Han vill inte längre betala underhåll?
Har ett barn på 13 år som har bott med mig de senaste åren och endast sporadiskt hos pappan. Han har betalat underhåll direkt till mig sedan dess och det har funkat skapligt.
Nu har barnet visat att hen skulle vilja bo lite mer hos honom och pappan anser då att han inte längre ska betala underhåll.
Jag håller såklart med, samtidigt som förändringen inte skett än. Barnet har försökt bo mer hos honom förut men det har inte blivit något kontinuerligt.
Barnet har en diagnos och jag får omvårdnadsbidrag för barnet, samt barnbidraget. Pappan anser att det ska räcka för barnets faktiska kostnader och att underhåll inte längre är befogat. Jag hade hållt med fullt ut om barnet bodde åtminstone ungefär halva tiden vardera men där är vi inte än.
Som sagt vill jag inget hellre än att barnet ska bo mer hos pappan, barnet är väldigt krävande att vara ensamstående förälder åt, och jag skulle behöva lite mer egentid.
Samtidigt när jag gör en beräkning på Försäkringskassans hemsida så ska underhållet kvarstå trots bidragen för barnet, samt att barnet ska bo minst 5 dygn hos den andra föräldern för att göra avdrag på underhållet.
Det har kanske handlat om högst tre dygn sammanlagt det senaste halvåret, om ens det. Hur hade ni resonerat?