Inlägg från: Anonym (Fyll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fyll)

Någon som lever med en alkoholist

Jag vill inte ha påhopp bara råd om hur jag kan göra i min situation. 

vi har tre barn o detta har sakta smugit på oss
    Sambon miste sina föräldrar rätt tog över företag o har haft stor press på sig. Det började med någon öl i veckan också o numera är det i stort sett npn öl varje dag. Han blir aldrig full så än har det nog inte påverkat barnen mer än att de oxå tycker det är oroligt när pappa dricker på vardagar. 

jag kan inte lämna just nu påverkar det inte barnen på ett sådant sätt jag vill hjälpa ist

• Svar på tråden Någon som lever med en alkoholist
  • Anonym (Fyll)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-12-01 21:38:59 följande:

Men va? Han "dricker nån öl" på vardagar", " blir aldrig full"... Låter ju verkligen inte som ens i närheten av att vara alkoholist. Om (då menar jag verkligen OM) barnen blir oroliga så är det garanterat pga din påhittade oro och inget som han gör.

Du borde helt enkelt lugna ner dig lite och stötta honom i sorgen och med företaget.

Han dricker öl varje dag! jag komma på en helg detta året han hållit sig från o det var när han skulle hämta vår stora son kl 01 o då satte han sig o drack efter det. På helgen är det ca 6-7 öl per dag o på vardagar ser jag aldrig hur många det blir men minst en o säkert ofta ca 3sf. Jag tycker inte det är ok att dricka varje dag o så mycket på helgen men jag kan ha fel. Hans mamma dig av skrumplever o jag såg henne sakta tyna bort. Är väldigt rädd att de ska hända honom oxå! 
  • Anonym (Fyll)

Kanske inte ens är någon fara? Han dricker ca 6-7 starköl varje dag på helgen kanske 3st på söndagen o på vardagar ser jag alltid minst en men kan vara mer . 

han kan inte tänka sig att vara nykter en helg o det är alltid jag som kl på kvällarna. Jag är säkert extra orolig eftersom hans mamma dog av detta drick starköl varje vardag är intr ok för mig men kanske ändå helt ok? 

sedan gömmer han ju eftersom jag o barnen inte vill att han ska dricka på vardagar o därför vet jag ju inte riktigt.

• Anonym (Fyll)

det nummeer som står på 1177 står det att man kan ringa som anonym men är det helt säkert att de inte måste anmäla till soc om man ringer o de ser numret?

• Anonym (Fyll)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-12-01 23:02:42 följande:
    Nej så är det inte. Man brukar se till konsekvenserna av drickandet och om man avstår från saker för att kunna dricka eller för attman har druckit.  Inget av detta stämmer på ts man. Han må dricka ofta, men inga mängder så ingen oro för hans del bortsett från ts beteende. 
    Nä det är kanske inga stora mängder så konsekvenser blir att han inte kör alls o hämtar barnen på sena träningar.
  • Anonym (Fyll)
    Tow2Mater skrev 2024-12-02 18:59:52 följande:
    Men dela upp dagarna då, vilka dagar du hämtar och vilka dagar han ska hämta. Så vet han ju. Du menar väl inte att du ska definiera att han inte får dricka en öl i veckorna för att du vill ha honom som någon slags standby att kunna köra 'vid (ditt) behov''?
    Dummaste kommentaren ever! 
  • Anonym (Fyll)

Tack vi tänker lika. Sk se om jag kan hitta nummer som man kan ringa o få tips på hur jag ska agera . Bli arg hjälper ju absolut inte. Kram o tack 

Hjelm skrev 2024-12-02 10:43:54 följande:

TS, av det lilla som framgår i ditt första inlägg förstår jag din oro men det finns inget som säger att du borde lämna honom i dagsläget.

Däremot behöver du och din man ha ett rejält snack om alkoholen, INNAN det går helt överstyr och hans ölkonsumtion får stora negativa effekter. Viss negativ effekt har det förstås redan: barnen tycker det känns jobbigt att han dricker varje dag, han överlåter all bilkörning till dig (och därmed ett större ansvar för barnen) och du ser tecken på att han smyger med hur mycket alkohol han köper. Detta är inget som ska viftas bort, inte alls, men det är heller inte så alarmerande att du bör lämna in skilmässopapperena här och nu.

Det finns fortfarande all anledning att tro på att det kan vända, men ni behöver som sagt prata ordentligt. Han måste förstå att det inte är lämpligt att dricka varje dag, även om mängderna är små (men tro mig, de växer om detta fortsätter), och ni behöver gå till botten med varför han gör det. "Det är gott" är inte anledning nog - jag älskar lakrits men vet att jag inte bör äta flera påsar om dagen utan sparar till helgen. Det låter som att det är hans sätt att varva ned och hantera stress - lägg fokuset på att hans psykiska hälsa.

Om det här eskalerar bör du absolut avsluta förhållandet. Men än så länge finns all anledning att tro på att det kan vända. Men det hänger på hur villig han är att ta ansvar för det.

Lycka till

Svar på tråden Någon som lever med en alkoholist