• Svar på tråden Lidl återkallad chokladkalender. Fler som redan ätit av den? Hur allvarligt är det?
  • Mayjel
    Anonym (J) skrev 2024-12-07 12:16:20 följande:

Vem handlar på Lidl?

De har en del goa grejer ibland. Särskilt under temaveckorna då butiken tillför nya smaker och varor från olika länder. Lite varierat utbud, vecka för vecka, och sånt finner jag intressant. 

Deras chokladkalender gör nog inte så mycket för smaklökarna, härsken eller inte. De flesta barnkalendrar med chokladbitar i smakar bara billig industrichoklad. Mest socker och knappt någon kakao. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-07 08:50:44 följande:
    Kvalitén på sylt handlar ju inte enbart om mängden bär. Om bären är odlade på ett ryskt minfält utanför Tjernobyl och de dessutom accepterar att bären är besprutade och mögliga så spelar bärhalten ingen roll. Jämfört med om det är schyssta bär.

Såg jag på ica här om dagen för övrigt. Icas sylt har mer bär än den dyrare finare konkurrenten. Men smakar ändå sämre. Det finns något de gör för att hålla nere kostnaderna.

Normalt ska du ju kvalitetskontrollera varje batch av en produkt. Lidl har ju gett fan i att kontrollera en hel produktion. Inte en enda gång har någon kontrollerat så att produkten är okej och ätbar. Det säger något om kvalitetsarbetet.

Jag köper för det mesta det dyrare märket. Det kan jag kosta på mig.
    Jaha du är en sån där besserwissersnobb som tror att allt dyrt automatiskt är bättre, inte att du betalar för märker och girighet. Har nån sån i släkten också. Knepiga människor.
  • Anonym (H)

Alltså den är ej hälsofarlig. Bara fel i smaken. Antagligen har folk hört av sig och klagat vilket lett till att Lidl valt att erbjuda återbetalning för att slippa bli nerringda

• Anonym (Lo)
    Anonym (H) skrev 2024-12-07 13:21:54 följande:

Alltså den är ej hälsofarlig. Bara fel i smaken. Antagligen har folk hört av sig och klagat vilket lett till att Lidl valt att erbjuda återbetalning för att slippa bli nerringda

Men hur vet vi att felet i smaken ej beror på mögliga ingredienser eller något olämpligt som kommit i smeten, döda råttor eller något 

Jag har ringt vårdcentralen och bokat tid för undersökningar på barnen, då ett av dom fick hög feber dagen efter intag.
  • Anonym (Lo)

Lidl säger ju själva att det är allvarligt och att man inte ska äta av den. Så säger man ju inte om det bara är smaken men helt ofarligt 

Om inte febern på mitt barn får över kommer vi åka in till akuten inatt 

• Mia448
    Anonym (Lo) skrev 2024-12-07 13:36:51 följande:

Lidl säger ju själva att det är allvarligt och att man inte ska äta av den. Så säger man ju inte om det bara är smaken men helt ofarligt 

Hur vet du att det har något med kalendern att göra.. 
  • Anonym (Lo)
    Mia448 skrev 2024-12-07 13:52:43 följande:
    Hur vet du att det har något med kalendern att göra.. 
    Febern kom ju efter att ha ätit av den.
    Så det är ju ett osannolikt sammanträffande annars.
    Dessutom fick han hivudvärk 
  • Anonym (H)
    Anonym (Lo) skrev 2024-12-07 14:17:48 följande:
    Febern kom ju efter att ha ätit av den.
    Så det är ju ett osannolikt sammanträffande annars.
    Dessutom fick han hivudvärk 
    Osannolikt att att pytteliten chokladbit kan ha gjort barnet sjukt dessutom precis efter. Hade det varit så pass farligt så hade de skrivit att man skulle söka vård vid symtom. Troligtvis är barnet förkyld
  • Mia448

Det är allvarligt för att en hel produktion av produkter behöver lämnas tillbaka pga smakfel. Är ingen liten händelse. 
  • Anonym

Akuten kommer inte ens ta in er pga detta. 
Svar på tråden Lidl återkallad chokladkalender. Fler som redan ätit av den? Hur allvarligt är det?