• Anonym (Rätt??)

Rätt att "hänga ut" en snubbe med autism?

Det finns en person i Sverige som under ca 25 års tid har varit aktiv på olika internetplattformar där han letar efter flickvänner (plural) att ha en specifik sorts sex med. Oftast den harmlösa versionen av den typen av sex men ibland glider han över i våldsfantasier. Ett antal personer verkar ha gjort det till sin grej att hänga ut och kartlägga den här personen via youtube och även en sida dedikerad åt det. Ja snubben är creepy och kanske farlig, men han har inte gjort något på riktigt. Han har dessutom autism och har stödboende.

Är det rätt att hänga ut en autistisk person på det sättet som de här "fansen"gör?

• Svar på tråden Rätt att "hänga ut" en snubbe med autism?
  • Anonym (D)

Ja, det är rätt. Även om man har autism, så kan man fortfarande ta ansvar över sina handlingar.
    Bara föe att man har autism, så kan man inte komma undan med brott. 

• Anonym (Sweden)

Ja, det tycker jag är rätt. Omgivningen förtjänar en varning på sånt. Autismen spelar ingen roll i sammanhanget.

• Anonym (Nej)

Nej, det är inte rätt. Faktum är att det är olagligt. Kallas förtal.

• Tukt

Spelar inte någon roll om personen har autism, vilket i sig inte borde vara anledningen till hans eventuella beteende. Men så länge vi har en demokrati så passar det mindre bra med lynchmobbar.

• Anonym (r)

Problemet är inte autism, sluta fåna dig. Antar att det är samma som regelbundet hänger här, han gillar att göra reklam för sig själv.

• Anonym (Rätt??)
    Anonym (r) skrev 2024-12-09 16:01:52 följande:

Problemet är inte autism, sluta fåna dig. Antar att det är samma som regelbundet hänger här, han gillar att göra reklam för sig själv.

Nej, det är inte samma som hänger här. Jag kan liksom inte beskriva vad det är han letar efter heller utan att hänga ut honom då det är så specifikt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Rätt??) skrev 2024-12-09 16:14:08 följande:
    Nej, det är inte samma som hänger här. Jag kan liksom inte beskriva vad det är han letar efter heller utan att hänga ut honom då det är så specifikt.
    Hänger han inte redan ut sig själv om han beskriver sig själv och hänger på nätet öppet. Varför ska du göra det? Skicka länken till någon myndighet istället eller något, så de kanske kan ta ned sidan? 
  • Anonym (r)
    Anonym (Rätt??) skrev 2024-12-09 16:14:08 följande:
    Hm, kom på att jag nog blandade ihop men han har fortfarande ansvar för vad han gör. Att skylla oönskade beteenden på autism funkar inte när han lär vara medveten om att andra inte alltid uppskattar dom.
  • Anonym (M.M)

Självklart är det helt fel att utsätta Micke för mobbing och stalkning, han har autism och en svår utvecklingsstörning som gör att han inte kan förstå andra människors agerande. Det han vill är att skaffa en tjej och ha fysiskt umgänge men det leder tyvärr till att han blir konstant utsatt av mobbare på nätet.

Micke är extremt harmlös men lättlurad. Mobbarna skapar fejkprofiler med snygga tjejer som låtsas vara intresserade av honom för att få honom att göra allt möjligt hemskt. De har fått honom att raka av sitt hår, beställa saker på nätet, boka festlokaler, upprepa våldsamma BDSM-fantasier och så mycket mer. Det är Truman show fast i verkligheten och med en utvecklingsstörd 41-åring.

De som hänger ut Micke är främst personer som själva har blivit mobbade och vill ge igen på samhället och/eller som har psykiska störningar som narcissism och borderline. Vissa tjejer har till och med träffat honom i verkligheten, filmat allt i smyg och lagt upp på nätet.

Mobbarna har polisanmälts flera gånger men tyvärr är de anonyma och omöjliga att spåra. Jag hoppas verkligen att han får må bättre snart.

• Anonym (Rätt??)
    Anonym (J) skrev 2024-12-09 16:18:07 följande:
    Hänger han inte redan ut sig själv om han beskriver sig själv och hänger på nätet öppet. Varför ska du göra det? Skicka länken till någon myndighet istället eller något, så de kanske kan ta ned sidan? 
    Det hat gjorts flera försök att larma om killen där man kontaktat hans handläggare på socialen, gruppboendet han bodde på (nu bor han i egen lght med stöd).
Svar på tråden Rätt att "hänga ut" en snubbe med autism?