• Anonym (Fyll)

Någon som lever med en alkoholist

Jag vill inte ha påhopp bara råd om hur jag kan göra i min situation. 

vi har tre barn o detta har sakta smugit på oss
    Sambon miste sina föräldrar rätt tog över företag o har haft stor press på sig. Det började med någon öl i veckan också o numera är det i stort sett npn öl varje dag. Han blir aldrig full så än har det nog inte påverkat barnen mer än att de oxå tycker det är oroligt när pappa dricker på vardagar. 

jag kan inte lämna just nu påverkar det inte barnen på ett sådant sätt jag vill hjälpa ist

• Svar på tråden Någon som lever med en alkoholist
  • Anonym (Reality check)

Detta måste du först fatta: du kan inte hjälpa honom!
    Nummer två: du måste sätta barnens bästa först.
    Nummer tre: du behöver också hjälp - det finns risk för medberoende!

Med det sagt. Har du pratat med honom, förstår han att detta är ett problem? Om inte, gör det först. Berätta att du och barnen mår dåligt av att ha en onykter person i hemmet, att det påverkar hela familjelivet osv. Tänk på hur du säger så du inte skuldbelägger honom. Be honom ta hjälp från vården. Han måste se till att ta hjälp med detta om han inte klarar av att sluta dricka själv - annars måste ni flytta isär för barnens skull. Där har DU 100 % ansvar att vara en bra förälder, hur ont det än gör!

• Anonym (Done)

Du har fått bra svar i tråden. Jag var Gift med an alkoholist och det är en svår sjukdom. Förnekelsen är starkare än förnuftet. I mitt fall blev det skilsmässa efter misshandel och mycket lidande. Och ja, mycket tid hade ägnats åt att vädja om att han skulle be om hjälp, få hjälp. Spriten förstörde allt. Bortkastade år. Om han vägrar ta hjälp och bli nykter så måste du sätta barnen först. Det är inte värt lidandet att låta det pågå. Tyvärr, du måste då tänka för er alla och vara väldigt stark. Ditt omdöme måste vara bäst. Berätta för de som vill dig gott och ta hjälp. Ett av det svåraste för mig var hemlighetsmakeriet. Men det är hans problem och han måste ta itu med det.

• Anonym (K)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-12-01 21:05:07 följande:

Detta måste du först fatta: du kan inte hjälpa honom!
    Nummer två: du måste sätta barnens bästa först.
    Nummer tre: du behöver också hjälp - det finns risk för medberoende!

Med det sagt. Har du pratat med honom, förstår han att detta är ett problem? Om inte, gör det först. Berätta att du och barnen mår dåligt av att ha en onykter person i hemmet, att det påverkar hela familjelivet osv. Tänk på hur du säger så du inte skuldbelägger honom. Be honom ta hjälp från vården. Han måste se till att ta hjälp med detta om han inte klarar av att sluta dricka själv - annars måste ni flytta isär för barnens skull. Där har DU 100 % ansvar att vara en bra förälder, hur ont det än gör!

Är det bättre för barnen att vara ensamma med alkoholisten? Jag växte upp med en förälder som var alkoholist, det fanns ingen som hade koll på omsorg.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Men va? Han "dricker nån öl" på vardagar", " blir aldrig full"... Låter ju verkligen inte som ens i närheten av att vara alkoholist. Om (då menar jag verkligen OM) barnen blir oroliga så är det garanterat pga din påhittade oro och inget som han gör.

Du borde helt enkelt lugna ner dig lite och stötta honom i sorgen och med företaget.

• Anonym (Reality check)
    Anonym (K) skrev 2024-12-01 21:36:06 följande:
    Är det bättre för barnen att vara ensamma med alkoholisten? Jag växte upp med en förälder som var alkoholist, det fanns ingen som hade koll på omsorg.
    Det finns ingen som säger att de måste vara ensamma med honom. Det finns gott om fall där kvinnor (ja, det här är oftast ett problem med tydlig övervikt åt männens håll kring alkohol) har haft soc i ryggen där de fått tillsägelse att just INTE släppa iväg barnen om man inte vet om pappan är nykter. Att soc jobbade på ett sätt när du var barn, i din kommun, det ska inte stoppa ts från att lämna en alkoholist och försöka värna om sina barn.
  • Anonym (Fyll)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-12-01 21:38:59 följande:

Men va? Han "dricker nån öl" på vardagar", " blir aldrig full"... Låter ju verkligen inte som ens i närheten av att vara alkoholist. Om (då menar jag verkligen OM) barnen blir oroliga så är det garanterat pga din påhittade oro och inget som han gör.

Du borde helt enkelt lugna ner dig lite och stötta honom i sorgen och med företaget.

Han dricker öl varje dag! jag komma på en helg detta året han hållit sig från o det var när han skulle hämta vår stora son kl 01 o då satte han sig o drack efter det. På helgen är det ca 6-7 öl per dag o på vardagar ser jag aldrig hur många det blir men minst en o säkert ofta ca 3sf. Jag tycker inte det är ok att dricka varje dag o så mycket på helgen men jag kan ha fel. Hans mamma dig av skrumplever o jag såg henne sakta tyna bort. Är väldigt rädd att de ska hända honom oxå! 
  • Anonym (Fyll)

Kanske inte ens är någon fara? Han dricker ca 6-7 starköl varje dag på helgen kanske 3st på söndagen o på vardagar ser jag alltid minst en men kan vara mer . 

han kan inte tänka sig att vara nykter en helg o det är alltid jag som kl på kvällarna. Jag är säkert extra orolig eftersom hans mamma dog av detta drick starköl varje vardag är intr ok för mig men kanske ändå helt ok? 

sedan gömmer han ju eftersom jag o barnen inte vill att han ska dricka på vardagar o därför vet jag ju inte riktigt.

• Anonym (Fyll)

det nummeer som står på 1177 står det att man kan ringa som anonym men är det helt säkert att de inte måste anmäla till soc om man ringer o de ser numret?

• Anonym (Reality check)
    Anonym (Fyll) skrev 2024-12-01 22:45:47 följande:

Kanske inte ens är någon fara? Han dricker ca 6-7 starköl varje dag på helgen kanske 3st på söndagen o på vardagar ser jag alltid minst en men kan vara mer . 

han kan inte tänka sig att vara nykter en helg o det är alltid jag som kl på kvällarna. Jag är säkert extra orolig eftersom hans mamma dog av detta drick starköl varje vardag är intr ok för mig men kanske ändå helt ok? 

sedan gömmer han ju eftersom jag o barnen inte vill att han ska dricka på vardagar o därför vet jag ju inte riktigt.

Det är inte frågan om mängden (och 6-7 öl är fortfarande en hel del), det är vanedrickandet och att det är dagligen som är faran. Alkoholism har inte med mängder att göra utan om vanorna, tankesättet, beroendet. Och hela hans beteende skriker att han är alkoholist.
    Anonym (Fyll) skrev 2024-12-01 22:47:00 följande:

det nummeer som står på 1177 står det att man kan ringa som anonym men är det helt säkert att de inte måste anmäla till soc om man ringer o de ser numret?

Om det står att man är anonym så lär man vara det. Och ärligt talat, ni skulle kanske behöva hjälp från soc.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-12-01 22:58:56 följande:
    Det är inte frågan om mängden (och 6-7 öl är fortfarande en hel del), det är vanedrickandet och att det är dagligen som är faran. Alkoholism har inte med mängder att göra utan om vanorna, tankesättet, beroendet. Och hela hans beteende skriker att han är alkoholist.
    Anonym (Fyll) skrev 2024-12-01 22:47:00 följande:

Om det står att man är anonym så lär man vara det. Och ärligt talat, ni skulle kanske behöva hjälp från soc.
    Nej så är det inte. Man brukar se till konsekvenserna av drickandet och om man avstår från saker för att kunna dricka eller för attman har druckit.  Inget av detta stämmer på ts man. Han må dricka ofta, men inga mängder så ingen oro för hans del bortsett från ts beteende. 
Svar på tråden Någon som lever med en alkoholist