Anonym (man51) skrev 2024-12-04 09:58:45 följande:
Utifrån det du skriver så tolkar jag det som att du bor "gratis" hemma hos dina föräldrar...
OM dina föräldrar är bekväma med det, OM du är bekväm med det så ser jag ingen anledning till att du skulle flytta hemifrån "här och nu"... möjligen om du får tag i ett förstahandskontrakt med "rimlig" hyra... och då tänker jag mig även att den är rimlig när/om du börjar plugga.
Mina två äldsta har flyttat hemifrån (21, resp, 19år), med sina respektive jämnåriga "käresta". Min tes har alltid varit - ska man flytta hemifrån så krävs det en inkomst (man kan inte leva på luft, kärlek och vatten). Det kan vara en arbetsinkomst, det kan vara CSN (om man pluggar något vettigt!).
Mina unga vuxna barn har också fått en grundplåt i besparingar. Vi har pratat öppet om dessa pengar - och är överens (just nu ) att detta inte är några "bränn-pengar" för några partyresor till Ibiza, att det inte är pengar som skall användas för att betala en hyra, fylla kylskåpet. Utan att det är pengar som investeras för 5-10år framåt (dvs glöm bort de idag) som kan ligga till grund för ett "köpt boende" längre fram i livet.
Min 19-åring pluggar på högskola. Jag har varit tydlig med att då är man "fattig student". Håll i pengarna. Då kan man inte räkna med att leva i "överflöd" och kunna köpa xyz varje månad. Lära sig att leva efter en budget helt enkelt. Gärna skaffa ett extrajobb om man kan, orkar, hinner.
Så jobba, tjäna pengar. Ta ett sabbatsår. Res för de pengar du tjänat ihop. Rör inte sparpengarna (!). Börja plugga, flytta hemifrån om det "går ihop sig".
Tack för svaret. Ja, jag bor gratis hos mina föräldrar. Dom har inga planer på att ?kicka? ut mig eller kräva betalning från mig. Är fråmst orolig att jag ska flytta ut nu och sedan börja plugga och få problem med ekonomin och behöva livnära mig på besparingar & ev. CSN-lån. Vill helst inte ta CSN lånet alls, iallafall inte bara för att ?klara? mig.
Funderar på att ta CSN lån när jag börjar plugga och månadsvis investera i en index fond eller liknande, någon säker med okej avkastning, men vet inte om det är lika aktuellt nu när räntorna på CSN lånen går uppåt..