Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

Flytta hemifrån vid 19-årsåldern?

Hej TS, roliga saker att fundera på! 

Jag valde att bo kvar hemma hos mina föräldrar i Stockholm under mitt sabbatsår. Sen flyttade jag två år in i plugget. Fördelen med att bo hemma var att jag inte behövde lägga pengar på hyra och mat utan kunde koncentrera mig på högskoleprovet samt att jobba och få in en del pengar. Dessa kunde jag spara till att ha när det blev knapert under pluggtiden eller om jag ville följa med på någon resa eller dylikt. Jag kunde också göra en längre backpacker-resa med en vän under den här tiden. 

Det mest värda med mitt sabbatsår var att jag tog vara på friheten det ändå av att att kunna ge sig ut på ett långt äventyr, säsongsjobb och göra sånt man inte riktigt kan göra sen när man är fast i ekorrhjulet. Många säsongsjobbar i alperna, fjällen, skärgården, Australien eller vad som helst. 

Sen beror det såklart på vad du helst vill göra, men hade jag inte haft nått mål med mitt sabbatsår hade jag nog tyckt det varit mer värt att börja plugga på en gång. Du har bra summa sparad. 

De jag känner som flyttade hemifrån direkt efter studenten och då inte till en studieort utan en lägenhet i samma stad. De hade inte så mycket pengar över till annat, det blev stora skillnader där faktiskt. När de sen skulle plugga kunde de inte ta del av studentlivet nämnvärt då de var vana vid en högre inkomst och fortsatte vilja jobba in den. 

• Anonym (Hej)
    sthlmmm skrev 2024-12-04 16:59:05 följande:

Tack för svaret. Ja, jag bor gratis hos mina föräldrar. Dom har inga planer på att ?kicka? ut mig eller kräva betalning från mig. Är fråmst orolig att jag ska flytta ut nu och sedan börja plugga och få problem med ekonomin och behöva livnära mig på besparingar & ev. CSN-lån. Vill helst inte ta CSN lånet alls, iallafall inte bara för att ?klara? mig. 

Funderar på att ta CSN lån när jag börjar plugga och månadsvis investera i en index fond eller liknande, någon säker med okej avkastning, men vet inte om det är lika aktuellt nu när räntorna på CSN lånen går uppåt..

Om du tar CSN och sparar så kommer du ha en bra klumpsumma sen att använda som kontantinsats efter examen. Det låter som du bor i Stockholm eller dylikt så då kostar ju lägenheterna en hel del och att komma in på bostadsmarknaden tidigt kan vara mycket värt.

Du skrev någon annanstans att du har fast jobb med endast provisionsbaserad inkomst. Det är inte riktigt något bankerna hurrar för så att du får lån är inte säkert. 

Bo kvar hemma, låt dina föräldrar köpa en lägenhet du får hyra till ett trevligt pris om du vill. Du behöver inte se det som att du måste bo hemma i alla studieår bara för att du gör det i början. Det finns även studentlägenheter som har billig hyra som du kommer kunna få efter ett par år i kö. 

Svar på tråden Flytta hemifrån vid 19-årsåldern?