• Anonym (Jessica)

Skogås bra område?

Jag är i färd med att separera med min son på 2 år och bor i söderort med hans pappa. Jag har ca 9 år i Stockholms bostadskö och de ställen där jag kan få lägenheter som är av rimlig hyra och storlek är exempelvis Skogås, men har också fått visning på några i Farsta. Spontant känns Farsta finare/mysigare, men är det inte rätt mycket droger/gäng där? Vet att Skogås också har ett visst rykte, men kan inte minnas att jag egentligen läst om några dåliga händelser där senaste tiden. Någon som bor i Skogås med barn och har någon input? Har en visning där kommande vecka på en lägenhet som verkar lovande nämligen! Tacksam för alla tankar om Skogås som område med barn, men också om Farsta och Farsta strand. TACK ♡

• Svar på tråden Skogås bra område?
  • mammatill6

Har bott där 17 år men. I flyttat därifrån. Mycket beror på var i Skogås. Det är nära naturen o badplatser, bra kommunikation. Vi hade en hel del problem med skola tyvärr. men trivdes bra. 

• Anonym (Snälla nej)

Absolut inte Skogås. Väldigt mycket skit händer där. Oerhört mycket invandrare. Kriminella.

Trångsund är bättre om du kan få en lägenhet där. Annars Farsta. Har du kollat på Fruängen tex?

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Snälla nej) skrev 2024-12-08 20:56:58 följande:

Absolut inte Skogås. Väldigt mycket skit händer där. Oerhört mycket invandrare. Kriminella.

Trångsund är bättre om du kan få en lägenhet där. Annars Farsta. Har du kollat på Fruängen tex?

Vad har du för relation till Skogås, bor du där/har bott där? 
    Har inga som helst problem med "invandrare" förresten! 
  • mammatill6
    Anonym (Jessica) skrev 2024-12-08 21:03:17 följande:
    Var i Skogås har du visning? 
  • Anonym (Jessica)
    mammatill6 skrev 2024-12-08 21:40:32 följande:
    Var i Skogås har du visning? 
    Gatan heter "fäbodvägen". Det ligger nära pendeln och det lilla centrumet. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-12-08 21:44:50 följande:
    Gatan heter "fäbodvägen". Det ligger nära pendeln och det lilla centrumet. 

Jag bor där med två barn, samma gata men våra lägenheter är inte sambytta och renoverade än , antar att det är en lägenhet som redan är stambytt och renoverad? För de som inte är det än hyrs tydligen ut som korttidskontrakt nu om de blir lediga. 

Det har väl hänt en del saker här och är lite stökigt men jag vill ändå helst bo kvar här eller i Trångsund eftersom barnen trivs så bra i skolan och förskola och dottern som går i skolan har alla sina kompisar här. Edboskolan går hon i , den är faktiskt jättebra. Det som är bra med Skogås annars är att det är mycket natur , nära till badplatser, inte mycket trafik och bra lekplatser. Det har varit en del skjutningar och så.. fast sånt verkar ju hända nästan överallt nu, min svärmor bor i Gubbängen som ju är ett ?finare? område än Skogås men där har det varit både skjutningar och en sprängning nyligen. 

Däremot letar jag lite efter större eftersom jag väntar ett barn till.  

• Anonym (Snälla nej)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-12-08 21:03:17 följande:

Har både bott och jobbat där. Skönt att du inte har några problem med invandrare för om du är svensk blir du själv en minoritet i vissa områden. Jag uppskattar inte att bli snetittad på för att jag har klänning eller att mina dötttrar blir kallade horor av okända män.

Skolorna är enligt min upplevelse dåliga då det är väldigt stökigt och många barn pratar dålig svenska så fokuset blir ett annat än att lära ut. Centrumet är hemskt. Otrevligt. Ofta bilinbrott. Skulle absolut verkligen aldrig låta mina barn/ tonåringar gå ute själva i Skogås på kvällen. Inte alls länge sen en femtonåring blev ihjälskjuten på pizzerian.

Jag har alltid känt mig otrygg i Skogås. Är ca 3 år sen jag flyttade därifrån och 2 år sedan jag slutade jobba där. Kommer aldrig tillbaka dit igen. Som att bo i Skärholmen ungefär.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Snälla nej) skrev 2024-12-09 20:34:28 följande:

Har både bott och jobbat där. Skönt att du inte har några problem med invandrare för om du är svensk blir du själv en minoritet i vissa områden. Jag uppskattar inte att bli snetittad på för att jag har klänning eller att mina dötttrar blir kallade horor av okända män.

Skolorna är enligt min upplevelse dåliga då det är väldigt stökigt och många barn pratar dålig svenska så fokuset blir ett annat än att lära ut. Centrumet är hemskt. Otrevligt. Ofta bilinbrott. Skulle absolut verkligen aldrig låta mina barn/ tonåringar gå ute själva i Skogås på kvällen. Inte alls länge sen en femtonåring blev ihjälskjuten på pizzerian.

Jag har alltid känt mig otrygg i Skogås. Är ca 3 år sen jag flyttade därifrån och 2 år sedan jag slutade jobba där. Kommer aldrig tillbaka dit igen. Som att bo i Skärholmen ungefär.

Edboskolan ligger iförsej i Trångsund men precis på gränsen och närmare Skogås centrum än Trångsund centrum och det som du skriver om skolorna stämmer verkligen inte in på den , den har bra rykte också. Vet inte hur det är nu med de andra skolorna. 

Och det som hände med 15-åringen var inte på någon pizzeria utan Sushin och såklart jättehemskt. 

• Tramsfrans
    Anonym (Snälla nej) skrev 2024-12-08 20:56:58 följande:

snack om invandare hit och invandare ditt 🤣 jag tror inte att random män går runt och kallar dina döttrar för horor. Ha din klänning på dig tror alla tittar oavsett bakgrund men okej. Du får lov och ha dina egna åsikter men sluta med mikroaggressionen. Man mår inte bra i hjärtat om man hatar gummis krya på❤️
  • mammatill6
    Anonym (Snälla nej) skrev 2024-12-09 20:34:28 följande:

Tänk vad olika upplevelser man kan ha. Har 4 döttrar uppväxta i Skogås. Ingen av dem har någonsin blivit kallad sådana ord av random män. De har aldrig varit rädda , känt sig hotade. inte jag heller. 
  • Anonym (Jag)
    mammatill6 skrev 2024-12-10 18:10:35 följande:
    Tänk vad olika upplevelser man kan ha. Har 4 döttrar uppväxta i Skogås. Ingen av dem har någonsin blivit kallad sådana ord av random män. De har aldrig varit rädda , känt sig hotade. inte jag heller. 

Jag har bott i Skogås väldigt länge (uppvuxen här) och jag har absolut varit med om saker och varit rädd i Skogås.  Men det har jag på väldigt många andra ställen också. Bland annat i stan och där är det ju väldigt eftertraktat att bo. Jag tror inte Skogås är så mycket värre än många andra ställen. Visst har jag varit orolig för mina döttrar men det skulle jag nog vara nästan var vi än bodde. 

Men allt beror ju såklart på vad man jämför med , det finns nog både värre och bättre områden än Skogås. Jag tror inte Farsta eller Farsta Strand till exempel som TS nämnde är så mycket bättre.

Sen kanske det beror på var i Skogås man bor också, du kanske bodde i den ?finare? delen? 

• mammatill6
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-10 20:27:11 följande:

Jag har bott i Skogås väldigt länge (uppvuxen här) och jag har absolut varit med om saker och varit rädd i Skogås.  Men det har jag på väldigt många andra ställen också. Bland annat i stan och där är det ju väldigt eftertraktat att bo. Jag tror inte Skogås är så mycket värre än många andra ställen. Visst har jag varit orolig för mina döttrar men det skulle jag nog vara nästan var vi än bodde. 

Men allt beror ju såklart på vad man jämför med , det finns nog både värre och bättre områden än Skogås. Jag tror inte Farsta eller Farsta Strand till exempel som TS nämnde är så mycket bättre.

Sen kanske det beror på var i Skogås man bor också, du kanske bodde i den ?finare? delen? 

nä jag bodde på Säterbacken. varken jag eller mina döttrar har å andra sidan heller aldrig varit rädda i stan heller
  • Anonym (Snälla nej)

Som jag förstod efterfrågade TS folks erfarenheter från Skogås och jag svarade. Känner inte att jag behöver bemöta er som ifrågasätter mina åsikter och erfarenheter. TS är fri att flytta vart hon vill och mina råd var i all välmening. 

Det finns mycket hyresrätter i Skogås vilket bidrar till att det ser ut som det gör. Undvik Loftvägen iallafall. Lycka till, förhoppningsvis kommer du trivas, mycket handlar om ens inställning. Du har ju inte så många andra bättre alternativ heller som jag förstår.

Svar på tråden Skogås bra område?