• beli

Orimligt med ansvar pga hans vägran?

Alltså va? Han är ju sjukt oansvarig. Är det nåt slags fånig principsak eller vad handlar det om? Oavsett vilket så låter det helt bisarrt. Vad händer om du hamnar på sjukhus och blir medvetslös? Ursäkta, men vad händer om du dör? Har han alls tänkt på det? Hur ska han kunna ta hand om era barn?

Ställ nåt slags ultimatum (som du håller). Parterapi eller skilsmässa, typ. Han måste inse att han måste bli en riktig förälder.

Inte helt samma sak, men min pappa, som är född i annat land, har aldrig lärt sig nåt annat språk (inte ens engelska). Det ledde till att jag i tonåren tog avstånd från honom (jag förstod först i vuxen ålder att det varit därför). Han kunde aldrig ta ansvar för nåt, förhöra mig på läxor, ha kontakt med min skola etc. Jag fick ta honom till läkare istället, eftersom han inte förstod nåt... Min mamma sköter fortfarande alla hans ärenden och detta har aldrig ifrågasatts (det har jag fått ta i terapi eftersom det blev så tabu, ett trauma). Jag kan tänka mig att era barn med tiden ser sin pappa som ett bihang utan riktigt ansvar eftersom han vägrar. Akta er för det.

Svar på tråden Orimligt med ansvar pga hans vägran?