Tow2Mater skrev 2024-12-05 21:16:45 följande:
Avdraget beror på hur mycket man betalar i underhåll.
Som referens, från FK hemsida: Om den andra föräldern inte betalar något underhållsbidrag alls kan du få fullt underhållsstöd från Försäkringskassan. Beloppet för fullt underhållsstöd beror på barnets ålder. ... Till och med den månad då barnet fyller 7 år är fullt underhållsstöd 1 673 kronor i månaden. Från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år är beloppet 2 223 kronor i månaden.
Att en forälder betalar mindre än 1 673 kr i underhåll for ett barn i TS barns ålder ser jag som ganska osannolikt (formodligen betalar man mera).
Ref FK hemsida igen:
Om barnet tillfälligt bor hos den andra föräldern har (han/hon) rätt att göra avdrag från underhållsbidraget. Det kallas umgängesavdrag. Den andra föräldern får göra umgängesavdrag om barnet bor där
i minst sex dygn under en och samma kalendermånad, eller
i minst fem dygn i följd.
Umgängesavdraget är 1/40 per dag av det underhållsbidrag du får varje månad.
Om underhållsbidraget till exempel är 1 673 kronor i månaden har den andra föräldern rätt att dra av 41 kronor för varje dygn som barnet har bott hos honom/henne (1 673 / 40 = 41). Betalar man mer, får man naturligtvis dra av mer.
Precis, men med tanke på att pappan är så snål att han inte vill betala för att han har barnet tre dagar i månaden så är chansen att han betalar mer än lagstadgat underhåll.
Jag menade omkring 40, sorry, sitter i mörkret och skriver så jag missade på siffrorna.