• Anonym (Eksem?)

Era erfarenheter vid eksem i underlivet

Är det någon här på FL som har erfarenhet av eksem/kontakteksem i underlivet?? Tänker då jag för svor sveda till beröring strax efter, samt om jag står tätt med benen så kommer svedan också.

Har testat negativt för allting (könssjukdomar av alla slag och svamp)
    Börjat fundera på senare tid om det är eksem jag fått av alla svamp krämer jag haft för det var då mina besvär förvärrades (använde canesten och pevaryl i omlopp av 2 veckor + kortison någon månad efter)
    Alla säger att underlivet ser bra ut men en läkare såg nyligen att jag har som små prickar och som små flisor. Det är alltså där det gör ont, svider och kliar. Det är också det jag får ont med sveda när jag kissar. Får ofta besvär vid beröring också, så kan detta vara eksem?? Har haft detta problem konstat varje dag i flera månader.
    Är det några här som har haft besvär i underlivet och vad var era symtom? Kan man ta vävnadsprov ifall det inte syns något?
    Har aldrig gjort ont vid sex, det enda jag kan känna sista gången var att det sved till pyttelite när han kom in i mig , ca 1 sek och sedan försvann det. Gjorde inte ont under hela sexet, däremot efteråt så sved det till när jag kissade och i slutet kände jag mig rätt torr i underlivet.
    Får verkligen ingen hjälp av vården, varit till flera mottagningar överallt men till slut har alla bett mig om att leta efter annan mottagning, ingen remiss skickad vidare, kontaktat hudläkare men fått svar tillbaka att det är inte deras område. Känner mig så hjälplös och vågar inte experimentera med krämer mer då allt jag använt bara förvärrar det hela. Kan också tillägga att jag använt xylocain 5% salva men det har också gett mer besvär.
    Det enda som funkat är vitt vaselin som inte gett någon reaktion i underlivet, men det tar inte bort mina besvär.
    Har gjort alla råd om att sova naken, luftiga kläder, olika oljor, slutat äta socker, tagit massa vitaminer, kosttillskott för torra slemhinnor. Allt ni kan tänka er. 
    Förlåt för en massa text men är verkligen desperat nu och om jag tänker för mycket på det här så får jag panik, har gått med detta så länge och påverkar mitt mående, i snart ett år :(
  • Svar på tråden Era erfarenheter vid eksem i underlivet
  • Anonym (Zvampen)

Jag hade problem i två hela år en gång efter att ha smörjt mot svamp, tål inte alls de krämerna. Jag måste få en engångskapsel flukonazol om jag får svamp.

Irritationen blev självgående men då hade jag besvär i slidan, inte utanpå.

Det du borde prova om du inte gjort det är antihistamintabletter, finns receptfritt på apotek, samt en mild kortisonsalva som man får ha i underlivet.

Jag kunde inte läka ut den irritationen som blev av Pevaryl utan antihistamin som dämpar kroppens reaktioner så att man kan läka.

För övrigt så använd bomullsunderkläder, klä dig luftigt och sov med underlivet fritt alltid när du kan göra det.

En annan teori kan vara om du har utvecklat allergi/känslighet mot någon kemikalie i bindor/tamponger, för det kan man också få. I det fallet kanske en menskopp hade hjälpt dig istället.

Jag har haft mycket eksem men alltid lyckats hitta orsaken och läka det även när vården sagt att det är omöjligt. Dock kräver det att man blir sin egen utredare, för dagbok över sitt mående och fortsätter tjata på vården om det krävs recept.

• Anonym (Eksem?)
    Anonym (Zvampen) skrev 2024-12-08 10:23:29 följande:

Jag hade problem i två hela år en gång efter att ha smörjt mot svamp, tål inte alls de krämerna. Jag måste få en engångskapsel flukonazol om jag får svamp.

Det du borde prova om du inte gjort det är antihistamintabletter, finns receptfritt på apotek, samt en mild kortisonsalva som man får ha i underlivet.

Jag kunde inte läka ut den irritationen som blev av Pevaryl utan antihistamin som dämpar kroppens reaktioner så att man kan läka.

För övrigt så använd bomullsunderkläder, klä dig luftigt och sov med underlivet fritt alltid när du kan göra det.

En annan teori kan vara om du har utvecklat allergi/känslighet mot någon kemikalie i bindor/tamponger, för det kan man också få. I det fallet kanske en menskopp hade hjälpt dig istället.

Jag har haft mycket eksem men alltid lyckats hitta orsaken och läka det även när vården sagt att det är omöjligt. Dock kräver det att man blir sin egen utredare, för dagbok över sitt mående och fortsätter tjata på vården om det krävs recept.

Vad för besvär fick du av krämen? (Om man får fråga)

Har sagt detta till alla gynekologer, men alla har svarat tillbaka att krämerna kan inte ge besvär efter så lång tid?
    Har läst flertal som fått besvär i underlivet länge efter pevaryl och såg att biverkningar är bl.a. eksem. Har gått med detta så pass länge och märkt att detta är inget som kommer gå över av sig själv genom att inte göra något/få det behandlat. 

Vad var dina symtom vid eksem? 

Tack för tips och uppskattar att du tog dig tid att svara, ska köpa det och testa.
  • Anonym (Eksem?)
    Anonym (Zvampen) skrev 2024-12-08 10:23:29 följande:

Vilken antihistamin tabletter använde du förresten? 
  • Anonym (Zvampen)
    Anonym (Eksem?) skrev 2024-12-08 11:40:19 följande:
    Vilken antihistamin tabletter använde du förresten? 
    Tabletter med aktivt ämne Cetirizin upplever många hjälper bra just på hudsymptom, men annars ta vilken som helst. Testa en vecka och se om du upplever någon förbättring/minskad rodnad och klåda.

De är dyra receptfritt så om du vill fortsätta en tid se till att få recept av läkare, ett hundrapack kostar inte mycket på recept.

Jag har haft andra eksemutbrott där huden inte har lugnat sig på 3-4 månader och då gäller det att ha tabletter hemma.
  • Anonym (Zvampen)
    Anonym (Eksem?) skrev 2024-12-08 11:34:20 följande:
    Vad för besvär fick du av krämen? (Om man får fråga)

Har sagt detta till alla gynekologer, men alla har svarat tillbaka att krämerna kan inte ge besvär efter så lång tid?
    Har läst flertal som fått besvär i underlivet länge efter pevaryl och såg att biverkningar är bl.a. eksem. Har gått med detta så pass länge och märkt att detta är inget som kommer gå över av sig själv genom att inte göra något/få det behandlat. 

Vad var dina symtom vid eksem? 

Tack för tips och uppskattar att du tog dig tid att svara, ska köpa det och testa.
    Jag fick rodnad och svår sveda, brände som eld i könet ibland och noll sexliv då, förstås. Jag gick ut utan trosor med långkjol i -15 grader en vinter för det var det enda som lindrade... Obestämd

Jag brukade ta antihistamin 2 mån under pollensäsongen men inte annars, och jag var hos fem olika gynekologer innan nr 5 föreslog att vi skulle testa antihistamin under längre tid. Och naturligtvis inga mer antisvamp-krämer.
    Till sist läkte det.

Det är fler som har skrivit här på forumet att de tyvärr har fått problem efter dessa krämer så du är inte ensam. Stå på dig och fortsätt söka om du inte blir bättre, säg att dina besvär är långvariga. Jag vet att det är otroligt drygt men man ska ju kunna få hjälp.
  • Anonym (Eksem?)
    Anonym (Zvampen) skrev 2024-12-08 14:33:17 följande:
    Jag fick rodnad och svår sveda, brände som eld i könet ibland och noll sexliv då, förstås. Jag gick ut utan trosor med långkjol i -15 grader en vinter för det var det enda som lindrade... Obestämd

Jag brukade ta antihistamin 2 mån under pollensäsongen men inte annars, och jag var hos fem olika gynekologer innan nr 5 föreslog att vi skulle testa antihistamin under längre tid. Och naturligtvis inga mer antisvamp-krämer.
    Till sist läkte det.

Det är fler som har skrivit här på forumet att de tyvärr har fått problem efter dessa krämer så du är inte ensam. Stå på dig och fortsätt söka om du inte blir bättre, säg att dina besvär är långvariga. Jag vet att det är otroligt drygt men man ska ju kunna få hjälp.
    Vad skönt att du fick hjälp till slut, känner igen svedan som du beskriver, känns verkligen som att det "brinner" där nere emellanåt. Har trott att jag får leva med detta då det snart gått 1 år och känns som chanserna minskar att få tilbaka ett normalt underliv ju mer tiden går. 

Har varit till alla mottagningar/vårdcentraler snart i staden jag bor i, så vet inte vart jag ska vända mig för att få hjälp :/ Kanske trycka på att försöka få nån remiss till hud och ta ett vävnadsprov.

Beställt antihistamin nu så ska testa det!

Återigen, tack!
  • Anonym (Eksem?)
    Anonym (Zvampen) skrev 2024-12-08 14:33:17 följande:

Till sist läkte det.

Får jag fråga vad du upplever triggar igång svedan? För mig triggar det igång när jag sitter och står tätt med benen..Svedan kommer liksom när det blir som ett tryck i underlivet 
Svar på tråden Era erfarenheter vid eksem i underlivet