kurs i självförsvar och du kommer få veta att det SKA HON INTE BEHÖVA GÖRA

Min poäng är att man får ta tips för vad som är, just tips, inte politiska ställningstaganden. Speciellt i en tråd där man vill ha tips. Vill man vara hysteriskt arg över att män inte kan föda barn finns det mängder med trådar som är närmre topic i den frågan
  • Tom Araya

Många skapar sig mål och projekt att jobba på, exempelvis en bostad. Du kanske bor i en liten hyreslägenhet nu, men gärna ser dig som boende i hus senare.

Andra detaljer i livet som kan ge tillfredsställelse, lycka och känslan av att man har uppnått något och ger livet mening kan vara en bra partner, bilda familj med barn, uppnå nästa steg i yrkeskarriären, husdjur, hobbies och fritidsintressen, att bli kompetent och erfaren nog att börja dela med sig till andra, exempelvis att man får arbetsuppgifter på jobbet som innebär att man utbildar andra

• Dovelove

Känner likadant ibland. Låter som att du söker efter något meningsfullt? Volontärarbete som du var inne på kan vara något. Kanske familjehem, kontaktperson, god man, läxhjälpare?

Har du ingen hobby du vill lägga mer tid på? Eller försöka hitta nya intressen.

Jag själv vill lägga tid och pengar på resor, och hoppas att så småningom få hamna på en trivsam arbetsplats där jag känner att jag gör skillnad/bidrar till samhället (alla jobb gör väl skillnad på ett eller annat sätt, men det måste kännas meningsfullt för mig).

Svar på tråden Vet inte längre vad jag vill