• Anonym (Anonym Iz)

Frisör kräver pengar trots sjukt barn

Jag bokade en tid hos frisören för ca 1-1,5 månad sen. Några dagar innan besöket så ombokar frisören mitt besök en vecka framåt. 

Efter lunch dagen innan besöket börjar min dotter (3,5 månad) bli hängning. På natten får hon feber som inte går ner trots alvedon. Efter samtal med 1177 som tyckte att hennes andning inte lät bra och pga febern som inte går ner rekommenderas vi att åka till barnakuten. 

Vi åker hemifrån mot barnakuten 01.00. 02.00 meddelar jag frisören att vi är på barnakuten och kommer därför inte kunna komma på mitt besök som är 8.30 i Stockholm (vi bor i Uppsala). 
    Jag frågar om det går att omboka vilket hon absolut inte kunde och meddelade att det suger men sånna är reglerna och att hon skickar en faktura på 6000kr. 

Dels kan jag inte lämna min ammande bebis när hon är sjuk. Hade hon varit frisk hade hon kunnat hänga med sin pappa i 3 timmar. Men också visste jag inte hur länge vi skulle bli kvar på akuten, hur allvarligt sjuk hon var osv. 

Jag bokade mitt besök för 28/11 men hade egentligen önskat ett besök närmre julafton. Men det fanns inte en enda tid, när hon ombokade mig fanns det däremot tid. 

Är det bara jag som tycker att det nästan inte är humant? 

Jag har själv jobbat inom skönhetsbransche men då hade jag - läkarintyg/bevis på sjukdom/vård = omboka/avboka utan kostnad. 

Vad ska man göra nu? Tacka och bocka för en faktura på 6 tusen och betala samma summa för ett nytt besök? 

• Svar på tråden Frisör kräver pengar trots sjukt barn
  • Anonym (xxx)

Vad är det som kostar 6 tkr?

• Anonym (Anonym Iz)

långt & tjockt hår 4 timmar hos frisören 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Anonym Iz) skrev 2024-12-05 11:03:45 följande:

långt & tjockt hår 4 timmar hos frisören 

Så bebisen ska vara med hos frisören eftersom du ammar?
  • Anonym (H)

Frisören hinner inte få in kunder att fylla 4h på så kort varsel om inte extrem tur med drop-in. Det är en halv normal arbetsdag.
    Troligtvis har du accepterat bokningsvillkoren när du bokade så frisören har rätt att debitera dig. Med vetskap om att du kommer välja en annan frisör nästa gång. Det kanske inte är ett problem om det är en populär frisör. Min frisör gör inte så här men mitt besök är max 1h. Förstår att det känns surt att betala så mycket för ingenting. Att dela på risker är ofta en bra grej. Fråga frisören om hon/han kan tänka sig dra ned fakturan mot att du bokar in dig en ny tid?

• Hjelm

Självklart har frisören rätt att ta betalt - åtminstone halva kostnaden - för uteblivet besök som ställs in med kort varsel. Så är det ju hos läkare, tandläkare, massör etc också. De har ju sagt nej till andra kunder för att den tiden är bokad och alla skulle gå i konkurs om det var 100 procent ekonomiskt bortfall för uteblivna besök.

Däremot låter ju summan helt sinnessjuk. Sen när kostar det 6000 att klippa sig?

• Anonym (Sara)

6000?! Skulle aldrig betala så mycket för ett besök hos frisören. 

• Anonym (Frida)

Har du råd att betala 6000 för ett frisörbesök borde du också ha råd med att förlora de pengarna. Hade du ingen koll på avbokningsreglerna innan?

• Anonym (Anonym Iz)

Ja, barn kan vara med hos frisören. 

Men sen har ju hon en pappa också och du kanske har hört talas om bröstpump. 

Absolut inga problem att betala fakturan. Tycker bara det är väldigt märkligt då jag bad om att få omboka. Jag tackade inte nej till ett besök i januari. 

Sen för er information så är 6000 bara för att färga håret. 

Tillkommer ca 15 tusen för löshår + insättning också, brinner det hos er nu? 

Jag sätter om mitt hår 1 gång i månaden och färgar varannan månad så råd har jag definitivt. Skönt att inte ens behöva jobba för pengarna. 

Frågan är inte om jag har råd eller inte, men tack för omtanken😄

Vill bara upplysa lagen om distansavtal vilket även gäller på frisörbesök. Lagen går före deras bokningsregler. 

• Anonym (P)

Framgick avbokningsavgiften när du bokade?

• Anonym (Anonym Iz)
    Anonym (H) skrev 2024-12-05 11:15:30 följande:

Frisören hinner inte få in kunder att fylla 4h på så kort varsel om inte extrem tur med drop-in. Det är en halv normal arbetsdag.
    Troligtvis har du accepterat bokningsvillkoren när du bokade så frisören har rätt att debitera dig. Med vetskap om att du kommer välja en annan frisör nästa gång. Det kanske inte är ett problem om det är en populär frisör. Min frisör gör inte så här men mitt besök är max 1h. Förstår att det känns surt att betala så mycket för ingenting. Att dela på risker är ofta en bra grej. Fråga frisören om hon/han kan tänka sig dra ned fakturan mot att du bokar in dig en ny tid?

Ja, det förstår jag också. Det är en populär frisör, därav priset och fullbokat. 

Debitera hela beloppet innebär ju att ta betalt för material osv som inte gått åt. Kostnaden för arbetstiden är vad man har rätt att debitera enligt villkoren för att ens få inneha bokningstjänsten. 

Nej, jag hade faktiskt inget intresse av att gå någon annanstans då jag skulle byta ut och sätta in nytt hår vilket innebär ett ytterligare besök.  

Jag ville ju omboka, inte avboka. Normalt är ju att man får betala tex 50% av behandlingen om man ombokar efter villkoren. Men det var inte intressant för frisörens del. 

Svar på tråden Frisör kräver pengar trots sjukt barn