• sthlmmm

Flytta hemifrån vid 19-årsåldern?

Jag är 19 år gammal och har bestämt mig för att ta 1 sabbatsår mellan gymnasiet och framtida studier. Jag har en fast anställning med en lön baserat på provision (utan garanti/grundlön). Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar i Stockholm och har därmed inga riktiga utgifter. Jag planerar att börja plugga igen (på högskola) i Stockholm om ca 12 månader. 

Vad skulle ni rekommendera mig? Borde jag flytta hemifrån om jag får möjlighet att få en 1:a eller liknande här i Stockholm eller bör jag vänta tills jag börjat (ev. slutat) mina studier på högskola? Jag har pengarna till att flytta nu och det känns såklart lockande att bo ensam osv, men är det verkligen "det rätta" att göra i en ålder/situation som detta? 

Kan tillägga att jag har ca 200.000kr sparat, så kommer inte ha kunna betala hyra osv.

• Svar på tråden Flytta hemifrån vid 19-årsåldern?
  • sthlmmm
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-12-03 21:57:30 följande:

I din profil står att du är 23.

Ändrade precis, måste tryckt fel när jag skapade kontot. Vet inte hur det är relevant till mitt problem dock. Men tack för uppmärksammandet.
  • Anonym (Faromor)

Fråga dina föräldrar vad de tycker.

• Aliona

Om du har det bra hos dina föräldrar så har du mycket att vinna på att bo kvar hemma tills du börjar plugga. Du behöver inte stressa med att få ihop pengar, lan spara lite till inför studierna, kanske passa på att resa, köpa saker som du behöver inför framtiden och så, Förstår att det är lockande med eget, i min generation flyttade vi hemifrån direkt efter studenten, men du har hela livet på dig att betala räkningar och sköta hushållssysslor. 

• Anonym (Ulla)

Du skriver att du inte kommer att kunna betala hyra? Då käns det ju inte som att det är aktuellt att flytta hemmifrån. Annars om du får ett förstahandskontrakt i Stockholm så ska du ju ta det. men kan du inte betala hyran då är det ju inte ens en fråga. 

• sthlmmm
    Anonym (Ulla) skrev 2024-12-03 23:30:34 följande:

Du skriver att du inte kommer att kunna betala hyra? Då käns det ju inte som att det är aktuellt att flytta hemmifrån. Annars om du får ett förstahandskontrakt i Stockholm så ska du ju ta det. men kan du inte betala hyran då är det ju inte ens en fråga. 

Hittar inte vart jag redigerat tråden 😄. Skulle skriva att jag inte kommer ha några problem med att betala hyran.
  • sthlmmm
    Anonym (J) skrev 2024-12-03 23:23:13 följande:

Är du 19 eller 23?

sthlmmm skrev 2024-12-03 21:52:22 följande:
    Flytta hemifrån vid 19-årsåldern?

"Jag är 19 år gammal "

Min ålder står i titeln & första meningen i tråden min vän.
Svar på tråden Flytta hemifrån vid 19-årsåldern?