• Anonym (Anonym Iz)

    Frisör kräver pengar trots sjukt barn

    Jag bokade en tid hos frisören för ca 1-1,5 månad sen. Några dagar innan besöket så ombokar frisören mitt besök en vecka framåt. 

    Efter lunch dagen innan besöket börjar min dotter (3,5 månad) bli hängning. På natten får hon feber som inte går ner trots alvedon. Efter samtal med 1177 som tyckte att hennes andning inte lät bra och pga febern som inte går ner rekommenderas vi att åka till barnakuten. 


    Vi åker hemifrån mot barnakuten 01.00. 02.00 meddelar jag frisören att vi är på barnakuten och kommer därför inte kunna komma på mitt besök som är 8.30 i Stockholm (vi bor i Uppsala). 
    Jag frågar om det går att omboka vilket hon absolut inte kunde och meddelade att det suger men sånna är reglerna och att hon skickar en faktura på 6000kr. 


    Dels kan jag inte lämna min ammande bebis när hon är sjuk. Hade hon varit frisk hade hon kunnat hänga med sin pappa i 3 timmar. Men också visste jag inte hur länge vi skulle bli kvar på akuten, hur allvarligt sjuk hon var osv. 


    Jag bokade mitt besök för 28/11 men hade egentligen önskat ett besök närmre julafton. Men det fanns inte en enda tid, när hon ombokade mig fanns det däremot tid. 

    Är det bara jag som tycker att det nästan inte är humant? 


    Jag har själv jobbat inom skönhetsbransche men då hade jag - läkarintyg/bevis på sjukdom/vård = omboka/avboka utan kostnad. 

    Vad ska man göra nu? Tacka och bocka för en faktura på 6 tusen och betala samma summa för ett nytt besök? 

  • Svar på tråden Frisör kräver pengar trots sjukt barn
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym Iz) skrev 2024-12-05 12:32:20 följande:

    Behöver ju inte fortsätta diskutera detta egentligen. 


    Från Konsumentverket: 


    När du gör en bokning på distans gäller distansavtalslagen. Lagen säger att du får ångra bokningen inom 14 dagar. Salongen får inte ta ut en avgift om du ångrar dig, oavsett hur nära inpå du?ångrar dig.? 


    För att lagen ska gälla ska du ha bokat via salongens system för bokningar på distans, till exempel genom ett bokningssystem på webben eller särskilda telefonnummer för bokningar. Lagen säger nämligen att det ska finnas ett organiserat bokningssystem för att ångerrätten ska gälla.


    Bokar du till exempel tiden genom att skriva till salongen via sociala medier, har du ingen ångerrätt (om inte salongen vanligtvis använder sociala medier för att ta emot bokningar).


    Hur länge sedan är det du bokade tiden. Det du hänvisar till gäller ju avbokning upp till 14 dagar efter att tiden är bokad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-12-05 18:32:11 följande:
    Hur länge sedan är det du bokade tiden. Det du hänvisar till gäller ju avbokning upp till 14 dagar efter att tiden är bokad. 
    Såg nu att du bokade för över en månad sedan. Då har du ingen ångerrätt enligt distansköpslagen. 
    Frisörens avboknkngsregler gäller.
  • Anonym (J)
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-05 16:14:11 följande:

    Kollar nu på min hårsalongs hemsida och ser att hårförlängning med indiskt tempelhår (det finaste äkta håret) kostar 7700 kronor inklusive håret, så det bör vara guldtrådar du har köpt TS! Skrattande

    Själv ryser jag vid tanken på att bära någon annans hår på mitt huvud, men där är vi alla olika. 


    Har man ett högprofilerat jobb i rampljuset kan det vara en investering att se toppfixad ut hela tiden. Det finns de som lever på att se bra ut. Då ingår löshår och andra regelbundna behandlingar.
    Att "toppfixade" människor med löshår ser bra ut är ingen fakta utan din åsikt.

    Kräks
  • Anonym (J)
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-05 16:45:49 följande:
    Nej, det har du säkert rätt i.

    Men om man är känd kan man vilja se fixad ut jämt, eftersom man rör sig på stan och folk är tyvärr snabba att döma om man ser det minsta nedgången ut. 

    Nu har jag ju ingen aning om vad Ts har för jobb eller något annat. Men jag ville bara förklara att vissa människor har ett behov av att se stylade ut 24/7. 
    Du verkar blanda ihop kända människor med så kallade influencers och liknande.

    Alla kända människor ( åtminstone de som är kända för att de har åstadkommit någonting ) ser inte " stylade och fixade " ut hela tiden.
  • Anonym (On point)

    Det handlar om en inbokad tjänst, vilken som helst. Det handlar om att om man inte använder den bokade tiden så går den som utför tjänsten miste om sin timpenning. 

    Det handlar om att respektera andras tid.

    När man av någon orsak inte kunnat avboka i tid så får man faktiskt stå sitt kast.  Man bör inte boka in tjänster man inte har råd att missa. 

    Att skälet är behjärtansvärt spelar liksom ingen roll. Avboknings regler har införts på grund av att folk inte dök upp på sina bokade tider och frisörerna stod där utan jobb.  

  • Anonym (Fejk)
    Anonym (Di) skrev 2024-12-05 14:43:01 följande:

    Även om du har långt och tjockt hår och det tar 4 timmar så kostar det inte 6000 kr. Jag är frisör själv nämligen. Vi har ombokning/avbokning minst 24 h innan besöket. 


    Ts kör fejkhår tydligen. Då måste man ju som vi alla vet köpa håret dyrt från någon som i sin tur köpt det dyrt från ett tempel i tredje världen där fattiga kvinnor lurats att offra sitt långa fina hår till gudarna.
  • Core

    Hon kan i praktiken eventuellt kräva hennes omkostnader, dvs som mest hennes kostnad i tid, och då ska man ju gå efter standard i branschen. Inte 6000 kr. Du kan med läkarintyg och så vidare kanske hävda force majeure. 

    Jag hade bestridit till alla instanser som gick, om sjukintyg finns. En domstol lär knappast döma till frisörens fördel.

    Om en kund betalar eller ej, är skitsamma egentligen. Den stora frågan är hur nån som bedriver en verksamhet tänker, vad kostar det att bli av med en kund i längden? Vad kostar det att denne sprider det till sin krets, och förlorar både potentiellt nya och befintliga kunder. Det är ett kortsiktigt och kostsamt spel och om hon har rätt eller ej spelar egentligen ingen roll. 

  • Core

    Sen är det en annan sak om man inte har intyg som stödjer, och då har jag full förståelse om man kräver en summa, inte fullt pris dock.

  • Anonym (LMN)

    Det är sjukt mycket pengar. Själv jobbar jag inom vården. Man få betala mellan 300-500sek om inte kommer på planerat besök. Varför ska en utebliven frisörbesök kosta som själva tretman??! 
    Måste säga att frisörer i Sverige är svindyra! Åk utomlands och för 6000 kan betala flyg, hotel, lunch och göra mirakel av håret. Själv klippte mig när jag var på semester, betalade för klippning bara 100sek. 

  • Anonym (On point)
    Core skrev 2024-12-06 14:11:55 följande:

    Hon kan i praktiken eventuellt kräva hennes omkostnader, dvs som mest hennes kostnad i tid, och då ska man ju gå efter standard i branschen. Inte 6000 kr. Du kan med läkarintyg och så vidare kanske hävda force majeure. 

    Jag hade bestridit till alla instanser som gick, om sjukintyg finns. En domstol lär knappast döma till frisörens fördel.

    Om en kund betalar eller ej, är skitsamma egentligen. Den stora frågan är hur nån som bedriver en verksamhet tänker, vad kostar det att bli av med en kund i längden? Vad kostar det att denne sprider det till sin krets, och förlorar både potentiellt nya och befintliga kunder. Det är ett kortsiktigt och kostsamt spel och om hon har rätt eller ej spelar egentligen ingen roll. 


    En domstol lär inte döma över huvud taget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Frisör kräver pengar trots sjukt barn