Inlägg från: Anonym (Lux) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lux)

Extrajobb till tonåring - söker tips

Det är svårt för 13-åringar att skaffa jobb eftersom det är så strikta arbetsmiljöregler och arbetstidsregler för unga under 16 år. Därför vill många inte anställa dom. Kort sammanfattat; dom får knappt göra någonting, på grund av sin ålder, så det är väldigt svårt att hitta vettiga arbetsuppgifter till dom. Sen är det väldigt hårt reglerat hur mycket dom får arbeta samtidigt som dom går i skolan. 
    Finns säkert några få arbetsgivare som anställer så unga personer och skiter i alla regler av antingen ren okunskap eller idioti. Men då skulle jag som förälder fråga mig om det är en bra arbetsgivare att skicka sina barn till. 

Jag har inget bättre tips att ge än att ditt barn bör prova arbetsplatser där man har chans till senare sommarjobb/extrajobb när det är dags för prao via skolan, och vänta lite med jobbsökandet något år. Risken är att det bara kommer bli nej på nej på nej just nu och det kan skada ett redan skört tonårs-självförtroende. Det blir lite lättare (men inte jättelätt) att hitta extrajobb när din dotter blivit lite äldre.

Ett undantag är, som många skrivit i tråden, när unga går domarutbildningar och får döma matcher via sin idrottsförening. Även om inte det heller är helt riskfritt sett till barnets ålder och mognad och där antalet unga som får utstå kränkningar och blir utsatta (ofta av vuxna, och inte andra barn) ökar. 

Svar på tråden Extrajobb till tonåring - söker tips