Flytta hemifrån vid 19-årsåldern?
Hej TS, roliga saker att fundera på!
Jag valde att bo kvar hemma hos mina föräldrar i Stockholm under mitt sabbatsår. Sen flyttade jag två år in i plugget. Fördelen med att bo hemma var att jag inte behövde lägga pengar på hyra och mat utan kunde koncentrera mig på högskoleprovet samt att jobba och få in en del pengar. Dessa kunde jag spara till att ha när det blev knapert under pluggtiden eller om jag ville följa med på någon resa eller dylikt. Jag kunde också göra en längre backpacker-resa med en vän under den här tiden.
Det mest värda med mitt sabbatsår var att jag tog vara på friheten det ändå av att att kunna ge sig ut på ett långt äventyr, säsongsjobb och göra sånt man inte riktigt kan göra sen när man är fast i ekorrhjulet. Många säsongsjobbar i alperna, fjällen, skärgården, Australien eller vad som helst.
Sen beror det såklart på vad du helst vill göra, men hade jag inte haft nått mål med mitt sabbatsår hade jag nog tyckt det varit mer värt att börja plugga på en gång. Du har bra summa sparad.
De jag känner som flyttade hemifrån direkt efter studenten och då inte till en studieort utan en lägenhet i samma stad. De hade inte så mycket pengar över till annat, det blev stora skillnader där faktiskt. När de sen skulle plugga kunde de inte ta del av studentlivet nämnvärt då de var vana vid en högre inkomst och fortsatte vilja jobba in den.