• Anonym (Sammy)

Han vill inte längre betala underhåll?

Har ett barn på 13 år som har bott med mig de senaste åren och endast sporadiskt hos pappan. Han har betalat underhåll direkt till mig sedan dess och det har funkat skapligt.
    Nu har barnet visat att hen skulle vilja bo lite mer hos honom och pappan anser då att han inte längre ska betala underhåll.
    Jag håller såklart med, samtidigt som förändringen inte skett än. Barnet har försökt bo mer hos honom förut men det har inte blivit något kontinuerligt.

Barnet har en diagnos och jag får omvårdnadsbidrag för barnet, samt barnbidraget. Pappan anser att det ska räcka för barnets faktiska kostnader och att underhåll inte längre är befogat. Jag hade hållt med fullt ut om barnet bodde åtminstone ungefär halva tiden vardera men där är vi inte än.

Som sagt vill jag inget hellre än att barnet ska bo mer hos pappan, barnet är väldigt krävande att vara ensamstående förälder åt, och jag skulle behöva lite mer egentid.
    Samtidigt när jag gör en beräkning på Försäkringskassans hemsida så ska underhållet kvarstå trots bidragen för barnet, samt att barnet ska bo minst 5 dygn hos den andra föräldern för att göra avdrag på underhållet.

Det har kanske handlat om högst tre dygn sammanlagt det senaste halvåret, om ens det. Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Han vill inte längre betala underhåll?
  • Anonym (S)

Jag hade begärt underhållet via FK istället. Du kan ansöka bakåt i tid också. Sedan är det upp till pappan att försöka bestrida det, men med så få dagar kan han inte det.

• Tow2Mater

Hade barnet bott ungefär halva tiden vardera borde pappan ha halva omvårdnadsbidraget och halva BB också.

• Anonym (Bob)
    Tow2Mater skrev 2024-12-04 21:18:08 följande:

Hade barnet bott ungefär halva tiden vardera borde pappan ha halva omvårdnadsbidraget och halva BB också.

Känns det relevant att ta upp när pappan här haft barnet 3 dagar på ett halvår? Måste du verkligen basha kvinnor så fort du kommer åt?
  • Anonym (Sammy)

Javisst.
  • Anonym (A)

Han kanske inte var intresserad av det
  • Tow2Mater
    Anonym (Bob) skrev 2024-12-04 21:27:06 följande:
    Känns det relevant att ta upp när pappan här haft barnet 3 dagar på ett halvår? Måste du verkligen basha kvinnor så fort du kommer åt?
    Dumheter!

Det är relevant eftersom TS tänker i form av 'Jag hade hållt med fullt ut om barnet bodde åtminstone ungefär halva tiden vardera' . Men hon verkar missa att hon då skulle behova dela med sig av bidragen. Så hennes tänk kan justeras baserat på det.
  • Anonym (J)

Han får väl fortsätta betala underhåll tills dess att barnet bor halva tiden hos honom. Stå på dig!

• Tom Araya

Såklart att ni drar av på underhållet utefter den tid han bor hos pappan. Det kan ju inte bli noll för något man bara har sagt eller som inte når upp till nivån där det blir noll i underhåll (50/50) utefter gällande beräkningsmodeller
    Vägrar han får ni ta det via Försäkringskassan..

• Anonym (m,.öK LNÖ_)

Säger som flera andra, ta det via försäkringskassan istället. 

Du behöver energin till annat än trams från pappans sida. 

Jag tipsar också om kortis för ert barn. Det kan vara svårt att lämna ifrån sig sitt barn, men de föräldrar jag har träffat som har tagit steget har inte ångrat sig. 

Jag arbetar på en anpassad skola så det är många föräldrar per år som jag möter. Kortis hos oss tar emot även små barn, jag vet inte hur det ser ut i andra kommuner dock. Den yngsta här just nu är fem år. 

• Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2024-12-05 05:14:03 följande:

Såklart att ni drar av på underhållet utefter den tid han bor hos pappan. Det kan ju inte bli noll för något man bara har sagt eller som inte når upp till nivån där det blir noll i underhåll (50/50) utefter gällande beräkningsmodeller
    Vägrar han får ni ta det via Försäkringskassan..

Man brukar tydligen inte göra avdrag förrän barnet bor minst 6 dagar per månad hos den andra föräldern. Vet inte om detta är en riktlinje eller en regel men det är vad jag vet att andra föräldrar har fått göra.
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2024-12-05 07:04:47 följande:
    Man brukar tydligen inte göra avdrag förrän barnet bor minst 6 dagar per månad hos den andra föräldern. Vet inte om detta är en riktlinje eller en regel men det är vad jag vet att andra föräldrar har fått göra.
    Så kanske det är enligt FK. Jag tycker dock man kan räkna per dag. 7 dagar är trots allt en fjärdedel av månaden. Men det är klart, föräldrar har nog mindre fasta kostnader eller engångskostnader för ett barn som bor hos denne bara några dagar i månaden.
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2024-12-05 09:41:00 följande:
    Så kanske det är enligt FK. Jag tycker dock man kan räkna per dag. 7 dagar är trots allt en fjärdedel av månaden. Men det är klart, föräldrar har nog mindre fasta kostnader eller engångskostnader för ett barn som bor hos denne bara några dagar i månaden.
    Avdrag enstaka dagar för en pappa som främst verkar vilja slippa sitt ansvar...? Jag håller inte med. Och som jag förstår brukar man börja titta på avdrag vid 6 dagar, men då får han själv ta tag i att ta det till FK för justering.
  • Anonym (Sammy)

Jag tänker avvakta under kommande månad och kolla hur det ser ut då, han har helt enkelt slutat betala och barnet har varit hos honom i tre dygn de senaste två veckorna. Blir det inget kontinuerligt under december och han håller sig undan ansöker jag hos Försäkringskassan retroaktivt.

Vet någon hur det funkar då, är det i så fall han eller jag som gör de avdragen för dagar barnet är hos honom?

Vill helst ha så lite med saken att göra som möjligt och är inte intresserad av konflikt eller diskussion i onödan.

• Anonym (m,.öK LNÖ_)
    Tom Araya skrev 2024-12-05 09:41:00 följande:

Den som barnet bor stadigvarande hos har ofta större bostad pga detta och den kostnaden försvinner ju inte för att barnet bor ett par dagar hos pappan. 

Sen så brukar det bli ungefär 30 kr per dag som man ska dra av om man går efter FKs riktlinjer. 

• Anonym (S)
    Anonym (Sammy) skrev 2024-12-05 12:49:01 följande:

Jag tänker avvakta under kommande månad och kolla hur det ser ut då, han har helt enkelt slutat betala och barnet har varit hos honom i tre dygn de senaste två veckorna. Blir det inget kontinuerligt under december och han håller sig undan ansöker jag hos Försäkringskassan retroaktivt.

Vet någon hur det funkar då, är det i så fall han eller jag som gör de avdragen för dagar barnet är hos honom?

Vill helst ha så lite med saken att göra som möjligt och är inte intresserad av konflikt eller diskussion i onödan.

Du behöver inte göra avdrag för så få dagar och det är han som får vända sig till FK för de avdragen. Du behöver inte göra någonting.
  • Tow2Mater
    Anonym (m,.öK LNÖ_) skrev 2024-12-05 21:04:22 följande:

Den som barnet bor stadigvarande hos har ofta större bostad pga detta och den kostnaden försvinner ju inte för att barnet bor ett par dagar hos pappan. 

Sen så brukar det bli ungefär 30 kr per dag som man ska dra av om man går efter FKs riktlinjer. 

Avdraget beror på hur mycket man betalar i underhåll.

Som referens, från FK hemsida: Om den andra föräldern inte betalar något underhållsbidrag alls kan du få fullt underhållsstöd från Försäkringskassan. Beloppet för fullt underhållsstöd beror på barnets ålder. ... Till och med den månad då barnet fyller 7 år är fullt underhållsstöd 1 673 kronor i månaden. Från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år är beloppet 2 223 kronor i månaden.

Att en forälder betalar mindre än 1 673 kr  i underhåll for ett barn i TS barns ålder ser jag som ganska osannolikt (formodligen betalar man mera).

Ref FK hemsida igen:

Om barnet tillfälligt bor hos den andra föräldern har (han/hon) rätt att göra avdrag från underhållsbidraget. Det kallas umgängesavdrag. Den andra föräldern får göra umgängesavdrag om barnet bor där

i minst sex dygn under en och samma kalendermånad, eller

i minst fem dygn i följd.

Umgängesavdraget är 1/40 per dag av det underhållsbidrag du får varje månad.

Om underhållsbidraget till exempel är 1 673 kronor i månaden har den andra föräldern rätt att dra av 41 kronor för varje dygn som barnet har bott hos honom/henne (1 673 / 40 = 41). Betalar man mer, får man naturligtvis dra av mer.

• Anonym (A)
    Dexter dot com skrev 2024-12-05 05:46:24 följande:

Låt FK sköta det hela så undviker ni konflikter mellan er.

Håller med
  • Anonym (m,.öK LNÖ_)
    Tow2Mater skrev 2024-12-05 21:16:45 följande:
    Avdraget beror på hur mycket man betalar i underhåll.

Som referens, från FK hemsida: Om den andra föräldern inte betalar något underhållsbidrag alls kan du få fullt underhållsstöd från Försäkringskassan. Beloppet för fullt underhållsstöd beror på barnets ålder. ... Till och med den månad då barnet fyller 7 år är fullt underhållsstöd 1 673 kronor i månaden. Från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år är beloppet 2 223 kronor i månaden.

Att en forälder betalar mindre än 1 673 kr  i underhåll for ett barn i TS barns ålder ser jag som ganska osannolikt (formodligen betalar man mera).

Ref FK hemsida igen:

Om barnet tillfälligt bor hos den andra föräldern har (han/hon) rätt att göra avdrag från underhållsbidraget. Det kallas umgängesavdrag. Den andra föräldern får göra umgängesavdrag om barnet bor där

i minst sex dygn under en och samma kalendermånad, eller

i minst fem dygn i följd.

Umgängesavdraget är 1/40 per dag av det underhållsbidrag du får varje månad.

Om underhållsbidraget till exempel är 1 673 kronor i månaden har den andra föräldern rätt att dra av 41 kronor för varje dygn som barnet har bott hos honom/henne (1 673 / 40 = 41). Betalar man mer, får man naturligtvis dra av mer.

Precis, men med tanke på att pappan är så snål att han inte vill betala för att han har barnet tre dagar i månaden så är chansen att han betalar mer än lagstadgat underhåll. 

Jag menade omkring 40, sorry, sitter i mörkret och skriver så jag missade på siffrorna. 

Svar på tråden Han vill inte längre betala underhåll?