• Anonym (S)

Han vill inte längre betala underhåll?

Jag hade begärt underhållet via FK istället. Du kan ansöka bakåt i tid också. Sedan är det upp till pappan att försöka bestrida det, men med så få dagar kan han inte det.

• Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2024-12-05 05:14:03 följande:

Såklart att ni drar av på underhållet utefter den tid han bor hos pappan. Det kan ju inte bli noll för något man bara har sagt eller som inte når upp till nivån där det blir noll i underhåll (50/50) utefter gällande beräkningsmodeller
    Vägrar han får ni ta det via Försäkringskassan..

Man brukar tydligen inte göra avdrag förrän barnet bor minst 6 dagar per månad hos den andra föräldern. Vet inte om detta är en riktlinje eller en regel men det är vad jag vet att andra föräldrar har fått göra.
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2024-12-05 09:41:00 följande:
    Så kanske det är enligt FK. Jag tycker dock man kan räkna per dag. 7 dagar är trots allt en fjärdedel av månaden. Men det är klart, föräldrar har nog mindre fasta kostnader eller engångskostnader för ett barn som bor hos denne bara några dagar i månaden.
    Avdrag enstaka dagar för en pappa som främst verkar vilja slippa sitt ansvar...? Jag håller inte med. Och som jag förstår brukar man börja titta på avdrag vid 6 dagar, men då får han själv ta tag i att ta det till FK för justering.
  • Anonym (S)
    Anonym (Sammy) skrev 2024-12-05 12:49:01 följande:

Jag tänker avvakta under kommande månad och kolla hur det ser ut då, han har helt enkelt slutat betala och barnet har varit hos honom i tre dygn de senaste två veckorna. Blir det inget kontinuerligt under december och han håller sig undan ansöker jag hos Försäkringskassan retroaktivt.

Vet någon hur det funkar då, är det i så fall han eller jag som gör de avdragen för dagar barnet är hos honom?

Vill helst ha så lite med saken att göra som möjligt och är inte intresserad av konflikt eller diskussion i onödan.

Du behöver inte göra avdrag för så få dagar och det är han som får vända sig till FK för de avdragen. Du behöver inte göra någonting.
Svar på tråden Han vill inte längre betala underhåll?