• Anonym (Clara)

Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?

Min partner är 20 år äldre än mig och har vänner i sin ålder alltså runt 50-60 år. Problemet är att många av hans vänner har blivit riktiga gubbar. 

Vi har gemensamma barn tillsammans och jag är tydlig med mina barn att man behöver samtycke till beröring. Detta innebär att jag frågar mina barn om de vill ha en kram. Vi blöjbyte berättar jag varför vi torkar och jag gör som jag gör trots att inte barnet alltid jublar åt att få blöjan bytt. 

Min mans vänner fnyser åt mitt snack om samtycke. En av hans vänner uttryckte att följer man med någon hem så finns det samtycke annars skulle man inte följa med. Jag har lust att klippa av tungan på gubbstrutten. Hans vänner ser mig som PK, jag ser det mer som att jag följer med i samtiden medan dessa herrar ligger och trycker bakom en sten och längtar tillbaka till en tid då kvinnorna stod vid spisen, va hemmafruar och knapra lugnande tabletter för att orka hantera tristessen. 

Jag tycker att vi ska börja umgås med andra par som är runt 30-40 istället. Skulle vara så bra för min man att umgås med unga och friska personer. Inte hans stofil vänner som typ blir imponerade av att man lyckas att publicera ett inlägg på sociala medier eller som tycker att jämställdheten gått för långt. Där man mest sitter och längtar till pension som kanske är om 10-15 år. Min man är en person som är ung till sättet och har driv. Han delar egentligen mina värderingar men han blir häcklad av dessa vita medelålders män som bara vill typ dricka Irish Coffee och runka till en fet rulle? Männens egna uttryck?.. Framför allt avskyr jag att hans vänner kritiserar min man för att han är barnvakt åt våra barn. Att kalla barnets pappa för barnvakt blir ju helt absurt. Han är förälder och ja det innebär också att man tar ansvar för sina barn. Det är inte synd om min man som får läsa sagor för de på kvällen eller hämta på förskolan. 

Så hur lägger jag fram detta till min man?

• Svar på tråden Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?
  • Anonym (Clara)
    Goneril skrev 2024-12-04 18:46:56 följande:

Svårt att få ihop bilden av makens vänner, de är alla alkisar men innehar trots det höga positioner? Sluddrar en vanlig onsdag? I den värld jag levde, Bank och Finans, förekom inte sådant; alla, åtminstone de allra flesta, var ordentliga. De ville gärna klättra på sina karriärstegar och då krävs skötsamhet. Inte gick de på bordell heller. Hur vet du det, TS, att de köper sex? 

Du kan titta på statistik om personer som är verkställande direktörer och chefer. Dessa har en högre alkoholkonsumtion i jämförelse med andra yrken. Sedan hur jag vet saker är väl inte relevant? 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-12-04 18:53:56 följande:
    Det är väl ett mycket större problem än att åldern är fel??
    När man gjorde samma saker som 20 åring kunde det ju framstå som charmigt och nu är det bara patetiska? 
  • Anonym (L)
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 18:59:06 följande:
    När man gjorde samma saker som 20 åring kunde det ju framstå som charmigt och nu är det bara patetiska? 
    Tycker du att han ska gå på fyllefester med studenter istället eller vad menar du?
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 18:59:06 följande:
    Det har väl aldrig varit charmigt att vara alkis och köra rattfull? Vad menar du?
  • Anonym (JB)

Men vad är han för jävla fjant som hänger med de där idioterna??

Porta dem, han får träffa dem nån annanstans.

• Anonym (Clara)
    Anonym (L) skrev 2024-12-04 19:15:25 följande:
    Tycker du att han ska gå på fyllefester med studenter istället eller vad menar du?
    Dom flesta växer upp? 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-12-04 19:20:35 följande:
    Det har väl aldrig varit charmigt att vara alkis och köra rattfull? Vad menar du?
    Haha nej det klart men någon som är 20 och fester mycket brukar ju lägga ner efter ett tag och göra andra saker med åren. Då kanske dom inte ens utvecklat det till en beroende. Men vissa fastnar liksom och med åren blir det värre och värre. Som med rattfylla. Det är en del av att det eskalerat. 
  • Anonym (man)

Svårt att få ihop bilden av makens vänner, de är alla alkisar men innehar trots det höga positioner? Sluddrar en vanlig onsdag? I den värld jag levde, Bank och Finans, förekom inte sådant; alla, åtminstone de allra flesta, var ordentliga. De ville gärna klättra på sina karriärstegar och då krävs skötsamhet. Inte gick de på bordell heller. Hur vet du det, TS, att de köper sex? 

Håller med, jobbar också i sådan miljö och ingen hög chef skulle bli kvar om de var alkoholister. 
    TS lägger till mera besvärande uppgifter i varje inlägg som hon gör om sin makens vänner, konstigt att detta inte redan fanns i trådstarten. 
    Snart är de väl pedofiler också som åker till Asien regelbundet och har sex med småflickor. 

• Anonym (orion)

20 år äldre man?
    nykter alkoholist sedan 4 år tillbaka?
    umgängeskrets av festglada mossiga alkisar med fina hus och titlar?

Ursäkta TS men det kan väl inte komma som en överraskning att du hamnat i denna situation eftersom alla dessa realiteter hela tiden har väl varit rätt så uppenbara sedan dag 1? Naturligtvis har du genom dina val hamnat mycket långt från övriga PK-certifierade småbarnsföräldrar på erat dagis, både omkring värderingar och livstil.

Verkar hopplöst att göra något för att rätta upp situationen så här i efterhand. 

• Familjesus
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 18:11:35 följande:
    Ja det är väl från 2020 talet iaf. Men oavsett är dom chefer och liknande som dricker väldigt mycket. En del har blivit lämnade av sina fruar och dom sluddrar klockan 16:00 en vanlig onsdag. Sedan finns det en variation på dessa herrar. Men att det är män som typ gillar makt, alkohol och åker runt i Europa och går på bordell det är inga jag vill ha i våra liv eller bland barnen iaf. Jag tycker inte att det är för att jag är för PK. Vi har liksom totalt skilda världsbilder. 
    Men allvarligt, vad ser du hos din man som tycker att det här är ett helt rimligt umgänge och att det är självklart att era barn ska finnas i de miljöerna??

Känns som ett tecken på att ni har väldigt olika värderingar och det brukar vara svårt i längden att leva tillsammans då.
  • Anonym (L)
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 19:47:29 följande:
    Dom flesta växer upp? 
    Men varför tycker du då att din man ska ha yngre vänner? Det borde räcka med att ha vänner som är som folk är mest, istället för vänner som super skallen av sig så fort de får tillfälle. Din mans vänner betedde sig förmodligen lika illa när de var trettio.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (L) skrev 2024-12-05 04:11:39 följande:
    Men varför tycker du då att din man ska ha yngre vänner? Det borde räcka med att ha vänner som är som folk är mest, istället för vänner som super skallen av sig så fort de får tillfälle. Din mans vänner betedde sig förmodligen lika illa när de var trettio.
    Titta på framgångsrika 30 åringar idag. Det passar oss bättre familjemässigt. Att umgås med andra familjer som har barn i samma ålder. 
  • Anonym (kjhgorhgi)
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 08:46:46 följande:
    Det handlar inte om att dom aldrig ska få ses utan när man åker på semestrar och firar högtider som nyår. Vi har små barn och dom andra förstår inte detta eller tar noll hänsyn till detta. Bättre att umgås med andra småbarnsföräldrar. Hans vänner super ner sig totalt och sover på bordet? Jag får gå hem med barnen och min man förstår inte problemet. 

Jag har hittills bara läst till detta inlägg så jag kanske skriver något du redan läst eller så. 

Du kan inte kräva att han bryter helt, som du ju inte verkar vilja, men du kan kräva att inte släppa in dessa personer i ert hem under de högtider ni ska fira tillsammans med era barn. Alternativt att alkohol inte finns med som alternativ vid firandet. Förutom möjligen champagne vid tolvslaget. Då riskerar ingen att bli så full och odräglig att de somnar vid bordet. 
    Eftersom jag själv inte gillar champagne har vi varm choklad med vispgrädde, polkagrisstång och mashmallows i som vi skålar in året med. Eller pommac. 

Antingen firar ni inte nyår med barnen utan har barnvakt då eller så firar ni inte med de här personerna. Om din man väljer att fira med dem istället för med dig och ev barnen så är problemet din man, inte hans vänner. 

Om ni nu umgås med dem och de kläcker ur sig sådana urbota korkade kommentarer kan du brista ut i skratt och säga: Gud så GUBBIGA ni låter när ni säger så där! 

• Anonym (kjhgorhgi)
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 11:49:55 följande:
    Jo men det blir tråkigt för alla inblandade parter att vi ska sitta isolerade på exempelvis midsommar eller nyår och inte vara med andra familjer med barn. 

Då talar du helt enkelt om för din man att han har två val: Fira ensam med sina vänner eller fira tillsammans med dig och andra som också har småbarn,  

För DU måste ta ditt ansvar som förälder och sluta jamsa med din man när han vill umgås med folk på ett sätt som inte är bra för era barn. 

Väljer han att fira med sina vänner så låt honom göra det, fira du på ett sätt som är bra för barnen. Om han inte inser efter  en - två tillfällen så börja lägga undan pengar, kontanter om ni är gifta utan äktenskapsförord, ställ dig i alla bostadsköer om du inte redan gör det osv och planera för ett liv utan din man. 

Du kommer bara att ångra dig om du stannar av bekvämlighetsskäl och dina barn kommer inte att må bra heller av att bo i en familj där bitterheten antagligen blir större för varje högtid pappan väljer bort er. 

• Lönnsirap
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-05 06:07:16 följande:
    Titta på framgångsrika 30 åringar idag. Det passar oss bättre familjemässigt. Att umgås med andra familjer som har barn i samma ålder. 
    Du är fri att umgås med framgångsrika 30-åringar om du vill, men du lär ju knappast lära känna dem om du gnäller på din man och fortsatt tänker att det är han som borde ta tag i saken. 

Visst hade livet varit bättre, om det hade varit mer likt din dröm, men, du har ju skaffat relationen med denna man och fått barn. Hur kan du göra det bättre? 
  • Xenia

Du skriver om din man "Han delar egentligen mina värderingar".

Men gör han verkligen det? I så fall skulle han inte uppskatta dessa äldre män med alkoholproblem och mossiga värderingar så mycket. Jag misstänker att han bara ger efter för dig för husfridens skull, men innerst inne delar han sin vänners värderingar. 

Vore han för jämställdhet så skulle han inte propsa på att du måste fira alla högtider med hans vänner och vägra medverka till att du får vänner i din ålder med barn i era barns ålder. Du borde påpeka att du förlorat alla dina vänner för att du flyttat för HANS skull. Det minsta han kan göra är att hjälpa dig att få nya vänner att umgås med. Men det verkar som han ser det som att kvinnan i förhållandet ska anpassa sig efter mannen, aldrig tvärtom.

Lyssnar han inte på dig så tycker jag du ska resa till dina föräldrar vid större helger som jul, nyår och midsommar. Han får följa med eller välja sina kompisar. Gör han det senare, så vet du att du och familjen inte kommer i första hand för honom.

• Anonym (L)
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-05 06:07:16 följande:
    Du inser väl att framgångsrika femtioåringar generellt inte är som din man och hans supargäng? De har hittat varandra för att kaka söker maka. 

Visst finns det fördelar med att ha jämngamla barn, men ni skulle kunna leva ett liv utan blöta fester även med nya vänner på 50+. 
  • Anonym (Inte ovanligt)

Så du tror att det är ovanligt med alkoholriskbruk och sexköp bland högt uppsatta? 
    Tillåt mig att gapskratta!
  • Anonym (Inte ovanligt)
    Anonym (man) skrev 2024-12-04 20:00:24 följande:

Håller med, jobbar också i sådan miljö och ingen hög chef skulle bli kvar om de var alkoholister. 
    TS lägger till mera besvärande uppgifter i varje inlägg som hon gör om sin makens vänner, konstigt att detta inte redan fanns i trådstarten. 
    Snart är de väl pedofiler också som åker till Asien regelbundet och har sex med småflickor. 

Finns många med riskbruk.

Att man köper sex är inte direkt någonting man berättar för kollegor.
  • Anonym (Löjromstoast)
    Familjesus skrev 2024-12-04 20:33:26 följande:
    vad ser du hos din man
    Elefanten i rummet har dollartecken i ögonen i detta fall...
    :D 
Svar på tråden Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?