Inlägg från: Tremere |Visa alla inlägg
  • Tremere

    Frisör kräver pengar trots sjukt barn

    Frisörer kan sätta upp egna omboknings- eller avbokningsregler, exempelvis att en avbokning måste ske 24 timmar i förväg. Dessa regler är giltiga så länge de är tydligt kommunicerade innan avtalet ingås och inte strider mot tvingande konsumenträttsliga regler.


    Anonym (Anonym Iz) skrev 2024-12-05 12:32:20 följande:

    Behöver ju inte fortsätta diskutera detta egentligen. 


    Från Konsumentverket: 


    När du gör en bokning på distans gäller distansavtalslagen. Lagen säger att du får ångra bokningen inom 14 dagar. Salongen får inte ta ut en avgift om du ångrar dig, oavsett hur nära inpå du?ångrar dig.? 


    För att lagen ska gälla ska du ha bokat via salongens system för bokningar på distans, till exempel genom ett bokningssystem på webben eller särskilda telefonnummer för bokningar. Lagen säger nämligen att det ska finnas ett organiserat bokningssystem för att ångerrätten ska gälla.


    Bokar du till exempel tiden genom att skriva till salongen via sociala medier, har du ingen ångerrätt (om inte salongen vanligtvis använder sociala medier för att ta emot bokningar).


Svar på tråden Frisör kräver pengar trots sjukt barn