Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Nån mer som hade överbeskyddande föräldrar?

Hur var det för dig och hur har det påverkat dig i livet?

• Svar på tråden Nån mer som hade överbeskyddande föräldrar?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hejsan) skrev 2024-12-02 22:43:10 följande:

Jag har en kompis som var hårt hållen, nu ska hon gifta sig och de har bestämt sig för att ha en föräldrar och släktfritt bröllop för att de vill ha en fest och hon känner inte att hon kan festa med sina föräldrar. Därav blir det två olika datum, en för vigsel och en för festen. 

Tycker personligen att dessa föräldrar var för hårda, hon fick inte vara med på saker vi andra gjorde. De hade inte så mycket andra kontakter, de var inte från stan (storstad) och var väll rädda för allt som kunde hända i den. 

Jag kan känna igen lite i det där att som vuxen inte kunna slappna av helt när mina föräldrar är med. Framförallt den ena förälderns som var allra värst. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-12-02 23:31:02 följande:

Jag blev lärd att allt var farligt. Man skrek rätt ut om jag tex tappade något på golvet.

Man stressade sönder för precis allting, handling, skola, allt. 

Jag fick besvär med ångest och låg och grät. Blev nedsliten från sängen på golvet för jag bara skulle till skolan. Det var viktigt. Fick blåmärken på armarna. 

Blev dock inte lärd någonting för att klara vuxenlivet. Blev utkastad som 20-åring, utan vare sig gymnasieutbildning eller pengar. 

Överbeskyddande men ändå inte beskyddande.

Hur det påverkat mig? Jag är en rädd person som alltid är på min vakt. 

Lite samma för mig. Blev överbeskyddad och på samma gång lite negligerad och osynliggjord. Fick inte med mig särskilt mycket utav positivt baggage och bra lärdomar och så när jag lämnade hemmet och flyttade hemifrån. Fick upptäcka världen lite på nytt på egen hand.
Svar på tråden Nån mer som hade överbeskyddande föräldrar?