• Anonym (A)

Orimligt med ansvar pga hans vägran?

Grattis till ditt val av man. 

Hur är det annars, har ni det bra med sexlivet och delar på ansvaret hemma? Han måste ju ha andra kvaliteter som uppväger för detta. Annars hade du ju aldrig skaffat familj med honom.

• Anonym (A)

Dessutom, låt honom ta om det han ska ta hand om. Vill han beställa något, så hjälp honom inte. Låt honom lösa det bäst han vill. Nu vet han att du finns där och fixar det åt honom.

• Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-04 14:54:34 följande:
    Fast det är saker som rör familjen eller barnen. Barnen kan inte avstå födelsedagspresenter eller vinterskor för att han vägrar uppge personnummer i en beställning.
    Anonym (A) skrev 2024-12-04 14:49:22 följande:

Grattis till ditt val av man. 

Hur är det annars, har ni det bra med sexlivet och delar på ansvaret hemma? Han måste ju ha andra kvaliteter som uppväger för detta. Annars hade du ju aldrig skaffat familj med honom.

Det här märktes inte så mycket innan vi fick barn. Jag visste att han var lite restriktiv med telefonnummer, men inte förrän barnen började på förskolan och han vägrade lämna sitt telefonnummer dit, fattade jag hur illa det var.

Då får han väl köpa sakerna i affär. Så länge du curlar honom så behöver han inte ändra sig. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 15:20:18 följande:
    Problemet är ju att allt inte finns i butik, eller så är varan mycket dyrare i butik och jag tänker inte bidra med mina pengar för att han har fått för sig nåt. 
    Anonym (Zirkonie) skrev 2024-12-05 13:23:25 följande:

Åh! Han kan gifta sig med frun i den andra tråden som vägrar svara i telefon! De skulle passa så bra ihop.

De hade ändå kompletterat varandra väl. Min man kan ändå svara i telefon. De gångerna någon har hans nummer vill säga?
    Bidra inte med pengar då, låt honom lösa det. Du gör ju detta möjligt för honom. Han vet det. Varför fortsätter du? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 15:22:12 följande:
    Du har säkert rätt i det sista. Men jag har svårt för att vara knepig. Jag vill lösa situationen snabbt och enkelt. Det är helt obegripligt för mig hur man kan tvinga biblioteket att skicka frankerat brev, istället för att lämna ett mobilnummer och få ett sms till exempel. 
    Gnäll då inte om du inte vill ha en förändring. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-05 21:50:34 följande:
    Jo, mer och mer tyder på det. Han kan numera heller inte släppa saker, utan ältar. Jag är naiv som inte har några problem att lämna ut mina uppgifter, menar han.
    Fiona M skrev 2024-12-05 21:47:25 följande:

Förstår han att han faktiskt har ansvar för sina barn, och att han därmed måste vara anträffbar och sköta saker digitalt kring barnets skola och vård?
    Vad händer om du kräver att han avlastar dig?

Det händer absolut ingenting. Han vägrar.

Självklart, du har ju låtit honom komma undan hela tiden. Hade du satt hårt mot hårt från början hade det kanske aldrig blivit så här. 

• Anonym (A)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-12-06 11:08:03 följande:
    Snälla människa, jag vill ha en förändring. Jag måste bara hitta ett sätt som fungerar för mig. Råden i inlägget jag citerade var bra, jag tar dem till mig och konstaterade också att vederbörande säkert hade rätt i vad som skrevs. Vad begär du? Att jag ska lösa problemet på fem minuter? Det är en lång relation med barn som inte ska hamna i kläm för mycket. Det är väl självklart att jag vill fundera på hur jag ska göra!
    Fast du har haft lång tid på dig, detta inträffade ju inte förra månaden precis.

Det har ju gått så här långt för att du hela tiden ställer upp utan att blinka. Varför sade du inte ifrån från början, varför låter du honom behandla dig och barnen så här?

Nej, ni lever inte jämlikt, tvärtom. Han utnyttjar dig och du låter honom göra det. Frågan är bara varför du inte sagt ifrån på riktigt och slutat curla honom? Vad har han för hållhake på dig, och vad hemskt skulle hända om du inte hjälper honom, att skorna kostar lite mer? 

Detta handlar ju inte bara om att han lägger över ansvar på dig, detta handlar ju om att han behandlar dig respektlöst, han utnyttjar dig. Vad säger andra om hans beteende eller är detta något ni håller för er själva, eftersom ni vet att det inte är ett sunt beteende?
Svar på tråden Orimligt med ansvar pga hans vägran?