Inlägg från: Anonym (Sweden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sweden)

Rätt att "hänga ut" en snubbe med autism?

Ja, det tycker jag är rätt. Omgivningen förtjänar en varning på sånt. Autismen spelar ingen roll i sammanhanget.

• Anonym (Sweden)
    Anonym (Rätt??) skrev 2024-12-09 20:19:15 följande:
    Han gör inte kompilationer av sig själv där de värsta sakerna han sagt över flera år samlas i ett klipp. 

Han baitas att säga dumma saker, som i hans årliga flickvänstävling. Inte en enda kandidat är seriös utan det är ofta samma tjejer som driver med honom år efter år.
    Vad menar du? Ska de värsta sakerna han gör glömmas bort i stället? Har någon en årlig flickvänstävling så får man räkna med oseriösa kandidater. Han kanske inte ska sprida galla på nätet i stället.
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (Rätt??) skrev 2024-12-09 23:46:52 följande:
    Ännu mer än dumpen då det är flera års uthängningar.
    Det någon skickar ut får den räkna med att få tillbaka. Det verkar ju inte vara en "oskyldig" människa som sprider toxicitet.

Tycker samtidigt att det är ett tecken på ett icke-fungerande rättssamhälle där sk "vigilantes" tar saken i egna händer för att få honom att sluta.
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-10 00:32:09 följande:
    Han får räkna med oseriösa kandidater. Men att sprida saker vidare på ett nedsättande sätt är förtal och det är olagligt.
    Då är det väl bara för honom att polisänmäla då antar jag. Men nu vet jag ingenting om saken egentligen. Har det passerat gränsen för förtal? Har han passerat gränsen för att polisanmälas pga hot mot sin omgivning?

Kan ärligt säga att jag uppskattar människor som blir förbannade och säger ifrån i stället för det toxiskt empatiska att smeka medhårs och ha sympatier in i kaklet. 
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (Rätt??) skrev 2024-12-11 08:23:10 följande:

Men är det där med "slå sönder din mage" " ansiktsbox"och andra våldsgrejer han säger verkligen något han vill göra eller något han har lurats att säga? Det verkar så långt från hans vanliga grej han vill göra?

En skribent tidigare i tråden skrev "totalt harmlös" 

Vad spelar det för roll? Han har redan passerat en gräns för hur man beter sig och gör sig då förtjänt av reaktionerna. Sen så kan andra reagera på reaktionerna. Men ett självklart tips är att man aldrig ska börja med elakheter (eller som i hans fall hot) så skördar man inga elakheter.

Sen så är någon som skriver något sånt inte harmlös. Han är farlig.
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 15:44:28 följande:
    Nej då blir det svårt att hindra nåt. Han har väl rätt till internet som alla andra. Gör han nåt olaga hot eller så mot någon så får väl den (eller andra, om det nu är något som visas offentligt) anmäla det då. 
    Och det här är också symptomen på ett ickefungerande rättssamhälle. Verkar som att vissa försöker själva få stopp på honom. Även om jag själv inte skulle göra det så kan jag ärligt säga att jag stöttar det.
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 16:37:23 följande:
    Är det lagarna som inte fungerar då eller vad menar du? Vilket av hans agerande vill du ska bli olagligt?

Ingen är ju tvingad att följa honom eller ha kontakt med honom. Det verkar ju som att folk aktivt går in och intresserar sig för hand nätaktivitet. Enkelt att slippa.
    Som jag förstår så hotar han med våld mot kvinnor. Vad är skillnaden mellan det och hota med våld mot honom? Är det bara för honom att blockera sånt så är det ur världen? Han verkar förtjäna det han får. Ja, det är ett symptom på ett ickefungerande rättssamhälle när människor tar lagen i egna händer. Genom att tolerera hans beteende så skapar man ett mer osäkert samhälle.
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (hhh) skrev 2024-12-11 17:21:24 följande:
    Det är upp till åklagare att avgöra men som ren amatör-deckare kan jag tänka mig att säga till en tjej på nätet att man vill slå henne sönder och samman och dra en kniv över hennes mage för att man är så kåt på henne kan vara någon typ av brott om man vill lägga statens resurser på att utreda det.
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 15:44:28 följande:
    Nej då blir det svårt att hindra nåt. Han har väl rätt till internet som alla andra. 
    Alla har definitivt inte rätt till internet och här finns förbättringspotential i svensk lagstiftning. Detta är inte den enda förstånds-svaga individ som lever ett destruktivt liv på nätet och där någon borde kunna kliva in och stoppa det som pågår
    Det är helt sjukt att han får fortsätta hålla på.
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 17:37:03 följande:
    Du är fri att anmäla honom då. Ett rättssamhälle bygger mycket på att medborgare anmäler brott. Är det det som är felet? Vad vill du mer att rättsamhället ska göra? Du svarar inte på det
    Jag vet inte ens vem det är. Varför anmäler du inte honom i så fall? Tycker du det han pysslar med är ok för att han är autistisk?

Jag vill att rättsväsendet skapar ett tryggt samhälle där man inte känner sig orolig över att en kåt funktionsnedsatt  snubbe ska skära upp magen på någon. Hur vill du själv att samhället ska se ut? 
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 17:46:01 följande:

För att jag vet inte om något brott att anmäla. Det är du som klagar men du gör ingenting åt saken. Alltid någon annan som ska fixa allt. Om det finns dokumenterat att han faktiskt hotat någon så borde det inte vara något problem. Då har ni som klagar någonting konkret att visa upp för rätten.

Någon gör ju faktiskt något. Jag riktar min uppskattning och stöttning åt deras håll.

Vad förväntar du dig att jag ska göra när jag inte ens stött på, vet inte vem det är eller läst vad människan skrivit first hand? Vad gör du själv? Klagar på andra som motsätter sig hans beteende, därigenom försvarar och tycker att hans beteende är acceptabelt? Det minsta du kan göra är att hålla käften tycker jag. Eller har du själv tänkt polisanmäla någon?

• Anonym (Sweden)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 18:47:21 följande:

Vad gör någon? Vad syftar du på nu?

Så du vet inte ens vem han är eller vad han gjort, ändå så klagar du på , ja vad? Ingen i tråden verkar kunna påvisa att han faktiskt gjort något brottsligt. Vad jag gör själv, ja jag undrar vad problemet är? Om ingen anmäler något så att tex en åklagare får fallet på sitt bord, kan du ju inte klaga på att rättssamhället inte gör nåt.

Har inte du läst trådstarten? "Någon" hänger ut den här mannen vilket jag tycker är rätt och riktigt. I ett idealt samhälle så hade rättsväsendet avbrutit hans beteende.

Är han ett oskyldigt offer enligt dig?
  • Anonym (Sweden)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 22:23:21 följande:
    Och det stöttar du alltså, trots att du säger dig inte veta vem han är eller vad han gjort eller skrivit? Varför? Vad gör det för nytta tänker du? Hindrar det någonting olagligt han gör?  Nej just det ja, du vet ju inte ens om han gjort något fel.

Fortfarande, rättsväsendet måste först få in en anmälan och det måste finnas bevis för att han begått ett brott. Finns inte det så har rättsväsendet inte gjort något fel alls. Ska de spärra in honom bara för att du tycker det? Annars är det fel på rättsväsendet?

Offer för vad?
    Du kanske ska läsa trådstarten.
Svar på tråden Rätt att "hänga ut" en snubbe med autism?