Inlägg från: Anonym (Zvampen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zvampen)

Era erfarenheter vid eksem i underlivet

Jag hade problem i två hela år en gång efter att ha smörjt mot svamp, tål inte alls de krämerna. Jag måste få en engångskapsel flukonazol om jag får svamp.

Irritationen blev självgående men då hade jag besvär i slidan, inte utanpå.

Det du borde prova om du inte gjort det är antihistamintabletter, finns receptfritt på apotek, samt en mild kortisonsalva som man får ha i underlivet.

Jag kunde inte läka ut den irritationen som blev av Pevaryl utan antihistamin som dämpar kroppens reaktioner så att man kan läka.

För övrigt så använd bomullsunderkläder, klä dig luftigt och sov med underlivet fritt alltid när du kan göra det.

En annan teori kan vara om du har utvecklat allergi/känslighet mot någon kemikalie i bindor/tamponger, för det kan man också få. I det fallet kanske en menskopp hade hjälpt dig istället.

Jag har haft mycket eksem men alltid lyckats hitta orsaken och läka det även när vården sagt att det är omöjligt. Dock kräver det att man blir sin egen utredare, för dagbok över sitt mående och fortsätter tjata på vården om det krävs recept.

• Anonym (Zvampen)
    Anonym (Eksem?) skrev 2024-12-08 11:40:19 följande:
    Vilken antihistamin tabletter använde du förresten? 
    Tabletter med aktivt ämne Cetirizin upplever många hjälper bra just på hudsymptom, men annars ta vilken som helst. Testa en vecka och se om du upplever någon förbättring/minskad rodnad och klåda.

De är dyra receptfritt så om du vill fortsätta en tid se till att få recept av läkare, ett hundrapack kostar inte mycket på recept.

Jag har haft andra eksemutbrott där huden inte har lugnat sig på 3-4 månader och då gäller det att ha tabletter hemma.
  • Anonym (Zvampen)
    Anonym (Eksem?) skrev 2024-12-08 11:34:20 följande:
    Vad för besvär fick du av krämen? (Om man får fråga)

Har sagt detta till alla gynekologer, men alla har svarat tillbaka att krämerna kan inte ge besvär efter så lång tid?
    Har läst flertal som fått besvär i underlivet länge efter pevaryl och såg att biverkningar är bl.a. eksem. Har gått med detta så pass länge och märkt att detta är inget som kommer gå över av sig själv genom att inte göra något/få det behandlat. 

Vad var dina symtom vid eksem? 

Tack för tips och uppskattar att du tog dig tid att svara, ska köpa det och testa.
    Jag fick rodnad och svår sveda, brände som eld i könet ibland och noll sexliv då, förstås. Jag gick ut utan trosor med långkjol i -15 grader en vinter för det var det enda som lindrade... Obestämd

Jag brukade ta antihistamin 2 mån under pollensäsongen men inte annars, och jag var hos fem olika gynekologer innan nr 5 föreslog att vi skulle testa antihistamin under längre tid. Och naturligtvis inga mer antisvamp-krämer.
    Till sist läkte det.

Det är fler som har skrivit här på forumet att de tyvärr har fått problem efter dessa krämer så du är inte ensam. Stå på dig och fortsätt söka om du inte blir bättre, säg att dina besvär är långvariga. Jag vet att det är otroligt drygt men man ska ju kunna få hjälp.
Svar på tråden Era erfarenheter vid eksem i underlivet