• Anonym (Clara)

Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?

Min partner är 20 år äldre än mig och har vänner i sin ålder alltså runt 50-60 år. Problemet är att många av hans vänner har blivit riktiga gubbar. 

Vi har gemensamma barn tillsammans och jag är tydlig med mina barn att man behöver samtycke till beröring. Detta innebär att jag frågar mina barn om de vill ha en kram. Vi blöjbyte berättar jag varför vi torkar och jag gör som jag gör trots att inte barnet alltid jublar åt att få blöjan bytt. 

Min mans vänner fnyser åt mitt snack om samtycke. En av hans vänner uttryckte att följer man med någon hem så finns det samtycke annars skulle man inte följa med. Jag har lust att klippa av tungan på gubbstrutten. Hans vänner ser mig som PK, jag ser det mer som att jag följer med i samtiden medan dessa herrar ligger och trycker bakom en sten och längtar tillbaka till en tid då kvinnorna stod vid spisen, va hemmafruar och knapra lugnande tabletter för att orka hantera tristessen. 

Jag tycker att vi ska börja umgås med andra par som är runt 30-40 istället. Skulle vara så bra för min man att umgås med unga och friska personer. Inte hans stofil vänner som typ blir imponerade av att man lyckas att publicera ett inlägg på sociala medier eller som tycker att jämställdheten gått för långt. Där man mest sitter och längtar till pension som kanske är om 10-15 år. Min man är en person som är ung till sättet och har driv. Han delar egentligen mina värderingar men han blir häcklad av dessa vita medelålders män som bara vill typ dricka Irish Coffee och runka till en fet rulle? Männens egna uttryck?.. Framför allt avskyr jag att hans vänner kritiserar min man för att han är barnvakt åt våra barn. Att kalla barnets pappa för barnvakt blir ju helt absurt. Han är förälder och ja det innebär också att man tar ansvar för sina barn. Det är inte synd om min man som får läsa sagor för de på kvällen eller hämta på förskolan. 

Så hur lägger jag fram detta till min man?

• Svar på tråden Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?
  • Lönnsirap

Nu när det kommer fram mer tycker jag att TS ska sluta att skylla på makens vänner att han tycker det är okej situation för barnen och henne med firanden som inte blir kul för familjen.

Din iver att lösa situationen gör att du missar att alla relationer bygger på kompromisser och rimliga avvägningar och som vuxna behöver göra. Din partner är inget barn, utan han får själv bestämma om han vill prioritera suparfester som du inte vill på, eller om han vill hänga med på något du föreslår.

• Anonym
    Jemp skrev 2024-12-04 12:51:34 följande:
    Och det visar ju mer på hans mossiga inställning till föräldraskap.

Givetvis ska du inte ha dina barn på fyllefester med alkoholister. Självklart kan du skaffa ditt eget umgänge. Att förbjuda hans kommer inte hjälpa.
    Vilka är alkoholisterna du nämner?
    Vad har jag missat?
  • Anonym (Clara)
    Anonym skrev 2024-12-04 17:13:58 följande:
    Vilka är alkoholisterna du nämner?
    Vad har jag missat?
    Hans vänner. Majoriteten har grova rattfylledomar bland annat. 
  • Anonym
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 17:42:55 följande:
    Hans vänner. Majoriteten har grova rattfylledomar bland annat. 
    Oj då... gamla domar eller nyare?
  • Anonym (Nk)
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 11:59:55 följande:
    Han har inte tid med det säger han, för då kan han ju inte träffa dom andra. 

Min man verkar rent ut sagt extremt egotrippad. Du bor i en stad för hans skull som jag förstår det, känner inte så många och han kan inte tänka sig att ens åka pulka/ en middag/ fika med en annan familj från förskolan? 

Det är helt sjukt dålig stil av honom.

Ta komando över ert sociala liv, prata in med honom utan agera istället. ?Funkar det att jag bjuder över x föräldrar den eller den dagen?? (Han kan inte gärna umgås med alkolistvännerna två gånger på en helg) 

Midsommar - Se till att planera nått med dina vänner och meddela att den och den ska fira där och vi är bjudna och anta att ni ska dit. Ska han umgås med sina vänner så talar du bara om att det har ni gjort de senaste x åren och nu är det dags att ni firar med dina vänner. Slut på den diskussionen.

Det är inte alltid man älskar varandras vänner även Om de inte är alkolister. Man får ibland svälja sin egna vilja och hänga med vilket din man borde fatta. 

• Anonym (Clara)
    Anonym skrev 2024-12-04 17:58:08 följande:
    Oj då... gamla domar eller nyare?
    Ja det är väl från 2020 talet iaf. Men oavsett är dom chefer och liknande som dricker väldigt mycket. En del har blivit lämnade av sina fruar och dom sluddrar klockan 16:00 en vanlig onsdag. Sedan finns det en variation på dessa herrar. Men att det är män som typ gillar makt, alkohol och åker runt i Europa och går på bordell det är inga jag vill ha i våra liv eller bland barnen iaf. Jag tycker inte att det är för att jag är för PK. Vi har liksom totalt skilda världsbilder. 
  • Anonym
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 18:11:35 följande:
    Ja det är väl från 2020 talet iaf. Men oavsett är dom chefer och liknande som dricker väldigt mycket. En del har blivit lämnade av sina fruar och dom sluddrar klockan 16:00 en vanlig onsdag. Sedan finns det en variation på dessa herrar. Men att det är män som typ gillar makt, alkohol och åker runt i Europa och går på bordell det är inga jag vill ha i våra liv eller bland barnen iaf. Jag tycker inte att det är för att jag är för PK. Vi har liksom totalt skilda världsbilder. 
    Nej, känns ju inte optimalt. Det får man ju säga.

Men, du kan inte kräva att din man ska bryta med sina vänner för att skaffa nya vänner som han är gammal nog att vara pappa till.

Förstår att det är knepigt, var det så innan barnen också?
  • Anonym
    Anonym (Nk) skrev 2024-12-04 18:03:36 följande:

Min man verkar rent ut sagt extremt egotrippad. Du bor i en stad för hans skull som jag förstår det, känner inte så många och han kan inte tänka sig att ens åka pulka/ en middag/ fika med en annan familj från förskolan? 

Det är helt sjukt dålig stil av honom.

Ta komando över ert sociala liv, prata in med honom utan agera istället. ?Funkar det att jag bjuder över x föräldrar den eller den dagen?? (Han kan inte gärna umgås med alkolistvännerna två gånger på en helg) 

Midsommar - Se till att planera nått med dina vänner och meddela att den och den ska fira där och vi är bjudna och anta att ni ska dit. Ska han umgås med sina vänner så talar du bara om att det har ni gjort de senaste x åren och nu är det dags att ni firar med dina vänner. Slut på den diskussionen.

Det är inte alltid man älskar varandras vänner även Om de inte är alkolister. Man får ibland svälja sin egna vilja och hänga med vilket din man borde fatta. 

Det borde du förstå att det inte är genomörbart.

Ingen bestämmer över den andra, vare sig ts eller hennes man.

Det går att umgås utan partnern också...
  • Goneril

Svårt att få ihop bilden av makens vänner, de är alla alkisar men innehar trots det höga positioner? Sluddrar en vanlig onsdag? I den värld jag levde, Bank och Finans, förekom inte sådant; alla, åtminstone de allra flesta, var ordentliga. De ville gärna klättra på sina karriärstegar och då krävs skötsamhet. Inte gick de på bordell heller. Hur vet du det, TS, att de köper sex? 

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Clara) skrev 2024-12-04 18:11:35 följande:
    Det är väl ett mycket större problem än att åldern är fel??
Svar på tråden Kan jag kräva att han byter till yngre kompisar?