• Anonym (Jennie)

Extrajobb till tonåring - söker tips

Dotter, 13 år, går i sjuan, fyller 14 i vår. Hon skulle gärna vilja ha något extrajobb eller sommarjobb. Om inte nu direkt så om ett par år i alla fall. 

Tips över branscher och hur hon får in en fot? Vi föräldrar har absolut inga vettiga kontakter eller jobb där det finns möjlighet till extrajobb. 

Söka praoplats med möjlighet till senare extrajobb är en tanke? När jag var ung var posten ett sånt ställe, men knappast idag väl? Matbutik?

Hon är flitig, ambitiös, mycket plikttrogen - skulle aldrig komma sent eller slarva. Hon är social i trygg miljö, orädd att prata i telefon men ganska blyg vid första kontakt med nya människor. 

Vi söker inte jobb åt henne men vill ge henne lite tips.

• Svar på tråden Extrajobb till tonåring - söker tips
  • Anonym (Släkt och Yepstr)

Dela ut reklam är ett vanligt "riktigt" första jobb. 

När dottern fyllt 15 kan hon gå med i t.ex. Yepstr som är ett företag där 15-24-åringar kan erbjuda jobb och privatpersoner söka någon för uppdrag. Det kan vara barnvakt, städning, trädgårdsskötsel, läxhjälp etc. Det är en trygghet jämfört med att bara sätta upp en lapp i affären eller erbjuda tjänster i en fb-grupp. Dessutom går allt rätt till med kontrakt, skatt, försäkringar etc.

Det ni kan göra nu är att sprida ordet i släkt och bekantskapskrets att dottern gärna åtar sig små uppdrag mot betalning. Att hjälpa t.ex. morfar med något någon gång ibland är naturlig hjälpsamhet och mot någon man bryr sig om. Men kanske morfar gärna skulle slippa lite större eller oftare förekommande grejer som han ändå skulle kunna göra själv och då gärna betalar en slant. Klippa gräset regelbundet, rensa rabatter, storstädning som piska mattor, tvätta alla fönstren etc.

Jag funderar själv på att anlita en ungdom för sådant.

• Anonym (Svårt)

Jag tror inte att någon vill anställa en 13-åring. Och att börja prata med olika arbetsgivare nu gör att få ett arbete om några år känns ganska meningslöst. 

Kommunen har väl sommarjobb, men vet inte om de vänder dig till hennes ålder. 

Annars finns väl att sälja jultidningar eller majblommor. Vara barnvakt. Klippa grannarnas gräsmattor, gå ut med hundar. 

• Anonym (You)

Dela reklam är väl det som är närmast tillhands. Senare McDonalds. Inte det roligaste jobbet kanske men det gav i alla fall en god introduktion till arbetslivet, ta ansvar, samarbeta, kassavana mm. 

• Anonym (Inte lätt)

Yepstr körde vår dotter via, barnvaktade åt en familj. Det gav en liten slant. 
    Upplever det som svårt för ungdomar att få extrajobb. I alla fall bland mina bekantas barn här i stan.
    En av dem fick jobba extra i affären där han hade sin praktik så ja, det är ett sätt att få in foten.

• Anonym (Mjölkpiga)

Nu vet jag inte hur ni bor, men lantbruk brukar vara lätt att komma in på som ung och oerfaren. Finns en del annonser via Gröna Jobb. 

• Anonym (Mamma med tonåringar)

Min dotter jobbar extra:sommarjobbar i sportaffär.
    Lillebror sommarjobbar som ungdomsledare i den idrottsliga föreningen vi är med i fick betalt från den sommaren han var 15.
    Mitt bästa tips är att söka extrajobb där intresset och kunskap finns.

• Anonym (Jennie)
    Anonym (Svårt) skrev 2024-12-04 12:31:43 följande:

Jag tror inte att någon vill anställa en 13-åring. Och att börja prata med olika arbetsgivare nu gör att få ett arbete om några år känns ganska meningslöst. 

Kommunen har väl sommarjobb, men vet inte om de vänder dig till hennes ålder. 

Annars finns väl att sälja jultidningar eller majblommor. Vara barnvakt. Klippa grannarnas gräsmattor, gå ut med hundar. 

Kommunen har inga sommarjobb längre, det blev för dyrt... Hon räknar inte med att få ett jobb nu men lite tips om tankar framåt. Hon har kompisar som hade sommarjobb redan i somras men då via familjekontakter. Och de 18-åringar som sommarjobbat varje år sedan de var 13 är kanske mer attraktiva på arbetsmarknaden än en 18-åring som aldrig haft ett extrajobb, även om de första jobben kom via familjemedlemmar?
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Mjölkpiga) skrev 2024-12-04 12:51:27 följande:

Nu vet jag inte hur ni bor, men lantbruk brukar vara lätt att komma in på som ung och oerfaren. Finns en del annonser via Gröna Jobb. 

Tack för tips! Känner ingen som jobbat inom lantbruk, men hon är morgonpigg, noggrann, djurtokig och fysiskt stark (för sin ålder) så det kan absolut vara något att hålla span på.
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Mamma med tonåringar) skrev 2024-12-04 14:08:50 följande:

Min dotter jobbar extra:sommarjobbar i sportaffär.
    Lillebror sommarjobbar som ungdomsledare i den idrottsliga föreningen vi är med i fick betalt från den sommaren han var 15.
    Mitt bästa tips är att söka extrajobb där intresset och kunskap finns.

Hur fick hon sportaffärsjobbet? 

Min dotter är aktiv i sin idrottsklubb även som ledare men hon kommer aldrig få betalt där. Bra merit är det ändå förstås.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jennie) skrev 2024-12-04 16:37:56 följande:
    Hur fick hon sportaffärsjobbet? 

Min dotter är aktiv i sin idrottsklubb även som ledare men hon kommer aldrig få betalt där. Bra merit är det ändå förstås.
    Hur är det med domare? Hos oss brukar de utbilda ungdomar att bli domare för mindre barn och de får då betalt för varje match de dömer.
  • Anonym (Lux)

Det är svårt för 13-åringar att skaffa jobb eftersom det är så strikta arbetsmiljöregler och arbetstidsregler för unga under 16 år. Därför vill många inte anställa dom. Kort sammanfattat; dom får knappt göra någonting, på grund av sin ålder, så det är väldigt svårt att hitta vettiga arbetsuppgifter till dom. Sen är det väldigt hårt reglerat hur mycket dom får arbeta samtidigt som dom går i skolan. 
    Finns säkert några få arbetsgivare som anställer så unga personer och skiter i alla regler av antingen ren okunskap eller idioti. Men då skulle jag som förälder fråga mig om det är en bra arbetsgivare att skicka sina barn till. 

Jag har inget bättre tips att ge än att ditt barn bör prova arbetsplatser där man har chans till senare sommarjobb/extrajobb när det är dags för prao via skolan, och vänta lite med jobbsökandet något år. Risken är att det bara kommer bli nej på nej på nej just nu och det kan skada ett redan skört tonårs-självförtroende. Det blir lite lättare (men inte jättelätt) att hitta extrajobb när din dotter blivit lite äldre.

Ett undantag är, som många skrivit i tråden, när unga går domarutbildningar och får döma matcher via sin idrottsförening. Även om inte det heller är helt riskfritt sett till barnets ålder och mognad och där antalet unga som får utstå kränkningar och blir utsatta (ofta av vuxna, och inte andra barn) ökar. 

• asdfgh

Har inga bra tips men däremot ett barn som jag är rätt säker på kommer vara intresserad av att jobba extra/sommarjobba om ett par år.

Är det någon som har koll på från vilken ålder de kan gå domarutbildningar?

Svar på tråden Extrajobb till tonåring - söker tips