• Anonym (K)

Otrogen

Ni hade bra sexliv och relationen var bra i övrigt? Då hade jag haft svårt att lita på att han inte gör det igen. Han valde att vara otrogen trots att han hade så mycket att förlora. Men nu har du även visat att han inte förlorade någonting på att vara otrogen, i och med att du stannade. Vad är det som hindrar honom då?

Det är en sak om relationen var dålig när otroheten skedde. Då kan man ju åtminstone känna sig trygg med att sålänge relationen är bra så kommer han inte vända sig till någon annan igen. Du kan behandla honom som en kung och risken kommer fortfarande att finnas där, för att han kan bli uttråkad igen.

• Anonym (K)
    Anonym (Sårad) skrev 2024-12-06 20:55:24 följande:
    Det stämmer bra, det har inte varit något fel på vår relation eller vårat sexliv. Så det är ju just det som känns jobbigt, att jag inte kan lita på min magkänsla (känns det bra så är det bra). Men en man som är otrogen på grund av att relationen har en dipp vill man väl heller inte leva med? Då har man en dålig relation OCH ens partner har varit otrogen. Här är det ju en BRA relation jag behöver ta ställning till att lämna. Det ÄR inte lätt! Han säger att han har lärt sig att det inte är värt det för den smärta han gett mig och för hur det skadar vår relation, som sakterliga blir bättre igen. Och jag har sagt att jag lämnar honom om det sker igen, vilket jag är fast beslutsam på att göra. MEN hur kan jag luta mig tillbaka i vår relation? 
    Hur kom det fram? Det var inte värt det pga din reaktion säger han. Så om han bestämmer sig för att vara otrogen igen, men denna gång se till att du inte får reda på något kanske det är värt det.

Nej, en person som är otrogen för spänningens skull hade jag aldrig litat på igen. Att vara i en bra relation men ändå ta beslutet att ha sex med en annan är för mig en betydligt större gräns att överskrida än om man hade varit i en dålig relation och tagit samma beslut.
  • Anonym (K)
    Anonym (Sårad) skrev 2024-12-06 21:26:50 följande:
    Där håller jag faktiskt inte med dig. Jag tycker att man har lika stort ansvar att vara trogen oavsett om man har problem i relationen eller inte. Så att det skulle vara värre kan jag inte se. Däremot tror jag många av de som är i en dålig relation kanske skyller på relationen när det egentligen handlar om behov av spänning där med. 
    Jag ursäktar inte hans handling, men jag ser inte att det skulle vara sämre att vara otrogen i en bra relation än i en dålig. Ansvaret är enligt mig detsamma! 
    Ja asså oavsett orsak så är ju otrohet inte okej. Men har otroheten föranletts av problem i relationen så har man ju iallafall konkreta mål att jobba emot för att det inte ska hända igen. Kände ena partnern sig inte nog bekräftad och sedd, var sexlivet dåligt, hade gnistan dött ut. Det är problem som kommer med lösningar. Man kan då lösa det underliggande problemet till otroheten för att det inte ska hända igen.

Ni som redan hade en bra relation, vad kan ni tillsammans göra för att han inte ska bli uttråkad och söka spänningen igen?
Svar på tråden Otrogen