Inlägg från: Anonym (en_pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en_pappa)

Förskola ställer in luciafirande

Anonym (pedagog) skrev 2024-12-05 20:01:52 följande:

Ja det är tråkigt för vissa  föräldrar att dom inte får se sina barn gå Lucia tåg men
    det är faktiskt väldigt vanligt att barn inte gillar att gå Lucia tåg framför en massa föräldrar, det är ofta ganska många barn som faktiskt inte gillar det. 
    Speciellt dom yngre barnen och det är alltid barn som gråter och inte vill.
    Det är vanligare än många tror.

Däremot firar ju de allra flesta förskolor Lucia med barnen ändå, ofta att dom större barnen lussar för dom yngre eller att dom som vill oavsett ålder lussar.
    Dom som vill är då Lucior, tärnor, tomtar och stjärngossar och många barn är
    nöjda med det. Man firar i lugn och ro och är tillräckligt för många barn men visst
    finns det barn som vill lussa för föräldrarna men för många barn räcker det utmärkt att bara lussa på förskolan utan föräldrar. 
    Det är faktiskt ofta föräldrar mer än barn som vill att barnen ska gå Lucia tåg
    för föräldrar och släkt. 

Så visst kan man förstå din besvikelse men det har inte med invandare att göra eller att man inte firar "svenska" högtider för dom ska ju fira Lucia på förskolan
    bara att inte föräldrar är med men fira Lucia gör dom ju så dom följer ju traditioner.

Har fyra unga vuxna döttrar. Jag tänker mig att det är bra att de utsätts för sånt som kan vara lite jobbigt för i den processen växer de som människor. Ska vi i alla lägen ha silkesvantarna på? Det kan knappast vara ett trauma som sitter i hela livet och om det är så kan väl det barnet hanteras på annat sätt?
  • Anonym (en_pappa)

Jag tänker så här; alltid är det nån som blir kränkt eller känner sig olustig eller har torgskräck etc. Alltid nån passar in i kategorin "obekväm" så då får vi ju lov att ställa in allt. Inget kan vara direkt lämpligt för det är alltid nån som blir påverkad negativt.

Jag hade ex.vis ångest inför engelska lektionerna. Det var en plåga som sitter i än. Ska vi ställa in engelskan då? Nån som är tjock kanske ogillar gympan. Ska vi avsaffa gymnastik då? När drar vi gränsen?

• Anonym (en_pappa)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-13 18:47:17 följande:
    Skillnaden är att lektioner har man för att det finns saker man behöver lära sig. Lucia firar man för att ha det mysigt och fint tillsammans. Om en är ledsen och gråter så blir det ju inte särskilt mysigt för någon. 
    Det finns alltid gråzoner. Om en gråter och är ledsen får väl nån leda undan det barnet. Inte värre än så. Sen kommer vi till de "mitt emellan" - de andra, som nästan börjar gråta men inte gör det. De klarar av Lucia ändå och går stärkta ur det. Nästa gång är det inte så farligt längre. Är inte det en form av lärande också?
  • Anonym (en_pappa)
    Anonym (Skönt) skrev 2024-12-14 10:28:20 följande:
    Att vi kanske inte drar dit allas föräldrar på obligatoriska gymnastikuppvisningar eller läxförhör i engelska muntliga glosor?

Jag log när jag läste det där. Jag är böjd att hålla med om att det ibland är för mycket. Egentligen vet jag inte vad syftet är - att involvera föräldrarna i allt. Det finns säkert en förklaring som jag troligen har åsikter om.

Svar på tråden Förskola ställer in luciafirande